Plajele de pe litoral, o afacere de peste 40 de milioane de euro

Una dintre cele mai profitabile afaceri de pe litoral este cea a concesionării plajelor. Suma vehiculată este de ordinul zecilor de milioane de euro, așa cum reiese dintr-un calcul realizat de „România liberă“.

Share

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 24.09.2014 - 21:05

Una dintre cele mai profitabile afaceri de pe litoral este cea a concesionării plajelor. Suma vehiculată este de ordinul zecilor de milioane de euro, așa cum reiese dintr-un calcul realizat de „România liberă“.

Cele mai aglomerate plaje în acest an au fost cele din Mamaia. Aici, cel puțin în weekend-uri, toate șezlongurile au fost ocupate. ”Am avut zile în care am scos și șezlongurile de rezervă. În mod normal avem 450, dar în unele weekend-uri am ajuns la 550. Toate au fost ocupate”, spune angajatul firmei care a concesionat plaja Blue Beach, din nordul stațiunii Mamaia. Prețul plătit în vârf de sezon pentru un șezlong a fost de 20 de lei în timpul săptămânii și 35 de lei în weekend. Fără șezlonguri suplimentare, vorbim de o afacere de aproape 16.000 de lei pe zi, în weekend, adică peste 3.500 de euro. La această sumă se mai adaugă diversele produse vândute pe plajă, care pot dubla sau tripla lejer încasările. În plus, se mai pot închiria și baldachine, cu 70 de lei pe zi. La o medie de 3.000 de euro pe zi, timp de 60 de zile, înseamnă o afacere de 180.000 de euro. La acești bani nu este asigurat, repetăm, nimic, decât șezlongul. Dacă mai adăugăm serviciile conexe, care variază mult în funcție de plajă, putem ajunge la circa jumătate de milion de euro pe sezon, pentru o bucată de plajă. Volumul de muncă este mare pentru angajați: numai patru persoane deservesc tot acest perimetru, dar oamenii nu se plâng. Spun că le-a mers bine.

Nici plaja Ipanera nu face execepție. ”Toate weekend-urile au fost pline”, spune unul dintre cei trei angajați. Și ultimul weekend din august a fost bun, cu un grad de ocupare de aproape 80%. Pe plajă există circa 300 de șezlonguri, care se închiriau în vârf de sezon cu 25 de lei. Acum găsiți și cu 15 lei, iar lumea încă este pe plajă. Așadar, încasări de circa 7.500 de lei pe zi.

În Constanța, pe plaja Modern, prețul unui șezlong este mai mic: 15 lei pe zi. Aici sunt amplasate circa 300 de șezlonguri, iar în vârf de sezon nimic nu mai era liber.

În total sunt închiriate plaje către 84 de societăți comerciale. Dacă fiecare face măcar jumătate din cifra de afaceri a unei plaje din Mamaia, adică 500.000 de euro pe sezon, înseamnă o cifră de afaceri totală de 42 de milioane euro.

Cine dă bon fiscal

Turiștii din Mamaia par mulțumiți. ”Condițiile sunt bune. Ni s-a dat și bon fiscal”, spun doi pensionari bucureșteni aflați în Mamaia Nord. Aceasta însă pare să fie o excepție. În multe locații din Mamaia, dar și din restul litoralului, bonul fiscal este o rara avis. ”Am fost la plajă anul trecut toată vara, în Mamaia, dar nu am văzut niciodată un bon fiscal”, spune un constănțean. Un fost concesionar de plajă din Mamaia a declarat, sub imperiul anonimatului, că nimeni nu obișnuiește să elibereze bonuri fiscale. Turiști care au vizitat sudul litoralului spun că această practică lipsește cu desăvârșire aici. Anca Nedea spune că administratorii plajelor din Mamaia au tăiat anul acesta bonuri fiscale. Controalele Direcției Antifraudă au fost foarte dese, iar mai multe beach-baruri care nu au dat bonuri au fost închise pentru trei luni.

