» Shepard Fairey, cel care a facut posterul "Hope" cu presedintele american, e in proces cu agentia Associated Press. Fiecare se acuza de incalcarea drepturilor de autor.
Dupa ce posterul de graffiti-propaganda cu Obama a facut inconjurul lumii si lucrarile sale au fost cumparate de mai multe muzee importante, artistul care se declara impotriva culturii "inregistrate" a fost arestat pentru vandalism si dat in judecata pentru incalcarea drepturilor de autor.
Shepard Fairey a gasit pe Internet o poza cu Barack Obama stand langa George Clooney, facuta de un fotograf independent pentru agentia de stiri Associated Press (AP). Apoi a decupat chipul lui Obama, care priveste in zare cu o expresie ingandurata, si l-a transformat intr-o ilustratie care a ajuns cel mai cunoscut portret al presedintelui american. Portretul seamana ca stil atat cu pop-art-ul american, de la Andy Warholl la graffiti, cat si cu posterele de propaganda comunista din anii ’20. A ajuns sa simbolizeze speranta si increderea in reinventarea visului american, asociate campaniei lui Obama. Alaturi de el, a castigat alegerile in cea mai puternica tara din lume. Iar succesul a fost ultramediatizat.
"Uluitoare, abstracta si idealizata"
Insa AP si-a dat seama ca detine drepturile pentru fotografia originala si, in cadrul unei campanii impotriva celor care ii folosesc informatiile fara drept, l-a dat in judecata. Shepard Fairey e aparat de o echipa de avocati din cadrul proiectului "Fair Use" (utilizare corecta), care spun ca posterul nu incalca drepturile AP si este protejat de primul amendament al constitutiei americane (dreptul la libera exprimare). Artistul ar fi folosit fotografia doar ca punct de plecare pentru o "imagine vizuala uluitoare, abstracta si idealizata, care creeaza un nou si puternic continut si poarta un mesaj total diferit" fata de fotografia lui Mannie Garcia facuta pentru AP.
Ipocrizie, dublu-standard
Mai mult, artistul arata cum AP foloseste in mod curent fotografii care nu fac decat sa reproduca o lucrare artistica, "reinterpretand-o" mult mai putin decat a facut el cu poza lui Obama. Pentru asta da exemplu fotografii cu lucrari ale lui Banksy, Jeff Koons si… chiar ale sale.
Cu alte cuvinte, Fairey acuza AP ca a folosit o fotografie cu lucrarea sa, facuta pe baza unei fotografii a AP.
Anthony Falzone, conferentiar in drept la Stanford si avocat al lui Fairey, spune pe blogul sau ca acele fotografii si-au depasit scopul initial de informare pentru o stire si ca acum sunt disponibile in baza de date AP ca produse comerciale. Astfel, acuza agentia de ipocrizie si dublu-standard.
Arta de gherila
Shepard Fairey a inceput sa creeze lucrari cu aspect de propaganda in 1989. Desenele lui, usor subversive, critica simbolurile comerciale si incorporeaza ilustratii cunoscute. Copiaza, de pilda, un poster cu Jimi Hendrix si ii inlocuieste fata cu cea a unui luptator. Ia un desen cu chipul unei femei de pe o coperta celebra din 1901 a revistei "Ver Sacrum" si il pune pe un afis de "propaganda" cu mesajul "Make art, not war". Ironizeaza chiar si seria cu Marilyn Monroe a lui Warhol, inlocuind-o cu fata aceluiasi luptator. Fairey simuleaza peste tot un fel de masonerie artistica, avand propriul simbol (ca o stea intr-un cerc) si mesaj ("obey"), ca o critica asupra culturii de masa, care te face sa te supui. Steaua apare in mai multe locuri chiar pe posterul cu Obama.
Steven Heller, fost art director la The New York Times, crede ca artistul urmeaza exemplul unor miscari artistice "rebele", ca dadaismul anilor ’20, psihedelicul anilor ’60 sau retro/ postmodernistii din ’80 si ’90.
Portretul lui Obama i-a fost cumparat luna trecuta de Institutul Smithsonian din Washington D.C., unde va sta in Galeria Nationala de Portrete, iar acum are o mare expozitie la Institutul de Arta Contemporana din Boston.
Insa Fairey este contestat din toate partile, de artisti care spun ca lucrarile lui sunt pline de banalitati "subversive", de comentatori care spun ca a furat fara jena din lucrarile altora si de publicul ostil graffiti-ului, care insa nu are o problema cu vandalismul si chiar il pune in practica.
Amenintat cu injunghierea, saltat de politie
Shepard Fairey povesteste pe site-ul sau ca a fost rugat de unul dintre directorii Institutului de Arta Contemporana din Boston sa-i faca o lucrare pe gardul casei. Vecinii au chemat politia si l-au amenintat ca o sa-l injunghie cu foarfeca. Cand politia le-a spus ca nu pot opri o lucrare artistica pe o proprietate privata, vecinii au incercat sa o dea jos ei insisi, vandalizand, practic, acea proprietate. Apoi au incurajat oamenii sa protesteze impotriva expozitiei de la Institut.
Artistul a fost arestat in drum spre deschiderea expozitiei. I s-au adus 17 acuzatii de vandalism, dintre care sapte au fost abandonate ulterior, din lipsa de probe. Oricine poate descarca de pe Internet sabloane pentru multe dintre lucrarile sale. Chiar si pe strazile din Bucuresti se pot gasi cateva copii. Una dintre acuzatii spune insa ca pentru o lucrare de 2 pe 3 metri e nevoie de "timp si pricepere". Daca se vor putea dovedi "timpul si priceperea" ramane de vazut. Decizia e importanta pentru ca, avand in vedere notorietatea personajului, si alti artisti vor fi judecati folosind precedentul. Shepard Fairey ar putea sta trei ani in inchisoare.