Toti medicii de familie vor primi in intervalul 15 martie – 15 mai laptopuri si imprimante, a anuntat ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu. Acesta este insa numai un element al vastului program de informatizare cu care urmeaza sa se confrunte acest segment profesional.
Medicii de familie vor trebui sa raporteze la Casa de Asigurari, in format electronic, toate datele lunii martie. In acest scop vor utiliza softul pus la dispozitie de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), unde a inceput implementarea Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI). Medicii de famile din toata tara vor trebui sa se conecteze la sistem astfel incat, schimbul de informatii dintre CAS si acestia sa se faca electronic bidirectional. "Insa, acest soft propus de minister este doar o interfata de raportare a numarului de retete eliberate, a biletelor de trimitere, a medicamentelor prescrise, a aratat Dr. Sandra Adalgiza Alexiu, secretar al Asociatiei Medicilor de Familie din Bucuresti. Dar, pentru ca noi sa putem da o reteta unui pacient trebuie sa o scriem de mana, la fel ca si concediile, adeverintele – foarte multe alte acte. Programul pus la dispozitie nu printeaza retete, nu face registre de cronici, nu poate face catagrafia copiilor la vaccinare".
Doctorii au nevoie de aplicatii personalizate
Ce inseamna aceasta? "Inseamna ca avem nevoie de un soft care sa stocheze toate datele pe care le introducem in SIUI si tot de aici, medicul de familie sa isi poata desprinde toate informatiile necesare, pentru a-si putea intocmi registrele sau actele cu care lucreaza, a mai adaugat dna. Alexiu. De asemenea, este necesar sa contina si alte formulare, de exemplu, pe cele pe care le raportam la biroul de statistica al Autoritatii de Sanatate Publica si care cuprind bolile cronice, vaccinari si altele.
Exemplificand, daca unul dintre softurile de pe piata se ocupa indeosebi de pacienti cronici sau de adulti se va potrivi mai mult unui medic care nu are copii pe lista. Sau, daca medicul foloseste acest soft mai mult pentru raportarea catre Casa de Asigurari, nu va folosi unul din programele care nu face si raportarea catre directia sanitara".
Avantaje
Unul din produsele disponibile pentru medicii de familie este CabiMed – utilizat deja de medicii din Iasi, Timisoara si Bucuresti, soft care asigura legatura intre cabinetul medicului de familie si institutiile ierarhice superioare, prin generarea raportarilor periodice catre Casele de Asigurari de Sanatate, in format electronic si tiparite, dar si a rapoartelor catre Directiile de Sanatate Publica. CabiMed, aplicatia dezvoltata de Infoworld, contine cinci module: Registre Pacienti – pentru evidenta copiilor, adultilor, gravidelor si a pacientilor cronici, in cadrul caruia se genereaza si se gestioneaza Fisa Medicala a Pacientului (Dosarul Electronic de Sanatate); Administrare si Securitate – tine evidenta utilizatorilor aplicatiei, a drepturilor pe nivele de acces; Rapoarte – asigura colaborarea cu Casele de Asigurari de Sanatate si Directiile de Sanatate Publica si permite regasirea informatiilor dupa diverse criterii, in forme standard, impuse de legislatie, precum si personalizate in functie de necesitati; Financiar – realizeaza gestiunea activitatii cabinetului din punct de vedere economic, prin evidentierea veniturilor si cheltuielilor cabinetului defalcate pe categorii: personal-salarizare, chirii, achizitii etc.; Planificari – asigura evidenta electronica eficienta a programarilor in cabinetul medical, gestiunea realizandu-se pe ore/zile/saptamani/luni si pe fiecare medic in parte.
Avantajul major al utilizarii unei asemenea solutii este ca medicul nu va mai pierde un timp pretios pentru efectuarea de calcule manuale, gestiuni multiple scriptice, intocmirea manuala a unor statistici, completari manuale de formulare tipizate etc. In plus, CabiMed permite transferul dosarului electronic al pacientului catre alti furnizori de servicii medicale: medici, spitale, policlinici, in formate electronice agreate de CAS, DSP, MS.