Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

De ce este ilegal ploconul lui Șova pentru Mazăre, cu acţiuni ale Portului Constanţa

În ciuda avizului negativ dat de specialiștii din subordinea sa, privind cedarea gratuită a unui pachet de acţiuni ale Portului Constanţa către Consiliul Local Constanța, ministrul Dan Şova a semnat o Hotărâre de Guvern în acest sens. Contrar legii, proiectul nici măcar nu s-a aflat în dezbatere publică.

Share

Doru Cireasa 0 comentarii

Actualizat: 15.05.2014 - 21:04

În ciuda avizului negativ dat de specialiștii din subordinea sa, privind cedarea gratuită a unui pachet de acţiuni ale Portului Constanţa către Consiliul Local Constanța, ministrul Dan Şova a semnat o Hotărâre de Guvern în acest sens. Contrar legii, proiectul nici măcar nu s-a aflat în dezbatere publică.

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, nu renunţă la trans­ferul gratuit a unui pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa către Consiliul Local Constanţa (CL Cons­tanţa), în pofida numeroaselor avize negative privind  legalitatea şi oportunitatea măsurii venite din partea direcţiilor subordonate din MT.

Citește și: Dan Turturică: Hotărârea de Guvern privind Portul Constanța nu are avizul ministrului Justiției. Șova a ignorat obiecțiile subalternilor

Mai multe note intrate în posesia ziarului „România liberă“ indică faptul că nici una din cele trei Direcţii consultate, ale MT, nu a fost de acord cu transferul pachetului de acţiuni către CL Constanţa. Într-una dintre note, Direcţia de Strategie, Management şi Afaceri Externe explică ministrului că, deoarece are drept efect diminuarea proprietăţii private a statului, cedarea acţiunilor nu se poate face decât în condiţiile legislaţiei privatizării. Căile legale sunt: *vânzarea de acţiuni (nu cedarea gratuită, cum doreşte ministrul Şova); *majorarea capitalului social prin aportul partenerilor privaţi; *transferul/vânzarea activelor cu caracter social. Fiind o societate de interes strategic, mai intâi trebuia aprobată prin Hotărâre de Guvern o strategie de privatizare, afirmă specialiştii MT. Observaţiile au fost însă ignorate de către ministru. Acesta i-a băgat sub nas subalternului său, George Dionisie Mihai, șeful Direcţiei, proiectul de hotârâre şi nota de fundamentare. Asemenea celorlalţi colegi ai săi, şefi de direcţii, acesta l-a semnat neuitând însă să precizeze sub semnătura sa că acordul pe care îl dă este condiţionat de cele precizate în nota sa. „Cedarea acţiunilor va aduce statul în poziţie de acţionar minoritar şi va crea disfunţionalităţi în ceea ce priveşte îndeplinirea activităţilor specifice prevăzute prin statul companiei”, mai obiectează Direcţia de Strategie.

Transferul necesită avizul Parlamentului

Direcţia Juridică a ministerului îi atrage atenţia lui Şova că legiuitorul a sta­bilit limite clare ale mandatului instituţiilor publice, deci numai acest legiuitor, anume Parlamentul, poate decide transferul gratuit al unui pachet de acţiuni către CL Constanţa. Şi directorul juridic care a făcut observaţiile, respectiv Anişoara Cornilă, a semnat proiectul de HG cu observaţii, pentru a se acoperi în caz de consecinţe .

Transferul acţiunilor nu este nici simplu, nici neproblematic – atrage atenţia directorul Direcţiei de Transport Aero-Naval, Viorel Olea. „Diminuarea puterii de decizie asupra modului de administrare a bunurilor proprietate publică  a statului se poate face doar dacă interesul naţional o cere”, i se explică ministrului Dan Şova.

În plus, în condiţiile în care an de an statul, dar şi CL Constanţa încasează dividende substanţiale şi există finanţări substanţiale de la buget a unor proiecte de investiţii, trebuie regândit tot acest sistem. Transferul acţiunilor nu se poate face bătând din palme şi necesită parcurgerea paşilor prevăzuţi într-un calendar prezentat ministrului şi care se întinde pe durata a un an.

Ministrului Şova, avizul Comisiei Europene îi ţine loc de lege

În pofida numeroaselor observaţii, ministrul Transporturilor a realizat proiectul de HG şi, după cum spune chiar el, l-a şi semnat. „Se aprobă transmiterea cu titlul gratuit a unui pachet de 1.723.223 de acţiuni, reprezentând 12,9999946437% din capitalul social, deţinute de stat la Compania Naţională Administraţia Porturilor Martitime SA Constanţa către Consiliul Local al Municipiului Constanţa”, se arată într-un proiect de HG ajuns în posesia „României libere“. Oficiali ai Direcţiei de comunicare a MT nu au putut preciza ce este cu acest proiect, spunând că dacă documentul nu a fost prezentat pe site-ul de internet al ministerului pentru dezbateri publice, cum cere legea, acesta nu există pentru ei. Şi totuși, ministrul Transporturilor informează că a aprobat  HG. Pe pagina sa de Facebook, Dan Şova informează că „a semnat HG  cu privire la trecerea unui pachet de 13% din Portul Constanţa către Autoritatea locală”. În loc să explice dacă şi în ce fel a respectat legea, Dan Şova spune că a raportat prealabil  la Comisia Europeană, ca şi cum acest lucru ţine loc de respectarea legii. Este straniu faptul că proiectul de HG şi nota de fundamentare privind transferul gratuit al acţiunilor nu prevăd obţinerera avizelor legale din partea unui Minister esenţial la capitolul respectarea legislaţiei, cel al Justiţiei. Se prevede, în schimb, primirea de avize doar de la cel al Finanţelor publice, Bugetului, Afacerilor Interne, Fondurilor Europene şi Dezvoltării Regionale.

