Autorităţile, intimidate, ridică neputincioase din umeri atunci când cineva le cere să oprească defrişările.Autorităţile din Maramureş n-au găsit nici o soluţie pentru oprirea furtului şi a strategiei de transport al lemnului de pe Valea Vaserului. În consecinţă, prefectul Sandu Bombonel Pocol, sprijinit şi de instituţiile abilitate să intervină au propus, „dacă nu se poate altfel”…, întreruperea oricărui tip de activitate şi inclusiv accesul în zonă. Primarul din Vişeu de Sus, Vasile Ciolpan, a reclamat faptul că „lemnarii” taie ilegal lemnul şi apoi, pentru că nu a fost reparată calea ferată după inundaţiile din 2008, transportă lemnele pe râul Vişeu. De fapt, spune Ciolpan, această strategie de transport a fost şi una dintre cauzele inundaţiilor – „materialul lemons depozitat în albia râului Vaser a format un baraj de acumulare şi a blocat scurgerea apei”. Primarul spune că hoţii fură în special noaptea şi a solicitat ca în zonă să fie înfiinţate puncte fixe ale jandarmilor. Numai că, stupoare, maiorul Marin Teglaş, reprezentantul Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Maramureş, a menţionat că pe Valea Vaserului a existat un post de control, însă acesta a fost… distrus şi răsturnat de butinarii ilegali cu utilajele pe care le aveau amplasate pe Valea Vaserului. De altfel, pentru a nu mai exista nici o îndoială că furtul de lemn nu poate fi oprit, el a amintit şi faptul că jandarmii au încheiat 300 de contravenţii sancţionale şi au fost întocmite 16 plângeri penale pentru poluarea râului Vaser, însă procurorii au decis în toate cazurile neînceperea urmăririi penale.
Pădurile private, defrişate de hoţi
Totuşi, pentru a mai linişti spiritele, reprezentanţii Romsilva au precizat că „nu se fură din pădurea statului”, pentru că în zonă sunt 2.700 de proprietăţi private. „Din 7.000 de hectare, doar 700 sunt în proprietatea statului, restul sunt retrocedate composesoratului şi privaţilor”, a explicat directorul tehnic al Directiei Silvice, Iacob Andreica. Însă „privaţii” spun că nu fură, doar n-au reclamat nimic!
Râul de devenit cale de transport
„Exploatarea terenurilor forestiere private se face legal, avem toate avizele necesare, însă drumul şi linia ferată au fost distruse de inundaţii, iar societăţile comerciale care transportă materialul lemnos nu au altă soluţie decât prin albia râului Vaser”, a lămurit preşedintele Composesoratului Vişeu de Sus, Traian Andreica. Aşa că prefectul Pocol, siderat, a conchis: „Ne aflăm într-o situaţie în care lemnul se exploatează atât legal, cât şi şi ilegal, iar transportul masei lemnoase se efectuează ilegal prin albia râului. Trebuie să găsim soluţii pentru punerea în funcţiune a căii ferate.”