5.4 C
București
luni, 9 decembrie 2024
AcasăSpecialGiulgiul din Torino, falsificat de Leonardo da Vinci?

Giulgiul din Torino, falsificat de Leonardo da Vinci?

Giulgiul din Torino ar fi fost falsificat de artistul renascentist Leonardo da Vinci folosind tehnici fotografice incipiente si o sculptura facuta dupa propriului cap, potrivit unui documentar realizat de mai multi cercetatori si istorici.

Generatii intregi de credinciosi au considerat ca giulgiul poarta urma fetei lui Iisus din momentul crucificarii lui, cand ar fi fost infasurat in aceasta panza. Datarea cu carbon facuta in 1988 de cercetatori artata insa ca panza a fost "creata" in Evul Mediu, intre anii 1260 si 1390. Un studiu asupra caracteristicilor faciale de pe giulgiu arata ca imaginea de pe relicva este de fapt a fetei lui da Vinci, care ar fi post-proiectata pe bucata de panza.

Artistul american Lillian Schwartz, consultant grafic la Scoala de Arte Vizuale din New York care a devenit cunoscuta in 1980 cand a potrivit fata Mona Lisei cu un autoportret al lui Leonardo, a folosit scanari computerizate pentru a arata ca fata de pe giulgiu are aceleasi dimensiuni cu cele ale fetei lui da Vinci. "S-au potrivit. Sunt nerabdatoare in legatura cu aceasta decoperire. Nu exista indoiala in mintea mea ca proportiile fetei lui Leonardo au fost folosite pentru a crea fata de pe giulgiu", a declarat Lillian Schwartz, citata de Realitatea TV.

Afirmatiile au fost facute intr-un documentar care va fi difuzat in aceasta seara pe Channel Five, care descrie cum da Vinci ar fi putut sa foloseasca propriile trasaturi faciale pe panza respectiva, folosind o sculptura a fetei sale si o camera obscura – un element fotografic incipient.

Potrivit documentarului, bucata de panza ar fi putut fi agatata pe o rama, intr-o camera obscura, si acoperita cu sulfat de argint, o substanta la indemana in secolul al XV-lea in Italia, care l-ar fi facut sensibil la lumina. Cand razele soarelui au trecut printr-o lentila (obiectiv) amplasat intr-unul dintre pereti, forma fetei lui da Vinci a fost proiectata pe material, creand o imagine permanenta.

"Falsificatorul giulgiului ar fi trebuit sa fie un eretic, cineva care nu se temea de falsificarea sangelui sfant al lui Iisus. Trebuia sa aiba cunostinte de anatomie si sa aiba la indemana tehnologia care ar fi putut trage pe sfoara pe toata lumea pana in secolul XX. Avea o dorinta lacoma de a lasa ceva pentru viitor, nu doar de dragul artei sau al stiintei, ci pentru ego-ul sau", a declarat Lynn Picknett, un cercetator care s-a ocupat de-a lungul timpului de studierea giulgiului.

Istoricul de arta Nicholas Allen de la Universitatea Metropolitana Nelson Mandela din Africa de Sud sustine ca e nevoie de teste suplimentare pentru a verifica prezenta sulfatului de argint care produce o reactie cu razele soarelui, pe giulgiu. "Daca de uiti la giulgiul din Torino poti vedea un negativ al unei fete, iar daca ii faci o fotografie produci un pozitiv al acelei fete. Ceea ce inseamna ca acesta se comporta ca fiind un negativ. Acesta este un foarte bun indiciu ca giulgiul a fost produs printr-un procedeu fotografic", a declarat istoricul.

Documentarul explica teoria ca falsul lui da Vinci ar fi fost produs pentru a inlocui o versiune mai veche, care a fost expusa pana la cumpararea de catre familia de Savoia in 1453 si care a disparut apoi timp 50 de ani. Cand a fost din nou expus in public, a fost considerat o adevarata relicva, insa expertii spun ca de fapt era vorba despre replica convingatoare a lui da Vinci. "Da Vinci avea abilitatile necesare. Stia destule despre anatomie si despre structura musculara a corpului. Da Vinci avea toate abilitatile pentru a crea o imagine precum cea de pe giulgiu. Daca cineva avea capacitatea de a lucra cu o camera obscura cu tehnici fotografice incipiente, acela era Leonardo da Vinci", a declarat profesorul american Larissa Tracy de la Universitatea Longwood din Virginia in documentar.

Profesorul John Jackson, director al centrului Centrul pentru studierea Giulgiului din Colorado Springs, care crede ca elementul dateaza din timpul crucificarii lui Iisus, a respins descoperirile prezentate in documentar si a declarat ca cea mai veche mentionare a giulgiului apare pe un medalion comemorativ de la jumatatea secolului XIV-lea expus la muzeul Cluny din Paris. "Medalionul arata clar clericii ridicand giulgiul si e datat cu aproximativ 100 de ani inainte ca Leonardo sa se fi nascut. Nu este nicio dovada a faptului ca Leonardo ar fi fost implicat in povestea giulgiului", a declarat acesta. Profesorul a adaugat ca datarea cu radiocarbon a giulgiului este gresita din cauza faptului ca mostra folosita ar fi fost contaminata.

Cele mai citite

Horaţiu Potra, reţinut pentru instigare publică şi nerespectarea regimului armelor

Întrebaţi despre o eventuală legătură între Horaţiu Potra şi Călin Georgescu, avocaţii consilierului au negat categoric existenţa unei conexiuni în acest dosar Horaţiu Potra, consilier...

Horaţiu Potra, reţinut pentru instigare publică şi nerespectarea regimului armelor

Întrebaţi despre o eventuală legătură între Horaţiu Potra şi Călin Georgescu, avocaţii consilierului au negat categoric existenţa unei conexiuni în acest dosar Horaţiu Potra, consilier...
Ultima oră
Pe aceeași temă