21.7 C
București
luni, 16 septembrie 2024
AcasăSpecialGata recesiunea? Românii cumpără iar “plasme”, laptopuri şi aparate foto. Acum, fără...

Gata recesiunea? Românii cumpără iar “plasme”, laptopuri şi aparate foto. Acum, fără credit

Vânzările bunurilor de folosinţă îndelungată au cumulat 307 milioane de euro în primul trimestru, cu 10,7% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, înregistrând creştere pentru prima dată în ultimii doi ani, potrivit studiului GfK Temax. Vânzările sunt mai mici faţă de trimestrul IV 2010, întrucât ultimele trei luni ale fiecărui an marchează în mod tradiţional vârfuri de vânzări.

Recordurile au fost atinse în perioada sărbătorilor de iarnă din 2007 şi 2008, când magazinele reuşeau să vândă electronice de câte 700-800 de milioane de euro pe trimestru. Însă anul 2009 a adus o prăbuşire masivă, din care piaţa îşi revine abia acum.

Datele GfK nu includ vânzările din magazinele online, care au crescut accelerat în ultimii doi ani. Oficialii companiei admit că ele au influenţat scăderea vânzărilor din magazinele clasice, dar că recesiunea este cea care a dat tendinţa generală a pieţei. Potrivit datelor disponibile pe piaţă, vânzările magazinelor online ajung la aproximativ 200 de milioane de euro pe an. Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată ale magazinelor tradiţionale s-au înjumătăţit între 2008 şi 2010, de la 2,5 la 1,25 miliarde euro.

De asemenea, datele GfK nu precizează cum s-a schimbat ponderea cash/credit la cumpărare. Însă cifrele băncilor şi instiotuţiilor financire nebancare referitoare la creditele de consum indică faptul că, spre deosebire de situaţia de până în 2008, majoritatea vânzărilor se bazează acum pe cash – nu pe credit.

Totuşi, nu toate segmentele şi-au revenit. Aparatele foto, computerele şi televizoarele au raportat creşteri cu două cifre. În schimb, vânzările de electrocasnice mari –  frigidere sau maşini de spălat – au stagnat în timp ce piaţa imprimantelor şi-a continuat prăbuşirea, tot cu două cifre.

 

TOP
Structura pieţei în T1

Foto
9 mil. euro
+28,6%
Vedeta: Camera DSLR

IT
101 mil. euro
+26%
Vedeta: Laptopul (debut slab pentru tablete)

TV
65 mil. euro
+15%
Vedeta: Televizorul cu ecran plat

Electrocasnice mici
23 mil. euro
+6,5%
Vedeta: Aparatul de coafat

Electrocasnice mari
59 mil. euro
0%
Vedeta: Maşina de spălat

Telecom
41 mil. euro
-1,5%
Vedeta: Smartphone-ul

Imprimante

8 mil. euro
-23,3%
Vedeta: Multifuncţionala

Citeşte şi Cine a ieşit din recesiune şi cine a mai rămas

Lucian Davidescu
Lucian Davidescu
Lucian Davidescu, sef departament
Cele mai citite

Persoanele active de 50-64 de ani, cele mai vulnerabile la dificultăți financiare

Conform unei cercetări recente publicate de Institutul Național de Statistică (INS), persoanele active cu vârste între 50 și 64 de ani sunt cele mai...

Rușii bogați își păstrează stilul de viață luxos pe Coasta de Azur, în ciuda sancțiunilor UE

Deși sancțiunile impuse de Uniunea Europeană împotriva oligarhilor ruși au vizat înghețarea activelor și confiscarea proprietăților, Coasta de Azur rămâne o destinație populară pentru...

Ovidiu Hațegan a luat decizia! Ce se întâmplă cu arbitrul român

Ovidiu Hațegan, unul dintre cei mai cunoscuți arbitri români, a decis să pună capăt carierei sale de arbitru central, la vârsta de 44 de...
Ultima oră
Pe aceeași temă