29.5 C
București
sâmbătă, 20 iulie 2024
AcasăSpecialFurturile de la Mittal Steel Galati, "afaceri" de milioane de dolari

Furturile de la Mittal Steel Galati, „afaceri” de milioane de dolari

Bandele de hoti reusesc sa fure de la Mittal Steel Galati piese, deseuri, cabluri, lingouri de neferoase si cocs, a caror valoare este de ordinul milioanelor de dolari, iar agentii de paza reusesc cu greu sa pazeasca platforma siderurgica de 1.594 ha, cu 21 km de garduri.

Recuperari de 1 milion de dolari pe an

Furturile de pe platforma combinatului siderurgic Mittal Steel de la Galati par sa continue in acelasi ritm ca pe vremea cand Sidexul era „gaura neagra a economiei romanesti”. Dupa eliminarea „capuselor”, administratia Mittal Steel s-a confruntat cu aparitia unui veritabil fenomen, bandele de hoti atacand noapte de noapte combinatul, pentru a fura piese metalice de la baza de fier vechi, cabluri de cupru de la instalatiile electrice, piese si aliaje din materiale neferoase sau bucati de metal masiv, ramase in zgura depozitata la halda de zgura sau cocs, din vagoanele de cale ferata. „Proportiile fenomenului sunt teribile, daca ne gandim numai la faptul ca recuperam anual cam un milion de dolari din ce se fura”, a declarat Mariana Parincu, seful Directiei de Resurse Umane si Administrativ. In sase luni, agentii firmei de paza WBC Securitas au confiscat 56,3 tone de produse finite, 142,9 tone de fier vechi, 32,4 tone de materiale neferoase si 3,6 tone de carburanti si uleiuri.

Arsenalul hotilor: zeci de wole, tractoare, carute, autobuze

Hotii sunt bine organizati si specializati: la baza de fier vechi si la halda de zgura se actioneaza in bande de pana la 15 indivizi, dotati cu carute „solide” construite special pentru transportul metalului. Sunt si hoti specializati in „geografia canalizarilor”, care intra in combinat prin canalele colectoare si ies in sectii prin cele peste 1.000 de guri de canalizare. Pe 22 februarie, politistii au reusit o captura sugestiva pentru dimensiunea furturilor. La descinderea a 50 de politisti si „mascati” de la DPIR la halda de zgura au fost surprinsi „la munca” peste 100 de hoti de deseuri, care lucrau cu un „arsenal” impresionant: 10 excavatoare tip Wola, 5 tractoare si un microbuz TV! Dar de furat se fura si cu autobuzul. La o razie a politiei, in 12 autobuze de la firma Atlas SA, care efectuasera transportarea unor salariati in tura de noapte, la iesirea autobuzelor din combinat s-a descoperit ca fiecare sofer a incarcat in autobuz de la 50 la 500 de kilograme de fier vechi.

Autoritatile, intre toleranta si amnezie

Asigurarea pazei combinatului este dificila. Platforma se intinde pe o suprafata de 1.594 de ha si are 21 de km de garduri, facute ferfenita de hoti, care patrund in combinat cu carutele prin sparturi. Halda de zgura este de fapt un munte de zgura, cu o suprafata de 100 ha si inaltimi de la 25 la 60 de metri. Firma WBC Securitas asigura cu greu paza, in primul rand pentru ca este greu de acoperit cu agenti atatea puncte. Apoi, mai sunt „tentatiile” in care cad agentii. Chiar si fostul director al WBC, Constantin Ghimpu, a fost arestat si este judecat, fiind acuzat de stergerea de pe un CD al sistemului de supraveghere a imaginilor surprinse in momentul iesirii pe poarta combinatului a unui trailer cu 2 rulouri de tabla ce fusesera furate. Din 2004, administratia Mittal Steel cere sprijinul autoritatilor pentru eradicarea fenomenului. Prima masura ar trebui sa fie luata insa de autoritatile locale, care ar trebui sa desfiinteze „salba” de centre de colectare, aflate in apropierea combinatului, unde hotii isi „valorifica” prazile imediat ce au parasit combinatul. Dar acest lucru nu se intampla.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă