Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Fonduri UE pierdute pe un drum-fantoma

» Comisia Europeana si DNA ancheteaza dezastrul ecologic produs de inceperea construirii unui drum-fantoma care brazdeaza Delta si ingineriile cu fonduri europene si din bugetul Ministerului Transporturilor aferente acestei afaceri.

Share

Neculai Amihulesei 0 comentarii

19.08.2008 - 00:00

» Comisia Europeana si DNA ancheteaza dezastrul ecologic produs de inceperea construirii unui drum-fantoma care brazdeaza Delta si ingineriile cu fonduri europene si din bugetul Ministerului Transporturilor aferente acestei afaceri.

Institutia noastra nu a fost consultata cand s-a legalizat acest drum prin hotarare de Guvern. Era nevoie de un aviz de la ARBDD pentru existenta acestui drum, de un studiu de impact ecologic, dar nu a fost solicitat respectivul aviz si nici impactul ecologic nu a fost stabilit."
Paul Cononov

Visul lui Ceausescu de a realiza un drum intre municipiul Tulcea si orasul Sulina, prin inima Deltei Dunarii, a fost pe cale sa fie pus in practica, pe sest, de regimul Iliescu, proiectul fiind continuat si sub mandatul actualului Executiv. In 2001, Guvernul Nastase a adoptat HG 398 care clasifica mai multe drumuri locale la solicitarea consiliilor judetene. In anexa la respectiva hotarare apare si drumul comunal din judetul Tulcea cu simbolul DC2, cu o lungime de 126 km. Traseul acestui drum este: Nufaru (la trecerea cu bacul) - Partizani - Gorgova - Sulina (strada I din orasul Sulina) - Plaja Sulina - Cardon - Sfistofca - C.A. Rosetti. Drumul ar fi trebuit sa asigure o cale terestra de acces catre megastatiunea "Europa".

Mitrea, in vizorul DNA si UE
Actuala conducere a Consiliului Judetean (CJ) Tulcea a aflat de existenta acestui drum, care taie in doua cea mai mare rezervatie a bisoferei din Europa, zilele trecute, in urma unei solicitari a Sectiei Teritoriale Constanta a DNA de a transmite, in copie, toate documentele oficiale ale investitiei "Modernizare DC2 Sulina-Plaja Sulina". DNA a informat CJ Tulcea ca are in lucru dosarul 55/P/2005 care vizeaza fapte de coruptie ce privesc modernizarea unui drum din Delta. Ar fi vorba de utilizarea ilegala a unui milion de dolari din fonduri PHARE si a 53,1 miliarde de lei vechi din bugetul Ministerului Transporturilor.


La cateva zile de la primirea de la DNA de catre CJ Tulcea a adresei privind investigatia de coruptie in legatura cu derularea investitiei de pe plaja Sulina, autoritatile judetene din Tulcea au fost contactate de experti trimisi de Comisia Europeana pentru a investiga existenta unui drum public care traverseaza, de la est la vest, Rezervatia Biosferei Delta Dunarii. Expertii europeni au descins la Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), la Primaria Sulina si la Consiliul Judetean Tulcea pentru a afla temeiul legal al infiintarii drumului prin inima Deltei si modul cum au fost cheltuite fondurile PHARE pentru modernizarea unor portiuni din respectivul drum.

Guvernatorul Deltei spune ca nu stie
Paul Cononov, guvernatorul ARBDD, a declarat ca "institutia noastra nu a fost consultata cand s-a legalizat acest drum prin hotarare de Guvern. Era nevoie de un aviz de la ARBDD pentru existenta acestui drum, de un studiu de impact ecologic, dar nu a fost solicitat respectivul aviz si nici impactul ecologic nu a fost stabilit. Nici modernizarea drumului de pe plaja Sulina nu a fost autorizata de ARBDD, dar s-a realizat".


Constantin Cabuz, secretarul Consiliului Judetean Tulcea, care detine aceasta functie din 1992, a declarat ca nu a emis vreun aviz de legalitate privind infiintarea drumului din Delta. "Nu am fost solicitat sa avizez acest demers, iar daca se cerea un aviz juridic as fi refuzat. Drumul, infiintat prin HG 398/2001, cu exceptia unui segment de 16 kilometri intre cartierul Prospect din Sulina si satul C.A. Rosetti realizat de CJ Tulcea din fonduri proprii si din fonduri atrase de la Ministerul Transporturilor, nu exista. In rest, DC2 este doar pe hartie. Traseul Nufaru - Partizani - Gorgova nu poate fi clasificat drept drum public pentru ca nu este amenajat corespunzator. Este amplasat pe digurile de aparare a localitatilor de inundatii, iar circulatia mijloacelor de transport pe astfel de diguri este interzisa prin lege. De la Gorgova la Sulina, malul canalului Sulina nu permite accesul autovehiculelor pentru ca nu exista un dig corespunzator", a mai declarat Cabuz.

