Tot mai multe voci avertizeaza ca actuala campanie generalizata impotriva fumatului constituie o inacceptabila intruziune a statului in ceea ce-l priveste pe fumator. Mai peste tot, legile interzic fumatul, uneori chiar si in baruri si cafenele, ca sa nu mai vorbim de restaurante sau la locul de munca. Totusi, pana si multi nefumatori considera ca in urma acestei aseptizari o cafenea frantuzeasca sau italiana nu mai are farmecul de dinainte. Toata literatura europeana a secolului al XX-lea s-a scris in cafenele, iar o discutie intre existentialisti pe tema libertatii nu poate fi conceputa decat invaluita in fum de tigara. Fotografiile cele mai celebre ale lui Churchill sau Che Guevara ii arata cu un trabuc strans nonsalant intre dinti.
Jazzul modern s-a nascut in Statele Unite, in vremea prohibitiei, in baruri in care fumul crea un soi de perdea onirica intre muzicanti si sala. si, pentru ca am ajuns aici, iata ca prohibitie este cuvantul nimerit. Se tinde spre extreme, cum ar fi propunerea de a reedita benzile desenate cu acel cowboy vesnic fumator, Lucky Luke, caruia insa ar trebui sa i se inlature tigara ce-i atarna in permanenta din coltul buzelor. In SUA, pe Wall Street, pot fi vazuti in plina iarna, pe trotuar, grupuri de agenti bursieri rebegiti, iesiti cateva minute sa fumeze rapid, pentru ca nicaieri, in imobilele de birouri, nu mai exista spatii pentru fumatori. Interzicerea publicitatii stradale pentru tigari a determinat marile firme, cum sunt Marlboro (Philip Morris) sau Camel, sa lanseze produse secundare, blugi, pantofi sau ceasuri care le servesc drept reclama. Asa se face ca numele acestor marci de tigari sunt afisate in continuare, insa ca fabricanti de imbracaminte sport. Au trecut ani de zile de cand pe pachetele de tigari e trecut procentul de nicotina si se avertizeaza ca fumatul e daunator pentru sanatate si ca poate produce cancer. In Europa se merge si mai departe si se imprima pe pachet fotografii de plamani cancerosi. Se vede din asta ca lobby-ul tutunului este mai putin influent decat cel al alcoolului, pentru ca Parlamentul European a respins recent propunerea de a se lipi pe sticlele de vin fotografia unui ficat cu ciroza. Iata insa ca incetul cu incetul marile firme si-au recreat o piata importanta in Europa de Est si in fosta URSS. Pentru a vinde tigari, se folosesc tehnici comerciale interzise in Occident.
Se distribuie, de pilda, mostre gratuite de tigari, pentru a stimula consumul. Fabricantii subventioneaza concerte sau competitii sportive, afisandu-si, desigur, marca.
Pe la noi, fumatul este in continuare acceptat social, e considerat viril, s-a banalizat si o majoritate a populatiei fumeaza inca. Fumatul e asociat cu valorile occidentale la care se visa in vremea comunismului: libertatea, moda, sofisticarea moderna, originalitatea. Iar multora, pur si simplu, nu le pasa. In Cehia, Havel s-a lasat odinioara filmat in timp ce fuma impreuna cu ministrul Sanatatii exact inainte de operatia prin care doctorii i-au scos o tumoare si o jumatate de plaman. Havel ajunsese in acel hal din pricina fumatului, dar, ca un barbat, tragea o tigara inainte de operatie. Daca nici Havel nu stie ce e libertatea! Se pare insa ca de atunci s-a lasat.