Viata la capatul pistei de zbor

"Atunci cand intorc avionul pe pista ma tem sa nu-i iau omului rufele de pe sarma." Aceasta gluma care a facut cariera printre pilotii de aeronave ce zboara de pe Aeroportul International Baneasa nu este tocmai deplasata. Multe case ...

Share

Razvan Chiruta 0 comentarii

12.09.2008 - 00:00

"Atunci cand intorc avionul pe pista ma tem sa nu-i iau omului rufele de pe sarma." Aceasta gluma care a facut cariera printre pilotii de aeronave ce zboara de pe Aeroportul International Baneasa nu este tocmai deplasata. Multe case din cartierele de "bon ton" Pipera si Baneasa sunt construite la cateva sute de metri distanta de aerogara. Localnicii cu care am stat de vorba spun insa ca s-au obisnuit cu zgomotul produs de aeronavele care decoleaza sau aterizeaza la doi pasi de ei. Multi recunosc faptul ca atunci cand si-au cumparat proprietatile au crezut ca Aeroportul Baneasa nu va avea viata lunga.  De altfel, unii dintre ei mai spera si acum ca acesta sa se desfiinteze chiar daca zvonurile sunt contrazise de realitate. Admi-nistratia aeroportului s-a asociat deja cu doua companii aeriene private pentru con-struirea unor noi terminale in cadrul unui proiect de dezvoltare. 


Pe de alta parte, viata localnicilor din apropierea aeroportului nu este lipsita de riscuri. Unele dintre case se afla in asa-numita zona de securitate aeroportuara, adica pe un teren care ar trebui sa fie viran ca masura de precautie in cazul in care un avion rateaza decolarea. In al doilea rand, nu trebuie neglijata expunerea la radiatiile produse de radarele aeroportului, despre care se spune ca ar avea efecte nocive asupra organismului uman. 

 

Soarele e inca domolit, este ora noua dimineata. Dinspre padure adie o briza placuta, rece, linistea e stapana, doar in departare se aud infundat masinile care intra si ies din Bucuresti. Andrei Vasile, proprietarul unei impunatoare vile in cartierul Baneasa, ma invita sa bem o cafea pe terasa. Deodata, un zgomot creste tot mai asurzitor, apoi o namila de avion trece la mica distanta pe deasupra noastra. Eu ridic capul mirat, Andrei e relaxat, nu are nici o reactie. Doar se distreaza pe seama uimirii mele. El s-a obisnuit deja cu situatia.
Casa lui Andrei Vasile e plasata chiar sub culoarul de zbor al aeronavelor care aterizeaza pe Aeroportul International Bucuresti-Baneasa. Locuieste aici de cativa ani. "Trec uneori si doua avioane pe ora. Cam 20 pe zi. Cel mai rau e noaptea. Acum nu le mai simt, dar inainte adormeam mai greu." In timp ce vorbim, un alt avion, mai mic decat cel dinainte, ne survoleaza. "asta e ca un tantar. Chiar nu-l mai bagam in seama", mai zice Andrei. Aflu cu surprindere ca bucuresteanul e, la randul sau, pilot de avioane. Il intreb de ce a optat pentru o casa atat de aproape de aeroport.

 

Andrei imi raspunde ca, atunci cand a construit vila, traficul pe Baneasa era destul de redus. Avioanele s-au inmultit in ultimul timp. "Am avut cereri ca sa-mi vand casa. Dar nu vreau sa plec. Zona e foarte buna. Cand nu sunt avioane e liniste, padurea e aproape, ies repede spre munte, am centrul comercial aproape. si, in plus, aici ma cunosc toti vecinii, nu am probleme cu nimeni", imi explica proprietarul. Pilotul imi mai spune ca unii colegi de breasla fac glume pe seama caselor construite in aproprierea pistelor.

"Un coleg mi-a spus odata: «Atunci cand intorc avionul pe aeroport ma tem sa nu-i iau omului rufele de pe sarma»", povesteste razand pilotul. Poantele facute de piloti pe seama distantei mici dintre case si aeroport nu sunt chiar departe de realitate. Locuintele sunt ridicate la doi metri de gardul  si luminile de balizaj. Intr-adevar, pana la pista mai sunt cateva sute de metri. Dar in cazul unui accident aviatic distanta asta este, practic, egala cu zero. De aici si gluma cu agatatul rufelor.  