Infiintat pe sest
In nota de fundamentare a HG 398, semnata de fostul presedinte al CJ Tulcea, Trifon Belacurencu, se precizeaza ca "DC2 exista, in fapt, dar el trebuie sa fie clasificat ca drum comunal pentru a permite autoritatilor locale din Delta si din judetul Tulcea sa investeasca fonduri bugetare pentru modernizarea si intretinerea respectivului drum. Existenta unei cai rutiere din Tulcea pana in orasul Sulina creeaza bazele dezvoltarii turistice a orasului Sulina afectat de somaj datorita inchiderii unitatilor industriale din aceasta localitate".


Virgil Munteanu, fost guvernator al ARBDD, a declarat ca Belacurencu a fost, pe perioada mandatului de presedinte al CJ Tulcea (2000-2004) membru al Consiliului stiintific al ARBDD. "Belacurencu a incercat, de mai multe ori, sa obtina votul consiliului stiintific pentru infiintarea drumului public Tulcea-Sulina. Ceilalti membri ai Consiliului stiintific au protestat vehement, afirmand ca deschiderea unui drum public in Delta ar conduce la degradarea rapida a biodiversitatii aflata sub protectie ecologica", a spus Virgil Munteanu.


Procesele-verbale ale sedintelor Consiliului stiintific al ARBDD dezvaluie doua dispute foarte taioase ale presedintelui PSD Tulcea, Trifon Belacurencu, cu academicianul Traian Gomoiu, fost guvernator al Deltei si Mircea Staras, director stiintific al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunarii. Specialistii in ecologie l-au avertizat pe Belacurencu in legatura cu provocarea unui dezastru ecologic prin liberul acces al autovehiculelor in inima Deltei. In pofida acestor avertismente, Trifon Belacurencu a raspuns unor solicitari venite de la fostul ministru Miron Mitrea si a intocmit, fara acordul consilierilor judeteni si al specialistilor CJ Tulcea, documentatia necesara infiintarii unui drum public care taie Delta in doua.

Investitie cu cantec
Dupa doi ani, Belcucerncu a mai facut un pas in aplicarea planului lui Ceausescu de realizare a soselei din Delta. In februarie 2003, ministrul Miron Mitrea a virat in contul CJ Tulcea 1,1 milioane de dolari, bani proveniti din fonduri PHARE. Cu acesti bani europeni, CJ Tulcea a inceput investitia numita "Modernizarea DC2 Sulina-Plaja Sulina". Fara sa existe o hotarare a CJ Tulcea, Belacurencu si directorul economic al CJ Tulcea, Sirma Caraman, au incheiat un contract cu firma Dinamic Construct, care apartine senatorului Daniel Ilusca. Conform acelui contract, firma lui Ilusca a realizat documentatia tehnica pentru modernizarea a 6,2 km de drum din orasul Sulina pana pe malul Marii Negre. 4 kilometri din acest drum au fost proiectati de firma senatorului liberal intr-o zona protejata ecologic de pe plaja Sulina. Costul lucrarilor de investitii pentru modernizarea unui drum inexistent a fost estimat la 53 miliarde de lei vechi (la nivelul de paritate al leului din 2003).

 

Pentru aceasta documentatie tehnica, firma Dinamic Construct a primit de la CJ Tulcea 1,2 miliarde de lei vechi, iar diferenta, pana la 5,3 miliarde, a fost incasata de Ilusca de la Primaria Sulina. In decembrie 2003, CJ Tulcea a organizat o licitatie, urmata de un scandal imens pentru ca o firma din Bucuresti a contestat demersul pe motiv ca a fost eliminata cu toate ca a oferit un pret la jumatate din cel stabilit de consultantul Dinamic Construct. Comisia de licitatie a CJ Tulcea nu a acceptat acest pret si a atribuit modernizarea drumului inexistent firmei Deltacons Tulcea contra sumei de 47 miliarde de lei vechi. Contestatia firmei Lerco Bucuresti a fost respinsa pentru ca ar fi fost depusa tardiv. Dupa doua luni de la aceasta licitatie, Trifon Belacurencu a cesionat investitia de la Sulina si fondurile bugetare aferente acesteia Primariei Sulina, fara sa consulte consilierii judeteni.