Avertismentul preşedintelui Traian Băsescu

În urmă cu o săptămână, șeful statului a transmis un avertisment public, arătând că transferul va face ca statul să piardă pachetul majoritar. ”Mazăre (Radu Mazăre, primarul Constanţei – n.red.) va deține 33%, Fondul Proprietatea  20% și statul român pierde pachetul majoritar ajungând la 47%”, a spus președintele, adăugând că „acest lucru este interzis de legislația în vigoare” întrucât „portul este o infrastructură strategică”. „Fac un apel public la toți cei care trebuie să avizeze această hotărâre, nu o luați ca amenințare, îi atenționez că foarte probabil vor trebui să răspundă în fața legii. Riscul este foarte mare. FP oricând poate să vândă cele 20% sau poate să facă o alianță cu cele 33% ale lui Mazăre și să pună statul român în dificultate”, a afirmat Traian Băsescu.

În cifre

60% este deţinerea de acţiuni a statului la Portul Constanţa care ar urma să scadă la 47% după cadoul făcut de Şova primarului Mazăre.

33% este ponderea acţiunilor ce va fi deţinută de CL Constanţa după trans­ferul a 13% din acţiuni.

554 milioane lei a investit statul în Portul Constanţa în perioada 2007-2013

12 milioane lei a încasat CL Cons­tanţa drept dividende din Port în perioada 2007-2013

Șova se ține departe de operatorii portuari

Ministrul Transporturilor, Dan Șova, nu a mai ajuns, ieri, în Constanța. Acesta își anunțase prezența, de acum câteva zile, atât în Portul Constanța, cât și la sediul Administrației Canalelor Navigabile. În ambele locuri ar fi trebuit să fie însoțit de Radu Mazăre. Mai mult, Dan Șova ar fi urmat să poarte discuții cu reprezentanții operatorilor portuari despre intenția de a transfera încă 13% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța către Consiliul Local, controlat de PSD Constanța. Cu câteva ore înainte de susținerea declarațiilor de presă anunțate, conducerea CNAPMC a anunțat, fără să ofere explicații, că evenimentul se anulează.

Șova ar fi rămas în București pentru a gestiona ploile puternice anunțate de meteorologi, dar surse din apropierea operatorilor portuari susțin că acesta nu ar fi dorit să răspundă întrebărilor incomode legate de cedarea acțiunilor. Mai mult, reprezentanții Organizației Patronale ”Operatorul Portuar”, care spun că reprezintă circa 90% din activitatea de pe platforma portuară, spun că nici măcar nu au fost invitați la discuții. Operatorii portuari s-au exprimat și ieri împotriva trecerii portului sub controlul administrației locale. Atât ei, cât și reprezentanți ai sindicaliștilor, spun că au în vedere declanșarea acțiunilor de protest, dacă acest lucru se va întâmpla, acțiuni care ar putea culmina cu o grevă generală.

De situația creată a încercat să profite și PDL. În frunte cu Vasile Blaga, democrat-liberalii au organizat o conferință de presă în care au condamnat ”baronizarea portului”, la care ar fi trebuit să ajungă și mai mulți lucrători portuari.

Portul ajuns la o primărie falită, o idee proastă

Majoritatea operatorilor portuari se împotrivesc preluării controlului în Portul Constanţa de către primarul Radu Mazăre. „ Trecerea portului la Primăria Constanţa este o prostie care continuă a fi perpetuată. Primăria să stea acolo unde este. Fondul Proprietatea nu are decât să-şi vândă acţiunile, iar „Operatorul Portuar” să înfiinţeze acel fond de investiţii şi să cumpere pachetul de control şi să existe echilibru între primărie şi stat”, declara presei acum două luni unul dintre cei mai importanţi oameni de afaceri constănţeni, Gabriel Comănescu.

O eventuală preluare a portului de către Primăria Constanţa, „va bloca toate proiectele europene, este vorba de investiţii majore, ori infrastructura portuară are nevoie de fonduri, de fonduri imense şi păcat că nu se reuşeşte. Tot acest bâlci care se face afectează portul, că nu se fac investiţii”. Dacă Primăria Constanţa ar obţine 33% din acţiunile portului, „ ce face cu investiţiile în port, ce performanţe are o primărie falită, de unde bagă bani, ştiu ei ce înseamnă costuri când prima lor grijă e să transforme Silozul vechi din port în Cazino când nici pe celălalt nu l-au reparat? Să fim serioşi”, a spus acesta presei.

Citește totul despre:

Comentarii