Feriboturi, spargatoare de gheata, tancuri uriase pentru transportul produselor chimice, nave destinate cercetarilor seismice, aceasta este o lista de tipuri de nave care pare sa nu aiba vreo legatura cu tara noastra. Aceste nave sunt insa construite la santierul naval din Tulcea intr-o discretie totala.
Nave comandate de Guvernul Norvegiei
Zilele trecute a plecat din portul Tulcea primul din cele cinci feriboturi realizate de navalistii tulceni la solicitarea Guvernului Norvegiei. Nava a inceput deja sa navigheze, de proba, intre fiordurile norvegiene. Vasul face parte dintr-o serie de nave care au lungimea de 130 metri si latimea de 19 metri, pe care se pot imbarca 212 autoturisme, 18 TIR-uri si 600 de persoane. Aceste vapoare fac parte dintr-un program special care vizeaza imbunatatirea transportului naval in fiordurile scandinave. Noile nave nu mai sunt dotate cu motoare clasice care utilizeaza combustibili lichizi, ci cu generatoare care folosesc drept carburant gazele lichefiate.
Bijuterii din inox
Navalistii din Tulcea puncteaza si alte premiere in domeniu. Ei au livrat unor firme din vestul Europei tancuri specializate destinate transporturilor de produse chimice. Este vorba de 12 tancuri chimice amplasate pe un singur corp de vapor. Fiecare dintre aceste depozite speciale are autonomie de operare la incarcare si descarcare. Toate au fost realizate din inox pentru a permite transportul oricarei substante, indiferent de caracterul chimic al acesteia. Constructia vasului a fost monitorizata de experti din institute de cercetari afiliate mai multor universitati europene. Teste si mai severe s-au realizat in momentul livrarii vaporului. Tancul chimic realizat de tulceni poate transporta de la vin pana la mercur. Tehnologii din Tulcea au fost nevoiti sa organizeze un flux de productie inedit pentru construirea acestui vapor. Montajul instalatiilor din inox s-a realizat in mediu septic pentru a raspunde testelor de siguranta impuse de experti.
Romanii fac spargatoare de gheata pentru rusi
Navalistii tulceni au mai construit un spargator de gheata care opereaza in zona ruseasca a Oceanului Inghetat. Spargatorul a fost comandat de o firma din Norvegia, dar aceasta il utilizeaza in comun cu cateva companii rusesti care opereaza printre gheturile vesnice. Tehnologia folosita pentru construirea acestei nave a fost noua pentru romani. Metalul utilizat a fost unul special, pentru sudura caruia s-a schimbat in totalitate tehnologia de lucru. Acelasi lucru s-a intamplat si in ceea ce priveste aplicarea straturilor de vopsea.
„Fierul de calcat” pentru controlul seismicitatii
Pe plansetele proiectantilor de tehnologii navale din Tulcea se afla o alta nava inedita. Este vorba de un vapor destinat cercetarilor seismice din mediul marin. Constructia va incepe in aceasta luna, iar nava a fost deja poreclita „fier de calcat”. Numele vine de la forma sa curioasa. Prova seamana cu varful ascutit al unui fier de calcat, iar pupa pare a fi baza unui triunghi isoscel. Pe respectivul vapor se vor monta, pe langa utilajele specifice unei nave capabile sa aiba o autonomie de navigatie foarte mare, si instalatii de ultima generatie pentru masurarea seimicitatii. Anul viitor nava va fi predata, la cheie, beneficiarilor sai care sunt oameni de stiinta din mai multe universitati europene.
Investitii de zeci de milioane de dolari
Santierul Naval din Tulcea, desi exista doar de trei decenii, a reusit sa devina un nume de referinta in domeniu. Daca pana in urma cu cinci ani santierul se lupta din greu sa supravietuiasca, acum realizeaza nave tehnice de mare complexitate. Noul proprietar a investit a investit in cinci ani aproape 20 de milioane de dolari. Acum investitiile sunt directionate spre extinderea spatiilor de productie, insuficiente avand in vedere ca in acest an vor fi construite 22 de vapoare armate aproape in intregime, fata de 11 cat s-au livrat in 2005.