Unde este plaja gratuită

Există și cazuri de pe litoral în care plajele sunt gratuite. Mai bine spus, tariful este inclus în prețul camerei. ”Chiar dacă avem cheltuieli mari, preferăm să oferim acest serviciu gratuit pentru clienții noștri”, spune Anca Nedea, vicepreședintele Asociației Patronale Mamaia și manager la hotelul de patru stele din Mamaia deținut de Gheor-ghe Hagi. Gratuit, oferă șezlonguri toate hotelurile de patru și cinci stele din stațiune, dar și unele de trei stele. Aceasta spune că, în opinia ei, ca reprezentant al asociației, concesionarea plajelor nu mai este o afacere. ”Au scăzut costurile de închiriere, iar de la
beach-bar nu se mai consumă mare lucru. Oamenii nu mai cumpără decât bere la draft și apă. Acest lucru este valabil pentru orice extraserviciu. Turiștii nu mai sunt dispuși că cheltuie în plus. Sunt însă dispuși să dea bani pe produse de proastă calitate, să mănânce junk food, în loc să se ducă la un restuarant”, spune ea.

În sud, dezastru

În sudul litoralului, majoritatea plajelor sunt un dezastru. ”Cele mai numeroase reclamații pe care le-am primit sunt referitoare la modul în care arată plaja. Turiștii sunt foarte nemulțumiți. Degeaba le oferim noi condiții bune în hotel”, spune Tănase Barde, proprietar de hotel din Venus. Aici, un grup de investitori se gândește chiar să găsească soluții alternative pentru ca turiștii care vin în hotel să poată sta pe plajă în condiții decente.

De la profit la pierdere

Majoritatea firmelor care au concesionat plaje au și alt obiect de afacere, astfel că este destul de dificil de demonstrat dacă pentru ele administrarea plajelor este sau nu profitabilă. Am luat cazul firmei care administrează plaja și hotelul Blue Beach, din Mamaia, prezentat mai sus. Potrivit datelor înregistrate la Ministerul Finanțelor, firma a raportat în anii trecuți o cifră de afaceri de 2.201.963 lei și un profit net de 1.089.354. În acesta intră și activitatea de cazare însă. Anul trecut societatea avea 13 angajați.

În sudul litoralului firmele declară pierderi. În Olimp, de exemplu, avem doi concesionari de plajă. Primul, Bemad Serv SRL, care are ca obiect de activitate lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale. Aceasta a declarat în anul 2013 o pierdere de 94.687 de lei și un profit ridicol, de 1.585 de lei în 2012. Cea de-a doua este o firmă înregistrată în București, care are ca obiect de activitate principal activități de editare a ziarelor. Aceasta a înregistrat în 2013 o pierdere de 165.138 lei, care se adaugă la o pierdere de 49.323 în 2012.

70% din plajă, destinate șezlongurilor

Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral, care administrează plajele Mării Negre, care aparțin domeniului public al statului, are închiriată către operatorii economici 90,64% din suprafața plajei. Potrivit Ordinului Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului nr. 1.204/26.03.2010 pentru aprobarea normelor privind autorizarea plajelor în scop turistic precum și a PUZ, suprafața sectorului/subsectorului de plajă folosită pentru închirierea șezlongurilor și umbrelelor în suport fix e de maximum 70% din suprafața totală închiriată, diferența reprezentând-o zona destinată plajei pe nisip. La dimensionare nu se iau în calcul spațiile destinate altor dotări de pe plajă.

Precedent. Care era situația în anii trecuți

Ziarul Financiar calcula, în 2012, că administratorii plătesc 4 milioane € la Apele Române, dar câştigă 30 milioane € doar din şezlonguri. „Plaja de la Marea Neagră este ca o mare parcare. Te opreşti, dai banii la agentul de parcare şi iei sau nu tichetul. Şezlongul se închiriază şi aduce venituri administratorilor de plajă. În unele zone este mai căutat, aşa cum sunt unele locuri de parcare, iar în alte zone mai puţin cerut. De aici şi interesul mare pentru închirierea plajei”, declara Paul Mărăşoiu, consultant în turism, pentru ZF.

Citește totul despre:

Comentarii