Fundamentaliştii, încurajaţi de rezultatele bune la alegerile legislative, au susţinut declaraţii care generează dezbateri aprinse în Egipt, salafistul Hazem Abu Ismail afirmând că dacă va deveni preşedinte va interzice femeilor să lucreze împreună cu bărbaţii şi vânzarea de alcool, relatează AFP şi Mediafax.
Într-un moment în care Fraţii Musulmani – aflaţi pe primul loc la acest scrutin – încearcă să le dea asigurări laicilor şi creştinilor, unii salafişti nu ezită să îşi exprime public convingerile.
Scânteia s-a aprins în momentul în care şeicul Hazem Abu Ismail, candidat declarat la viitoarele alegeri prezidenţiale ca „independent”, a afirmat că Guvernul ar trebui „să creeze un climat pentru a facilita” portul vălului, într-o ţară conservatoare.
El a adăugat că nu i-ar permite fiului său să se căsătorească cu fo emeie care nu poartă văl pentru că aceasta nu ar fi „o mamă corespunzătoare”.
„Nu le-aş permite unui tânăr şi unei tinere să stea împreună într-un loc public deoarece acest lucru contravine tradiţiilor sociale”, a declarat acest fost membru al influentei grupări Fraţii Musulmani, intervievat joi seara de postul privat de televiziune CBC.
El consideră, de asemenea, că „amestecul sexelor la locul de muncă este inacceptabil” şi că, dacă va fi ales, ca interzice „vânzarea şi fabricarea alcoolului”, lăsându-le însă cetăţenilor libertatea de a bea … la domiciliu.
Şeicul Abu Ismail nu este membru al partidului salafist Al-Nur care a generat o surpriză câştigând între 20 şi 30 la sută din voturi, potrivit estimărilor, fiind devansat doar de Fraţii Musulmani.
Totuşi, declaraţiile sale au provocat nemulţumirea tinerilor pe Twitter şi Facebook, unde au înfiinţat o pagină specială intitulată „Spuneţi-i nu lui Hazem Abu Ismail”.
„Hazem Abu Ismail este un clovn”, scrie pe Twitter un utilizator de Internet. „Dar 25 la sută dintre alegători au votat pentru el, sper că acest lucru s-a întâmplat pentru că nu au nicio experienţă politică”, adaugă el.
„S-a dat startul pentru a deveni un nou Afganistan!”, scrie un altul.
„Dacă Abu Ismail câştigă alegerile prezidenţiale, eu sunt mort”, se poate citi într-un alt mesaj.
Mulţi se revoltă împotriva islamiştilor de toate tendinţele, acuzându-i că au furat revoluţia „lor”, care l-a îndepărtat de la putere pe preşedintele Hosni Mubarak în februarie.
„Dragul meu tată laic nu a fost ucis în timpul revoluţiei din ianuarie pentru ca Egiptul să voteze pentru un Hazem Abu Ismail. Nu, nu, de 1.000 de ori NU”, scrie Faten.
Contactat de AFP în această săptămână, Mohamed Nur, purtătorul de cuvânt al mişcării Al-Nur care participă pentru prima dată la alegeri, a denunţat o „campanie de diabolizare şi defăimare” a salafiştilor.
Dacă partidul său admite amestecul sexelor în sediile sale şi a inclus militante care poartă văl în echipa sa de campanie, acesta pune totuşi limite rolului femeilor şi copţilor (creştini din Egipt).
„Refuzăm ca o femeie sau un creştin să fie preşedintele Republicii, premier, preşedinte al Parlamentului sau al Shura (Camera superioară consultativă)”, a afirmat candidatul lor Mohamed Aamra pentru cotidianul Akhbar Al Youm.
El vrea, de asemenea, interzicerea alcoolului, al nudismului pe plaje şi al hainelor care descoperă „prea mult” pielea.
Dezbaterea a devenit mai aprinsă după ce un alt salafist, candidatul Abdel Monem Al-Shahhat, l-a criticat pe scriitorul egiptean Naguib Mahfouz (1911-2006), o personalitate literară a lumii arabe şi laureat al premiului Nobel pentru Literatură în 1988.
El a afirmat că scriitorul incită la „viciu” deoarece romanele sale se referă la „droguri şi prostituţie” şi se bazează pe o „filosofie atee”, provocând nemulţumiri în rândul intelectualilor egipteni.
„Dacă Shahhat ar fi putut să îl aresteze pe Mahfouz, aşa ar fi făcut”, se revoltă scriitorul Ibrahim Abdel Majid, citat de cotidianul independent Al Masri al Youm, calificând declaraţiile sale drept „ridicole”.
„Shahhat trebuie să urmeze cursuri de literatură pentru a şti că gazelul (gen poetic care cântă dragostea) şi sexul au făcut parte întotdeauna din poezie”, apreciază Salah Fadl, critic literar, în opinia căruia declaraţiile salafiste sunt „ignoranţa şi viciul încarnate”.