14.5 C
București
luni, 4 noiembrie 2024
AcasăSpecialInvestiţiile anului 2013 în porturile constănţene

Investiţiile anului 2013 în porturile constănţene

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa are în derulare, în acest an, mai multe proiecte cu fonduri europene pentru dezvoltare, care au ca scop, printre altele, câştigarea de terenuri din mare şi construirea încă unui dig.

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa are în plan dezvoltarea porturilor maritime prin atragerea de investiţii europene. Unele dintre cele mai importante proiecte sunt finanţate prin programul operaţional sectorial de transport. Primul dintre aceste proiecte este podul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră. „Proiectul a apărut ca o necesitate, datorită, pe de o parte, posibilităţii conectării portului Constanţa la Autostrada Bucureşti-Constanţa, prin varianta ocolitoare a Municipiului Constanţa şi crearea unei alternative prin executarea unei bretele de conectare la şoseaua naţională existentă, iar pe de altă parte, asigurării unei legături directe dintre zonele de Nord şi de Sud ale portului Constanţa, fără tranzitarea oraşului. Valoarea aprobată a contractului de finanţare: 191.797.12 lei (inclusiv TVA)”, spun reprezentanţii CNAPMC. Investiţia cuprinde două obiective: pod rutier la km 0+540 al CDMN şi lucrări aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa şi bretea de acces la DN39.  

Pe 19 noiembrie 2012 a avut loc deschiderea ofertelor pentru licitaţia deschisă privind achiziţia lucrărilor de construcţie pentru execuţia „Bretelei rutiere de conectare cu DN 39″. Au procurat documentaţia de atribuire gratuită companii din ţară şi străinătate, şapte prezentându-se cu oferte. Comisia de licitaţie a fost compusă din reprezentanţi ai CN „APM” SA Constanţa. Au fost depuse şapte oferte, urmează ca în perioada următoare comisia să evalueze ofertele primite şi să desemneze ofertantul câştigător.

Se construieşte o cale ferată

Un alt proiect este dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa. Proiectul constă în realizarea unui complex feroviar sistematizat în sectorul fluvio-maritim al portului Constanţa, care să asigure deservirea optimă şi unitară a actualilor şi viitorilor operatori portuari. În prima etapă, care face obiectul acestui proiect, se vor executa doar liniile CF care deservesc actualii operatori, pe baza previziunilor de trafic până în anul 2020. Valoarea totală a proiectului este de 93.219.000 lei, inclusiv TVA. Deschiderea ofertelor pentru adjudecarea contractului de proiectare şi execuţie a lucrărilor a avut loc pe data de 20.12.2010. Pe 6.04.2012 s-a finalizat procedura de achiziţii cu încheierea raportului de evaluare, fiind desemnat câştigător ofertantul SC Consal Trade SRL. S-a încheiat contractul cu ofertantul declarat câştigător în data de 2.05.2012, valoarea acestuia fiind de 54.294.348,88 lei (fără TVA), cu o durată de execuţie de 18 luni. În urma derulării procedurii de achiziţie publică pentru contractarea serviciilor de asistenţă tehnică de supervizare a execuţiei lucrărilor, pe 3 decembrie 2012 a fost semnat contractul cu ofertantul desemnat câştigător, asocierea Systra – SC Metroul SA. Valoarea contractului este de 819.975 lei, fără TVA. Termen de finalizare este 2015.

Teritoriu suplimentar de 10.900 metri pătraţi

Un alt proiect care se doreşte realizat prin fonduri europene este extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanţa. Între latura de sud a teritoriului existent aferent danei de gabare şi noul cheu se vor realiza umpluturi, obţinându-se astfel un teritoriu suplimentar de 10.900 mp. Lucrările au ca scop îmbunătăţirea infrastructurii portuare şi eficientizarea operaţiunilor portuare, în vederea sporirii atractivităţii faţă de utilizatori şi creşterea traficului de nave în porturile dunărene şi maritime. Licitaţia deschisă pentru achiziţia obiectivului proiectare+execuţie „Extinderea spre sud a danei de gabare” a fost lansată în data de 14.05.2012 prin publicarea în SEAP a anunţului de participare nr. 135502. Deschiderea ofertelor a avut loc în data de 6.07.2012. Pe 13.07.2012 a fost semnat contractul de finanţare nr. 115/13.07.2012 cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii-Autoritatea de management pentru POS-T, având valoarea totală de 24.496.819 lei. În data de 19.10.2012 s-a încheiat contractul de proiectare şi execuţie „Extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanţa” cu ofertantul desemnat câştigător, SC Argos Industrial SRL Cernavodă, cu o valoare de 12.744.039,72 lei şi o durată de execuţie de 24 de luni.

Digul de larg a ajuns în instanţă

Cel mai scump proiect de dezvoltare a portului este finalizarea digului de larg în Portul Constanţa, care prevede extinderea acestui dig cu 1.050 metri. Obiectivul este îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare prin diminuarea agitaţiei valurilor în întreg acvatoriul portuar, sporirea siguranţei navelor prin asigurarea unei protecţii a şenalelor de circulaţie a navelor şi reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajărilor din incinta portuară. Valoarea estimată a proiectului este de 642.487.000 lei. Potrivit CNAPMC, s-au finalizat evaluările ofertelor pentru cele două licitaţii, de asistenţă tehnică de supervizare şi de execuţie lucrări. Procedura de achiziţie publică pentru execuţia lucrărilor s-a suspendat din cauza contestaţiilor. Semnarea contractului cu ofertantul care va fi declarat câştigător şi începerea execuţiei lucrărilor de către acesta se va  face după definitivarea litigiilor în instanţă.

După soluţionare în instanţă a contestaţiilor, se va trece la următoarea etapă de implementare a proiectului, res­pectiv semnarea contractului cu antreprenorul şi începerea execuţiei lucrărilor. Procedura de achiziţie publică pentru serviciile de consultanţă de supervizare a  fost soluţionată în ins­tanţă. Semnarea contractului de consultanţă de supervizare depinde de semnarea contractului de execuţie. Consultantul este Haskoning Nederland BV. 

Riscă să piardă banii

Proiectele de dezvoltare a portului cu fonduri europene nu sunt noi. Toate au fost prezentate şi anii trecuţi de foştii directori ai Administraţiei Porturilor Maritime şi au fost considerate prioritare. Din diferite cauze, acestea au bătut pasul pe loc mulţi ani. Există riscul, recunoscut de foşti directori ai companiei, ca fondurile să nu mai poată fi  atrase pentru că programele europene accesate ajung la final. Aşa se poate întâmpla cu prelungirea digului de larg, proiect de peste 640 de milioane lei, blocat de peste un an în instanţă.

Cele mai citite
00:00:35

VIDEO. Resurse aduse resurse la Valencia după inundațiile mortale

Nava spaniolă "Galicia" a sosit în Valencia, transportând peste 300 de soldați pentru a ajuta zonele care au suferit cele mai grave inundații din...

Meciul vieții pentru Anca Todoni! Românca a devenit campioană la Santa Cruz

Anca Todoni a cucerit turneul WTA 125 de la Santa Cruz, Bolivia, după o evoluție de excepție, reușind să se impună în finală în...
00:01:20

VIDEO. Vladimir Putin depune flori la monumentul lui Minin și Pozharsky în Piața Roșie din Moscova

Președintele rus Vladimir Putin depune flori la monumentul lui Minin și Pozharsky în Piața Roșie din Moscova, pentru a sărbători Ziua Unității Naționale, în...
Ultima oră
Pe aceeași temă