 

Procurorii DNA au aflat ca transferul de fonduri bugetare din contul CJ Tulcea si cesiunea investitiei propriu-zise in favoarea Primariei Sulina s-au realizat doar prin semnaturile presedintelui Belacurencu si directorului economic Sirma Caraman, motiv pentru care a fost inceputa urmarirea penala pentru abuz in serviciu. si primarul Sulinei, Aurel Dimitriu, fost membru PSD, acum PD-L, este pus sub urmarire penala pentru abuz in serviciu. Dimitriu este acuzat de procurori ca ar fi emis autorizatie de construire pentru modernizarea drumului spre plaja care traverseaza o arie ecologica, la solicitarea fostului presedinte al CJ Trifon Belacurencu, fara sa existe autorizatie de mediu emisa de ARBDD, care este autoritate de mediu pe teritoriul Deltei.

Deturnare de fonduri europene
Ancheta procurorilor anticoruptie nu se limiteaza doar la politicienii din judetul Tulcea. In vizorul DNA se afla si fostul ministru Miron Mitru. Procurorii detin informatii ca Miron Mitrea, inainte de a vira fonduri europene in contul CJ Tulcea pentru modernizarea drumului inexistent de peplaja, a facut o vizita la Sulina, impreuna cu Trifon Belacurencu. Cei doi ar fi convenit cu primarul Aurel Dumitriu locul unde urma sa amplaseze viitoarea megastatiune turistica "Europa", care ar fi urmat sa ocupe 44 ha de plaja aflata sub protectie ecologica. Tot atunci s-a convenit ca era nevoie, pentru construirea statiunii "Europa" si de un drum asfaltat cu o lungime de 6,2 km. Astfel, s-a ajuns la modernizarea drumului care nu exista, investitie finantata partial cu fonduri europene.


Alexandru Stroe, administratorul Deltacons, a declarat ca fondurile PHARE alocate de Ministerul Transporturilor pentru modernizarea drumului de pe plaja nu ar fi fost utilizate pentru aceste lucrari: "Banii europeni s-au utilizat la realizarea podului peste canalul Cardon care leaga cartierul Propsect al orasului Sulina de satele Cardon, Sfistofca si C.A. Rosetti". Stroe a mai precizat ca firma sa a realizat 90 la suta din lucrarile de modernizare a drumului de pe plaja Sulina. "Primaria Sulina a decis sa nu mai asfalteze, deocamdata, acest drum. Aceasta decizie a fost luata dupa ce au fost declansate anchetele DNA si de la Uniunea Eurpeana", a mai declarat Alexandru Stroe.
Trifon Belacurencu a declarat ca "demersurile facute pentru investitiile din Delta Dunarii si cele din Sulina au fost legale si au vizat scoaterea din saracie a acestei zone care are un mare potential turistic".

ACUZATIE

» Dezastru ecologic
Romulus stiuca, directorul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunarii, a declarat ca "ARBDD este vinovata pentru deschiderea drumului in inima Deltei. Nu este o scuza ca ARBDD nu a avizat legalizarea acestui drum si ca nu a acordat autorizatie de mediu pentru modernizarea unui drum care nu exista. Timp de patru ani, pe plaja Sulina, s-a lucrat cu utilaje grele. S-au excavat cantitati uriase de nisip folosit la terasamentul acestui drum, iar agentii ecologi ai ARBDD si comisarii Garzii de Mediu au descoperit balastiera infiintata intr-o zona protejata ecologic, abia cand au inceput procurorii sa se intereseze de acest caz. Pe plaja Sulina, unde au habitatul zeci de pasari protejate ecologic si cresc mai multe plante foarte rare, se excaveaza nisip pentru construirea drumurilor din Delta, pentru construirea caselor de vacanta de pe plaja si ARBDD accepta dezastrul ecologic. Dupa descinderea expertilor UE este posibil sa fi solicitata returnarea fondurilor PHARE utilizate la realizarea unui drum care distruge biodiversitate".

Citește totul despre:

Comentarii

loading...