O afacere extrem de prospera, care castiga din ce in ce mai mult teren la Iasi, este aceea de pompe funebre. Cifrele de afaceri ale principalelor firme de profil din capitala Moldovei totalizeaza cateva zeci de miliarde bune lunar. Pentru a-si castiga clientela, firmele de pompe funebre aplica adevarate strategii care pentru unii pot fi inspaimantatoare. Servicii in rate, achitate din viata, reduceri, bonusuri in caz de deces. Pentru ca veniturile sa ramana in familie, majoritatea societatilor funerare au drept angajati rudele de gradul intai care s-au specializat in ornarea cosciugelor sau coroanelor, dupa care au trecut la diverse finisaje de finete. Cea mai brusca trecere catre o afacere mortuara a avut-o o familie de ieseni care initial vindea gogosi in curtea liceului, dupa care s-a orientat catre viata de apoi…
Moartea mamei a declansat startul afacerii
Pentru cea mai dezvoltata firma din Iasi, startul afacerii a fost declansat de moartea mamei. Dana Tomin a renuntat la profesia de medic veterinar pentru a dezvolta afacerea de pompe funebre dupa moartea mamei sale. "Imediat dupa ‘90, moartea neasteptata a mamei m-a prins total nepregatita. Atunci mi-a venit ideea ca pot fi multi oameni in situatia mea si am demarat afacerea. Timid la inceput, dupa care am dezvoltat-o", recunoaste patroana. Treptat, concurenta s-a dovedit a fi extrem de acerba, multi ieseni realizand ca afacerile cu Doamna in Negru sau Doamna cu Coasa, cum i se mai spune, sunt foarte profitabile. Medicul veterinar Dana Tomin, cu un simt nascut al marketingului, a inceput sa aplice o politica extrem de elastica pentru o firma de pompe funebre. "Pensionarii care vor sa plateasca serviciile noastre in avans, deci in timpul vietii, o pot face in rate, iar in plus primesc si o reducere de 10% din costul total", a explicat Dana Tomin.
De la gogosi la cosciuge si coroane
Una dintre cele mai vechi firme de pompe funebre din Iasi a inceput activitatea dupa ce demarase o alta afacere, fara nici o legatura cu obiceiurile mortuare. Sotii Goroncea, cu un capital de 19.000 de lei in 1990 a demarat o gogoserie in curtea liceului fiicei lor. Numai ca business-ul scartaia din toti rarunchii… si au inceput sa faca sicrie… Frumoase, lacuite si decorate in interior. "Inainte lucram foarte mult la un sicriu pentru ca nu prea aveam masini de finisat. Fata mea, Ana Irina, dupa ce venea de la scoala lasa ghiozdanul si ma ajuta sa imbrac sicriele si sa fac ornamentele din flori, iar sotul se ocupa de materiale si muncitori. Mai apoi am cumparat un mic teren pe care am construit atelierul unde producem acum sicrie de tot felul, usi si geamuri la comanda", povesteste Mura Gorongea. Viitorul afacerii este zugravit extrem de plastic chiar de administratorii societatii. "Tot timpul mor oameni. Noi vom exista pana cand se va descoperi nemurire… Abia atunci trebuie sa ne punem probleme de reprofilare", a precizat Constantin Goroncea. Unii dintre proprietarii de pompe funebre din Iasi se gandesc chiar sa-si extinda afacerea in strainatate. "Noi deja am depus documentatia pentru a obtine autorizatie de extindere a activitatii in Germania, insa acolo este ceva mai dificil. Ca sa-mi pot desfasura activitatea trebuie sa astept ca o alta firma de profil sa iasa de pe piata, iar eu sa-i iau locul", a precizat Petru Dragan. In Romania sau Germania, Statele Unite sau Bangladesh, oamenii mor zilnic si nu putini, iar firmele de pompe funebre isi rotunjesc veniturile cu fiecare clopot care bate in dunga. Cu fiecare suflet care trece pragul vietii vesnice…