Cateva dintre peliculele de succes ale acestui an au starnit aprige controverse.
In ultima vreme tot mai multe filme nasc controverse. Pare din ce in ce mai greu pentru regizori sa faca un film bun fara sa supere pe cineva. Cum se aude de o productie gata sa iasa pe piata, cineva, undeva, are deja pregatita o opozitie. S-a creat astfel o noua moda: filmul si protestul, dupa cum constata revista americana Vanity Fair.
"The Love Guru" – o comedie comparata cu bombardamentul de la Nagasaki
"The Love Guru" s-a vrut o comedie de succes. Pelicula lansata in acest an, care a avut premiera si in Romania in luna iunie, avandu-i pe afis pe Jessica Alba si Justin Timberlake, i-a facut pe multi sa rada si pe multi altii sa iasa in strada. S-a spus chiar ca filmul a bombardat mai tare decat Nagasaki atunci cand a fost lansat in SUA. Scenariul reda aventurile unui american crescut in India de un lider religios cu probleme de vedere, care ravneste la faima in Statele Unite. Ca si afisul sau, filmul este de un total prost-gust. Glumele sunt grosolane si, cu toate ca a obtinut vanzari mari, pelicula nu poate ravni la nimic mai mult decat Zmeura de Aur. In schimb, a nascut polemici la cel mai inalt nivel. Membrii organizatiilor hinduse din mai multe tari au lansat un protest international impotriva regizorului, a producatorilor si a distribuitorilor filmului.
Ei se plang ca religia le este ridiculizata, ca relatia considerata sacra dintre Guru si discipolul sau este batjocorita si ca termenii din limba lor sunt folositi in mod frivol. Hindusii din India au cerut interzicerea filmului, iar cei din America de Nord au incercat fara succes blocarea lansarii, apeland la distribuitori si la lanturile de cinematografe. In Canada, un lider hindus mai ingaduitor a cerut doar editarea filmului, considerand ca nu este tendentios in intregime. Paramount Pictures a fost (cel putin in aparenta) atat de deranjata de controversa incat a decis sa proiecteze filmul pentru liderii hindusi inainte de lansarea oficiala.
Un alt film lansat in acest an a incretit la randul lui multe frunti. "Towelhead" este povestea unei tinere de origine araba, care, in timpul primului razboi din Golf, este trimisa in Texas, la tatal ei, un libanez foarte strict. Fata se opune stilului de viata impus de acesta, dar si colegelor de scoala cu atitudine rasista. Cu toate ca este printre putinele filme care ii prezinta pe islamisti intr-o lumina pozitiva, disputa s-a creat in jurul titlului: "Towelhead" (purtator de turban) este un termen folosit la modul peiorativ de unii americani la adresa arabilor.
Protestatarii au solicitat companiei Warner Bros sa schimbe numele filmului, considerat dezonorant si ofensator. Studioul si-a mentinut pozitia, considerand ca titlul atrage atentia cu mult mai bine asupra stereotipurilor rasiste si ca numai fiind provocator poate fi demontat. Scenarista, ea insasi de origine araba, a avut aceeasi atitudine: "Oamenii care folosesc acest termen cu referire la musulmani nu sunt audienta cartii mele, nici a filmului. Vor continua sa foloseasca acest limbaj indiferent de nume".
Unul dintre filmele intrate de curand si pe ecranele romanesti, "Tropic Thunder" (Furtuna tropicala), o comedie foarte bine primita atat de public, cat si de critici, cu incasari fabuloase, a creat si ea multe litigii. Undeva in cursul actiunii se foloseste cuvantul "retardat" pentru persoanele cu dizabilitati. Numit "the R-word", cuvantul este considerat tabu in Occident. Opozantii, majoritatea oameni cu handicap, sustin ca filmul incurajeaza dispretul si intoleranta. Printre protestatari s-au aflat si sportivi medaliati la Jocurile Paralimpice. Timothy Shriver, liderul acestora, a spus: "Dorim sa transmitem un mesaj pentru a se intelege ca acest tip de limbaj nu mai este acceptabil".
Apele s-au mai calmat doar atunci cand prima doamna a Californiei, Maria Shriver, a declarat pentru "L.A. Times" ca, desi folosirea acestui cuvant nu este permisa, "ar trebui sa incetam cu condamnarea filmului si sa indemnam parintii sa le explice copiilor care vad filmul cat de mult pot rani aceste cuvinte". Acelasi lucru l-a facut scenarista filmului "Towelhead", Alicia Erian, care a spus: "Solutia nu este de a-i forta pe artisti sa-si altereze munca, ci de a folosi acest prilej ca punct de pornire a unor dezbateri semnificative".
Spiritele impresionabile nu au ramas insa indiferente la detalii. Mike Scott, redactor in New Orleans, a criticat dur compania Lionsgate pentru ca a programat lansarea "Disaster Movie" ("Dezastre si alte catastrofe", care va avea premiera in Romania saptamana viitoare) in acelasi timp cu cea de-a treia comemorare a victimelor uraganului Katrina, acuzand-o de insensibilitate.
Controversele care aduc succesul
Exista voci care sustin ca protestele ar avea legatura directa cu popularitatea filmului. Ca opozantii nu comenteaza decat daca este vorba de un film de succes. Sau ca Hollywoodul creeaza in secret aceste controverse, publicitatea, chiar si negativa, ajutand la vanzarea de bilete. Exista intr-adevar numeroase persoane care intra in sala de cinema cu o singura intrebare: "Pentru ce toata aceasta zarva?". Timpul a dovedit ca filme cu subiecte controversate ("Patimile lui Hristos" – antisemit, "Codul lui DaVinci" – anticrestin, "Minciuni adevarate" – antiarab, "Fight club" – anarhist, "American Beauty" – imoral etc.) au ajuns usor in topul vanzarilor, cu toate ca nu este dovedit ca valva din jurul lor ar fi motivul.
Filmele sunt bunuri comerciale – trebuie sa fie vandute. Presupun costuri imense si riscuri financiare mari. Ca atare, elementele care pot crea controverse sunt de obicei evitate, conchide Vanity Fair. "Borat a reusit", spune Richard Crouse, critic de film in Canada, "dar Borat vorbeste despre o tara fara voce si putin cunoscuta. Mai mult, Borat ridiculizeaza ignoranta americanilor mai mult decat pe cea a oamenilor din Kazahstan".