Dupa o pauza de trei ani, in care s-a consacrat cresterii celor doi fii ai sai, Jodie Foster revine in atentie cu un film la fel de claustrofobic precum precedentul („Panic Room”/”Camera de refugiu”). Numai ca, acum, 90% din actiune se petrece intr-un avion transatlantic, cu doua niveluri, conceput special pentru film.
„Jurnal de bord” este un thriller sanatos, abordat cu meticulozitate nemteasca de regizorul german Robert Schwentke, aflat la prima experienta hollywoodiana. Rezultatul e ca, pana aproape de sfarsit, intriga nu isi dezvaluie adevarata fata, continua nesiguranta facandu-l pe spectator sa-si modifice mereu viziunea. Jodie Foster interpreteaza rolul unei americance care se imbarca de la Berlin spre New York, cu fiica ei de 6 ani si cu corpul neinsufletit al sotului, mort intr-un accident, cu cateva zile in urma. Dupa un somn adanc, femeia descopera ca i-a disparut fiica. Ce e curios e ca nimeni nu-si aduce aminte s-o fi vazut la bord, iar membrii echipajului confirma faptul ca nu era trecuta pe lista de pasageri. Treptat, filmul vireaza spre o pista pe care nu o va parasi nici spectatorul prea lesne: aceea a dezechilibrului psihic al eroinei, pista care merge in paralel cu ideea fixa a acesteia ca fiica i-a fost rapita (pana la o constructie de genul „singur impotriva tuturor”). Jocul cu fantomele a fost – o amintim – magistral tratat de M. Night Shyamalan in „Al saselea simt”, facand de-atunci multi prozeliti. Insa „Jurnal de bord” nu se foloseste de aceasta referinta decat pentru a ne arunca false momeli. Strans si alert, filmul il tine permanent pe spectator atent la intoarcerile lui bruste de situatie si, chiar daca finalul aduce cumva intreaga poveste cu picioarele pe pamant si pune putina melodrama tipic americana pe rana, nu o face cu atata pregnanta incat sa surpe restul constructiei.
Un rol important in munca de a face filmul convingator ii revine lui Jodie Foster, care e in alerta tot timpul, jucand inteligent si fara fasoane rolul unei mame careia i se falfaie ca e luata drept nebuna. I se adauga Peter Sarsgaard in rolul versatilului politist al aerului, precum si Sean Bean, Erika Christensen si Kate Beahan, in cele ale eficientilor membri ai echipajului. Desi conceput inaintea atacurilor de la 11 septembrie, subiectul a devenit la ordinea zilei, primind in dezvoltarea lui cate ceva din psihoza actuala. Dar el doar se foloseste de ea, ca si de cativa figuranti arabi, pentru a deturna (!) atentia spre un subiect mai cinematografic, in sensul de mai tocit in productiile de gen.
„Jurnal de bord”/ „Flightplan” – 2005, regia Robert Schwentke; scenariul Peter A. Dowling; cu: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Erika Christensen, Kate Beahan. Distribuit de Prooptiki Romania