"Cand trece un avion, musafirii se apleaca din reflex"
Andrei Vasile se gandeste ca, la o adica, ar trebui sa ceara despagubiri de la autoritati. "In Elvetia, cele mai scumpe case sunt cele de langa aeroport. stiti de ce? Pentru ca au in curte un aparat care masoara decibelii. Daca trece un avion pe deasupra prea zgomotos, elvetianul duce un raport de analiza la primarie, care-l despagubeste. Am putea face si noi la fel. Cred ca nici unul dintre noi nu ar mai fi nevoit sa munceasca", zice pilotul.
Constantin traieste tot in Baneasa, intr-o casa situata sub acelasi culoar de aterizare a aeronavelor. Pentru el avioanele, practic, nu exista, s-a obisnuit cu ele. "Nici nu stiu cate trec pe zi, patru, cinci, mi se pare, dar poate ma insel, ca nu le dau atentie." Prietenii care-i vin in vizita traiesc "intens" momentele in care aterizeaza masinariile zburatoare. "Cand trece cate un aparat, musafirii mei se apleaca din reflex, atat de aproape li se pare. Le este frica. Pe mine ma amuza reactia lor." Il intreb si pe el de ce nu se muta si imi da acelasi raspuns ca si Andrei Vasile. "E o zona buna. Linistita, cu lac, cu padure, cu utilitati."

Apoi imi destainuie o speranta a sa,  de fapt, a majoritatii locuitorilor din Baneasa si Pipera, care traiesc langa aeroport. "Ne amagim si noi ca se va inchide sau ca se va construi ceva mai mic."

Ce a fost mai intai? Aeroportul sau casele?
Speculatiile referitoare la "suprimarea" Aeroportului Baneasa au aparut inca de acum cativa ani. Acesta a fost, se pare, si motivul pentru care multi bucuresteni s-au mutat atat de aproape de pistele de aterizare.
 "Cand am cumparat noi terenul, prin 1996, nu mergeau prea multe avioane. Apoi mult timp a fost inchis. Am sperat ca va ramane asa. si inca mai citim prin ziare ca se va muta, ca se va construi altul la Adunatii Copaceni. Atunci nu vor mai fi probleme", imi raspunde un proprietar din Pipera, cartier aflat de partea cealalta a aeroportului, pe culoarul de decolare.
Ca sa imi demonstreze ca nu e naiv, proprietarul imi arata ca in spatele casei lui se construieste un mic bloc cu doua etaje. Sperantele localnicilor din Pipera si Baneasa sunt intretinute chiar de guvernanti. Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat recent ca Aeroportul Baneasa nu va mai putea functiona mult timp. "Baneasa, dupa parerea mea, pe termen lung va avea o mare problema, pentru ca tot aeroportul este inconjurat de zone locuite si din motive de protectie a mediului nu va mai putea functiona foarte multa vreme", a mentionat prim-ministrul, citat de NewsIn. 

 

Apoi si presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Athanasiu, a facut in iulie o predictie asemanatoare. Mai mult, luna trecuta Guvernul a emis un act normativ in vederea construirii unui al treilea aeroport al Capitalei, in sudul orasului.
Pe fondul acestor declaratii nu trebuie sa mire pe nimeni nivelul ridicat al preturilor la casele din zonele din imediata vecinatate a aeroportului, preturi care sunt cuprinse intre 1.300 si 2.500 euro metrul patrat. Agentii imobiliari isi asigura potentialii cumparatori ca avioanele sunt o amenintare falsa pentru confortul lor. "Avioanele sunt departe, nu veti avea probleme, aeroportul e doar un punct de reper", e raspunsul invariabil pe care l-am primit din partea celor care vand case langa gardul aeroportului.

Pericol de accidente si radiatii
Ce nu stiu oamenii care locuiesc aproape de Aeroportul Baneasa e ca se supun zilnic la cel putin doua pericole. Multe dintre noile cladiri construite in Pipera se afla in asa-numita zona de securitate aeroportuara, adica pe un teren care ar trebui sa fie viran ca masura de precautie in cazul in care un avion rateaza decolarea. "Oricand ar putea sa cada un avion peste case. Catastrofele sunt rare, dar si cand au loc e dezastru", ne-a explicat un fost pilot. Acesta a facut parte si din comisia care a investigat accidentul de la Balotesti, din 1995. "Dupa ce-am fost acolo, nu am mai dormit sase luni. Atat de terifiant a fost. Daca vede o domnisoara din aia care coboara din Mercedes un cadavru atarnand din copac, cred ca fuge de nu-i mai trebuie nici o Pipera. Sau alt exemplu: ganditi-va ce amploare ar fi avut dezastrul daca la capatul pistei de pe aeroportul din Madrid s-ar fi aflat case cand acel avion a cazut imediat dupa decolare."

 

Fostul comandant de aeronava ne-a mai spus ca un alt pericol pentru sanatatea celor care stau in apropierea aeroportului il reprezinta radiatiile din zona. "Pe un aeroport exista doua tipuri de radare. Unele pentru survol, care supravegheaza tot ce zboara, indiferent daca aterizeaza sau nu. Astea nu sunt nocive pentru oameni, ca bat in sus. Dar exista si radarele de dirijare la pista, care ii ajuta pe piloti sa se orienteze cand aterizeaza sau decoleaza. Astea baleiaza la nivelul pamantului si pot fi periculoase pentru sanatate", ne-a explicat acelasi pilot.
Inginerul Mihai Badic, seful Laboratorului de Incercari la Inalta Tensiune de la Institutul de Cercetare pentru Electrotehnica ICPE Bucuresti, confirma posibilitatea ca radarele care functioneaza pe un aeroport sa aiba efecte negative asupra sanatatii celor din jur. "Desi studiile de laborator nu sunt concludente in acest sens, exista supozitia ca o expunere indelungata la radiatiile electromagnetice radar ar putea fi daunatoare omului."


Proprietarii de case nu sunt insa prea speriati. "Care radare? Pai alea-s la un kilometru de noi, nu cred ca ne afecteaza", mi-a declarat un localnic optimist. (Potrivit specialistului consultat de noi, raza de actiune a aparatelor de ghidaj este de peste doi kilometri.)
In fine, cei care lucreaza in domeniul aviatic afirma ca probabilitatea ca un nou aeroport sa fie construit curand e redusa. "Oamenii nu stiu ce inseamna sa ridici un aeroport. Cladirile sa spunem ca le faci, dar o pista nu se amenajeaza asa, batand din palme. Pe vremea lui Ceausescu, cu mobilizarea din acele vremuri, a doua pista de la Otopeni s-a facut in patru ani, din 1985 pina in 1989. Guvernantii nostri nu sunt in stare sa construiasca o pasarela in timpul asta", e opinia fostului pilot.
Directorul Aeroportului Baneasa, stefan Mladin, contesta si el zvonurile privind desfiintarea. "Aeroportul continua sa realizeze programul de dezvoltare. Pana in prezent, conducerea aeroportului nu a luat la cunostinta de vreo strategie imobiliara sau de alta natura care sa puna in discutie viitorul Aeroportului Bucuresti-Baneasa «Aurel Vlaicu»", a precizat acesta intr-o adresa remisa redactiei. S-au facut publice planurile de extindere a aerogarii cu noi terminale de plecari. Investitiile sunt estimate la 9 milioane euro, fiind realizate in asociere cu doua companii aeriene private.

» Promisiuni desarte
Problema caselor construite langa Aeroportul Baneasa e una destul de veche. In 2002, un control al Ministerului Lucrarilor Publice arata ca 37 de vile au fost construite in zona de securitate fara avizele necesare. Dar solutia gasita de autoritati la acea vreme nu a fost cea de demolare a cladirilor. "Proprietarii care nu detin autorizatie de constructie au fost sanctionati de Primaria Voluntari", se arata intr-un comunicat al ministerului.

Mai mult, li s-a impus acestora sa intre in legalitate in sensul obtinerii avizelor necesare. Doar doua cladiri au fost propuse spre demolare. Asta, desi fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea ameninta acum sase ani, cand situatia inca nu era atat de grava, ca nu se vor face compromisuri. "Nu ne permitem ca Aeroportul Baneasa sa fie depunctat din cauza unor constructii ridicate in zona interzisa, care ar putea periclita situatia zborurilor." In ciuda declaratiillor, lucrurile au ramas neschimbate.

» Decolarea si aterizarea, cele mai periculoase
Cele mai multe accidente aviatice se petrec la decolarea si la aterizarea aeronavelor, se arata intr-un studiu realizat de compania americana Boeing. Astfel, 29% dintre evenimentele aviatice cu victime au loc in fazele decolarii, iar 22% in momentele finale ale aterizarii. "E oarecum firesc, pentru ca in aceste etape lucrurile se desfasoara cu rapiditate. In aer, la 11.000 de metri, mai ai timp sa reactionezi.
Dar aproape de sol un pilot are putine optiuni", ne-a explicat un fost pilot de aviatie.

Citește totul despre:

Comentarii