18.8 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăSpecial750.000 de euro, o viata de om

750.000 de euro, o viata de om

750.000 de euro. Atat poate obtine victima unui accident rutier ca despagubiri, daca a fost lovita de un autoturism neasigurat RCA sau al carui sofer a ramas neidentificat. Banii provin de la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), o entitate creata din cotizatia societatilor de asigurari special pentru aceste scopuri.
Numai ca, in ciuda despagubirilor mari ce pot fi obtinute, putine persoane au apelat la acesti bani. Cauzele sunt trei. In primul rand, fondul este foarte putin promovat. In al doilea, pana in 2006, legea de functionare a fondului limita drastic cazurile in care o persoana putea fi despagubita. Iar in al treilea rand, procedura de obtinere a banilor este destul de greoaie.

Fondul de protectie a Victimelor Strazii functioneaza ca institutie de sinetatatoare abia din 2006. Totusi, prevederi menite sa protejeze victimele unor accidente rutiere cu autor neidentificat exista inca din 1971. Acestea erau incluse intr-un decret care in 1995 a fost inlocuit cu o lege. In noul act normativ s-a inclus si mentiunea ca o persoana poate primi bani si daca a fost lovita de un autoturism neasigurat.

Zece ani pentru un "si"
Numai ca schimbarea nu a facut decat sa blocheze procesul de despagubire. Noua legea stipula ca pot primi bani doar persoanele care dovedesc ca au fost vatamate de autoturisme neasigurate si neidentificate. Ceea ce era un paradox pentru ca, din moment ce o masina era neidentificata, nu se putea stabili daca este neasigurata. "Acest «si» a facut aproape imposibila aplicarea legii, pentru ca nu se puteau indeplini simultan cele doua conditii decat foarte, foarte greu", ne-a explicat Ioan Mihail, directorul executiv al Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC).
Existenta acestui "si" cu probleme este confirmata si de directorul general al Fondului. "La vremea respectiva, organul legislativ din tara noastra a hotarat sa protejeze victimele accidentelor atunci cand autorul a ramas neidentificat si neasigurat", a precizat Sorin Greceanu.
Abia in 2006 legislatia a fost din nou modificata si greseala a fost reparata. Astfel, acum e prevazut ca pot fi despagubite persoanele care au fost implicate intr-un accident in care unul dintre autoturisme a ramas neidentificat sau este neasigurat RCA. "A fost nevoie de zece ani, in care am facut demersuri peste demersuri sa se introduca acest «sau» simplu", sustine directorul AVAC.
Aceasta prevedere plus mentiunea potrivit careia se acorda bani si in cazul in care se inregistreaza numai pagube materiale au deblocat legislativ functionarea Fondului de Protectie a Victimelor Strazii. "Avem in prezent un fond eficient, care da posibilitatea persoanei pagubite sa beneficieze de o protectie mult mai extinsa decat cea de pana anul trecut", mentioneaza si directorul Sorin Greceanu.

In zece ani s-au dat despagubiri de 20.000 de euro din 7 milioane posibile
Numai ca eficienta despre care vorbeste Sorin Greceanu este limitata. O data eliminata o problema, intervine a doua. FPVS este aproape necunoscut publicului larg. In conditiile in care, potrivit statisticilor, numarul accidentelor cu autor necunoscut a crescut numai in 2007 cu 15%, iar in 2006 au avut loc aproximativ 1.000 de accidente in care au fost implicate masini neasigurate RCA, au primit despagubiri 116 solicitanti.
Situatia a stat mai rau anterior acestor momente. Astfel, din 1995 pana in 2006 au primit bani din acest fond numai 63 de persoane, desi, potrivit presei, ar fi fost la dispozitia victimelor, in cei zece ani, circa 7 milioane de euro. "Intr-un deceniu s-au cheltuit doar 20.000 de euro pe despagubiri. Lumea nu prea stie de acest fond. Nu este suficient promovat. Iar cei care stiu se lovesc de o problema: trebuie sa astepte pana cand Politia declara ca nu l-au identificat pe autor. si asta uneori ia mult timp, procedura este greoaie, asa ca multe persoane renunta", afirma directorul executiv al Asociatiei Victimelor Accidentelor.
Nu de aceeasi parere sunt reprezentantii Fondului, care ne-au raspuns ca s-au ocupat de promovarea FPVS. "In primul rand, am raspuns intotdeauna prompt si detaliat presei, de cate ori au fost solicitate informatii. Am participat la emisiuni televizate la TVR, Money Channel si Antena 1 si am organizat sau am participat la conferinte – cum ar fi Conferinta anuala a asiguratorilor auto, conferinta FIAR – si la intalniri cu presa centrala si locala. Insa cel mai firesc lucru pe care l-am facut – si de departe cel mai important – a fost sa instrumentam toate cazurile avizate pana in prezent de Fond", ne-a raspuns Sorin Greceanu.
O promovare care totusi nu ajunge la publicul larg. Mult mai eficiente ar fi cateva campanii publicitare care sa ajunga la cat mai multi romani. Reclame TV, brosuri, bannere ar putea atrage atentia asupra Fondului de Protectie a Victimelor Strazii. Dar, cum se vede din raspuns, acest lucru nu prea s-a intamplat.

Posesorii de CASCO nu primesc bani
Banii ce pot fi obtinuti de la acest fond nu sunt tocmai de neglijat. "Pentru anul 2008, limita de despagubire pentru aceste riscuri se stabileste la un nivel de 150.000 de euro, pentru pagubele materiale produse intr-un accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate. Pentru vatamari corporale si decese, limita de despagubiri se stabileste la nivelul de 750.000 de euro." Procedura nu este totusi simpla. Persoana trebuie sa demonstreze cu acte ca a fost implicata in accident, ca autoturismul nu este identificat (adresa acordata de Politie, dupa o perioada de cercetari), respectiv neasigurat (pentru aceasta, angajatii Fondului asigura informatiile necesare). Formularele se gasesc pe site-ul institutiei, www.fpvs.ro. "Fondul va plati despagubirea sau va da un raspuns motivat, in cel mult trei luni de la avizarea cazului", a precizat Sorin Greceanu.
Trebuie mentionat ca persoanele care au incheiata o asigurare personala de tipul CASCO nu au dreptul la despagubiri din partea acestui fond, chiar daca indeplinesc celelalte criterii. "Aceste persoane au posibilitatea de a fi despagubite in baza contractelor de asigurare incheiate."
Bugetul FPVS este constituit din cotizatia societatilor de asigurare din Romania care vand polite RCA, pana in prezent in numar de 16. "Nivelul contributiei pentru anul 2008 a fost fixat la 1,5% din primele incasate de catre companiile membre", potrivit reprezentantilor Fondului.

» Victimele cetaTeni straini primesc, de asemenea, despagubiri

"Conform prevederilor legale in vigoare, la ora actuala au dreptul sa beneficieze de despagubiri din Fond persoanele fizice si juridice, precum si rezidentii din Romania sau din statele Spatiului Economic European. Desigur, conditiile necesare pentru ca aceste persoane sa poata beneficia de despagubiri variaza in functie de identificarea sau nu a autorului, de locul/teritoriul si consecintele producerii accidentului. Spre exemplu, in cazul accidentelor provocate de autori neidentificati, Fondul acorda despagubiri numai pentru vatamari corporale sau decese. In cazul in care, in urma accidentului cu autor neidentificat, s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii unei persoane o vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale mai mult de 60 de zile, Fondul acorda despagubiri si pentru daunele materiale produse in accidentul respectiv. In aceste cazuri, va ramane insa in sarcina persoanei pagubite, pentru daunele materiale, o fransiza de 500 de euro.
In cazul in care autorul accidentului este identificat, insa pentru autovehiculul/tramvaiul respectiv nu a fost indeplinita obligatia de incheiere a unei polite de asigurare RCA, Fondul acorda despagubiri persoanelor prejudiciate, atat pentru vatamari corporale, cat si pentru daune materiale. In acest caz, va ramane in sarcina persoanei pagubite, pentru daunele materiale suferite, o fransiza de 100 de euro", se arata intr-un raspuns al FPVS.

» "Mi s-au promis tot felul de lucruri, dar nu am primit nimic"

In aprilie 2008 se fac opt ani de cand Maria Brezoi a fost lovita de o masina pe strada. A trantit-o pe trecerea de pietoni, iar soferul a fugit, trecand pe rosu. Nu a fost gasit nici pana azi. "Eu am stat inconstienta cam o saptamana. Am aflat apoi, de la persoana care m-a ridicat de pe strada si m-a dus la spital, ca ar fi fost vorba de un BMW. Dar mai multe nu stiu nici acum." Cand imi povesteste lucrurile acestea, din ochii Mariei Brezoi curg lacrimi. E o mana de om dar se arata foarte demn. "Au venit niste politisti la mine, dar atat. Apoi, cu ajutorul AVAC, am incercat sa obtin despagubiri. Le-am dat actele pentru proces, dar nu s-a mai intamplat nimic. A durat vreo trei ani,
mi s-au promis tot felul de lucruri, dar nu am primit nimic." Acum, femeia de 68 de ani spune ca nu mai vrea nimic.
Se chinuieste sa-si acopere tratamentele din pensie si afirma ca, desi mana dreapta nu-i mai functioneaza ca inainte de accident, nu mai are incredere in nici o autoritate si nici bani sa stea prin procese.
Directorul executiv al Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie, Ion Mihail, recunoaste ca nu a putut s-o ajute din cauza blocajelor existente in lege la acea vreme. "Cred ca doamna Brezoi e suparata si pe mine. Dar nu am avut cum sa o ajutam", se scuza acesta.

» Primul loc la accidente mortale

Romania se afla pe primul loc in Europa ca numar de accidente rutiere grave, care s-au soldat cu morti si raniti. Potrivit statisticilor, in tara noastra se inregistreaza un mort la trei accidente rutiere, in timp ce, la capatul opus, Marea Britanie are doar un mort la 93 de accidente. Romania sta mai prost chiar si decat Ucraina, Bulgaria sau Ungaria. Numai in 2006 au murit in accidente rutiere 2.151 de persoane.

Cele mai citite

Ciolacu s-a întâlnit cu românii din Qatar: “Sunt ferm convins că în Qatar câștigați mult mai bine”

Premierul Marcel Ciolacu, aflat în fruntea unei delegații guvernamentale în Qatar, s-a întâlnit cu reprezentanți ai comunității de români care trăiește în această țară...

Clotilde Armand vrea blocuri pe spațiile verzi de lângă Lacul Băneasa. Nicușor Dan închide ochii la PUZ-ul fostei colege de partid

Informații despre un plan urbanistic zonal (PUZ) dat de Primăria Sectorului 1, prin care se aprobă construirea de blocuri pe un spațiu verede, în...

Ciolacu vrea să-i aducă acasă pe românii din Qatar

„ Sunt ferm convins că în Qatar câştigaţi mult mai bine financiar decât aţi fi câştigat în România în acest moment. Eu sper din...
Ultima oră
Pe aceeași temă