24 C
București
vineri, 12 iulie 2024
AcasăSpecialDrepturi noi pentru calatoria maritima si cu autobuzul

Drepturi noi pentru calatoria maritima si cu autobuzul

» Comisia a adoptat doua propuneri legislative stabilind o serie de drepturi pentru pasagerii care utilizeaza serviciile de autobuz si pe cele maritime atat pe rutele interne, cat si internationale. Drepturile includ reguli minime de informare a tuturor pasagerilor inainte de si in timpul calatoriei, asistenta si despagubiri in cazul intreruperii calatoriilor, masuri in cazul intarzierilor si asistenta speciala pentru persoanele cu mobilitate redusa.

"UE nu poate permite ca drepturile pasagerilor sa fie diferentiate in functie de modul de transport utilizat de acestia. Cu aceste doua noi regulamente vom acoperi toate modurile de transport. Pasagerii pot alege modul de transport preferat stiind ca drepturile lor sunt respectate in mod egal, indiferent de mijlocul utilizat", a declarat Antonio Tajani, vice-presedinte al Comisiei Europene responsabil cu transporturile. Pentru solutionarea diferendelor, propunerile prevad organisme nationale independente, ca si in cazul sectoarelor aerian si feroviar. Propunerea prevede ca, in cazul intreruperii sau anularii calatoriei, companiile sunt obligate sa le furnizeze pasagerilor informatii si asistenta corespunzatoare si servicii alternative rezonabile. Propunerea mai stabileste norme privind responsabilitatea companiilor pentru pasageri si bagajele lor. Pasagerii vor fi indreptatiti la despagubiri uniforme si vor beneficia de norme armonizate privind responsabilitatea.

 

In plus, in anumite conditii, companiile nu pot contesta daunele pana la o anumita valoare in cazul unui accident. Pasagerii care au suferit un accident au dreptul la plati in avans pentru a face fata dificultatilor economice pe care le pot intampina ei sau familiile lor, ca urmare a decesului sau vatamarii.
Deschiderea pietei nu a imbunatatit standardele de calitate si serviciile, asa cum se astepta, inclusiv in ceea ce priveste respectarea drepturilor pasagerilor, mijloacele simple de solutionare a diferendelor si cai de recurs care sa fie utilizate de toate companiile. Lipsa procedurilor comune izoleaza pasagerii, care trebuie sa se descurce printre diferitele proceduri si termene-limita. Tarile UE vor trebui sa infiinteze organisme care sa asigure respectarea legislatiei pentru a garanta implementarea acestor regulamente pe teritoriul lor.

 

"Daca pasagerul unui autobuz sau al unui vapor considera ca nu i-au fost respectate drepturile, el poate supune aceasta problema atentiei companiei in cauza. Daca nu este satisfacut cu raspunsul primit, poate depune plangere la organismul national desemnat de tara in cauza pentru a asigura respectarea legislatiei", ne-au explicat reprezentantii Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania).

» Companiile care nu indeplinesc aceste cerinte trebuie sa plateasca o despagubire calculata pe baza pretului biletului.

» Discriminarea, interzisa
Pasagerii cu dizabilitati si cei cu mobilitate redusa adesea nu pot calatori cu autobuzul sau cu vaporul din cauza lipsei de accesibilitate a acestor servicii si inexistentei asistentei necesare pentru nevoile lor. Propunerea interzice discriminarea pe baza dizabilitatilor sau a mobilitatii reduse la rezervarea unei calatorii sau imbarcarea la bordul unei nave sau al unui vehicul.

» Asistenta gratuita
Se acorda asistenta gratuita cu conditia ca pasagerul sa anunte in prealabil ca are nevoie de asistenta si sa ajunga la terminal sau in port, la o ora prestabilita, inainte de plecarea planificata. Personalul companiilor si angajatii de la terminalele pentru autobuze sau din porturi trebuie sa aiba cunostinte corespunzatoare pentru acordarea de asistenta persoanelor cu dizabilitati.

Valentina Grigore
Valentina Grigorehttp://valentina-grigore
Valentina Grigore, sef departament Social
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă