Inceperea lucrarilor de modernizare a infrastructurii in zona-pilot a centrului istoric a fost amanata pana la primavara, desi ar fi trebuit inceputa din aceasta toamna. Intarzierea s-a produs din cauza ca detinatorii de retele edilitare subterane nu au planurile cu conductele si bransamentele, absolut necesare pentru elaborarea proiectului tehnic al lucrarii. Aceste retele sunt vechi de peste 100 de ani, iar in decursul timpului s-au facut numeroase interventii la ele, au existat bransamente ilegale, iar in prezent nici o societate sau regie nu detine situatia exacta a infrastructurii subterane. Consultantul ales de municipalitate sa intocmeasca proiectul tehnic pentru inceperea lucrarilor de reabilitare a fost in imposibilitatea de a-l finaliza, in lipsa informatiilor de la detinatorii de retele de utilitati. Fara proiectul tehnic nu se putea misca nimic, asa ca responsabilii din Primaria Capitalei au angajat, cu ajutorul unei finantari primite de la BERD, o firma care a executat o inspectie tehnica subterana in prima jumatate a lunii noiembrie. Au fost vizualizate conductele si cablurile subterane si s-a filmat fiecare milimetru de retea. Raportul final a fost inmanat Primariei in urma cu trei zile, dupa cum a declarat Catalin Cazacu, seful unitatii de implementare a proiectului de reabilitare a centrului istoric. Consultantul va prelua informatiile si va termina proiectul tehnic de realizare a lucrarii. Cazacu a estimat ca acest proiect va fi gata in termen de sapte-zece zile. Apoi se vor intocmi caietele de sarcini in vederea organizarii licitatiei pentru desemnarea constructorului care va executa lucrarea. In termen de 52 de zile de la lansarea caietelor se va tine licitatia, conform legii. Constructorii, alesi in urma licitatiei, vor incepe lucrul abia la primavara. Initial, demararea santierului a fost anuntata pentru luna septembrie, dar de atunci s-au tot decalat termenele, din cauza aparitiei unor dificultati neprevazute.
Inlocuirea retelelor subterane va trebui realizata fara a se executa sapaturi si santuri, asa cum se procedeaza de obicei. Aceasta masura este necesara pentru a nu se pune in pericol imobilele din zona, care sunt foarte vechi si subrede, iar sapaturile le-ar putea afecta structura de rezistenta si acestea s-ar putea prabusi. Retelele sunt amplasate la o adancime destul de mare, de aproape 6 metri, si vor trebui sa fie gasite solutii pentru ca ele sa fie schimbate fara a afecta imobilele invecinate.
In 2006, modernizarea infrastructurii subterane se va realiza in zona-pilot cuprinsa intre strazile: Lipscani – la nord; Bd. I.C. Bratianu – la est; Halelor si Splaiul Independentei – la sud si Calea Victoriei – la vest. Pentru acest proiect au fost alocate 9,5 milioane de euro dintr-un credit acordat de BERD, la care se adauga 1,5 milioane de euro din bugetul local. Suma va putea creste pana la 22 milioane de euro, bani obtinuti din emisiunea de obligatiuni initiata de Primaria Capitalei pe piata de capital. Refacerea infrastructurii din zona-pilot este programata sa dureze doi ani si jumatate. Abia dupa terminarea acestor lucrari se va putea pune problema refacerii imobilelor vechi din centrul istoric.
Reprezentantii Asociatiei „Pro Patrimonio” au atras atentia asupra faptului ca exista 90 de cladiri ce fac parte din patrimoniul istoric care se degradeaza pe zi ce trece, iar dintre acestea doar cateva au fost restaurate din fonduri private.
Scheele: „Bucurestiul nu merita sa se integreze in randul capitalelor europene”
Bucurestiul nu este o capitala care sa merite sa se integreze in randul celor europene, este parerea lui Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. „Am fost blamat ca am afirmat ca Bucurestiul nu este inca gata sau ca Romania nu are o capitala care sa merite sa se integreze in statele europene. N-am intentionat sa fie o critica, ci mai mult o recunoastere a faptului ca Bucurestiul are mult de lucru pana la a asigura populatiei genul de viata de care are nevoie. Si asta nu ar trebui sa fie ceva exclusiv de modern, ci ceva care sa pastreze calitatile orasului de odinioara, sa asigure un trai civilizat. Dezvoltarea orasului nu este o chestiune legata de 2007, ci de a avea o capitala in care sa-ti faca placere sa traiesti”, a afirmat Scheele. Acesta a identificat mai multe probleme cu care se confrunta capitala: traficul aglomerat, lipsa unei viziuni asupra dezvoltarii orasului si a capacitatii de a atrage investitii in sectorul public.