7.6 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăSportFormula 1Ce știe toată lumea despre Transalpina, dar autorităţile nu vor să recunoască

Ce știe toată lumea despre Transalpina, dar autorităţile nu vor să recunoască

„Se circulă, se circulă, nici nu e poliţie. Dar aveţi grijă să mergeţi încet, că nu e parapet, iar ăştia de la Drumuri nu răspund pentru ce se întâmplă. Adică, dacă o să cădeţi în prăpastie, nu puteţi să sunaţi la 112!“

M-am întrebat ce o fi vrut să spună vânzătoarea de la taraba de Kürtőskalács cu sunatul la 112, sau cum aş mai fi putut fi capabil să apelez numărul de urgenţă dacă aş fi căzut cu maşina într-o râpă de la peste 2000 de metri altitudine. Sensul vorbelor femeii era însă altul, şi anume că pe Transalpina eşti pe cont propriu pentru că, oficial, şoseaua este închisă traficului.

350 milioane de euro

După ce au cheltuit 350 milioane de euro pentru DN 67C, drumul care traversează Munţii Parâng de la nord la sud, între localităţile Sălişte (judeţul Sibiu) şi Novaci (judeţul Gorj), urcând până la peste 2000 de metri altitudine, autorităţile s-au trezit în situaţia nefericită de a nu se putea lăuda cu această realizare. Ba chiar sunt nevoite să o ţină ascunsă de ochii şi urechile românilor, curioşi să-şi pună cauciucurile Loganului pe noile piese de infrastructură rutieră ale patriei. Motivul ar putea părea aberant într-o altă ţară, dar este firesc în România: Transalpina a rămas neterminată, cel puţin porţiunea de 30 de kilometri dintre Obârşia Lotrului şi staţiunea Rânca. Nu numai că şoseaua este neterminată, dar are şi o situaţie juridică incertă în condiţiile în care CNADNR nu a preluat-o încă de la constructor. Care constructor (firma Romstrade a lui Nelu Iordache) a intrat în faliment. „Transalpina este acum ca un copil orfan”, se exprima plastic ministrul Transporturilor, Ioan Rus, în urmă cu două săptămâni.

Ce-i lipseşte şoselei?

Porţiunea cea mai spectaculoasă – şi, probabil, cea mai utilă din Transalpina – este cea care leagă Obârşia Lotrului de staţiunea Rânca. Sunt vreo 30 de kilometri de şosea, peste Munţii Parâng, care ajung până la 2150 de metri altitudine. Încă de la intrarea pe Transalpina, în apropiere de  Obârşia Lotrului, eşti avertizat că drumul este “în lucru” şi vezi un indicator pe care scrie „accesul interzis”. Sute de maşini ignoră însă zilnic acest avertisment şi intră pe DN 67C. Asfaltul este foarte bun, dar drumul nu are parapete de protecţie, indicatoare şi nici marcaje rutiere. Revenind iarăşi la diferenţa dintre „ce este normal în general” şi „ce este normal în România”, dacă am face un sondaj printre şoferii autohtoni cu solicitarea „numiţi, în 10 secunde, trei drumuri de la noi fără marcaje, indicatoare şi parapete”, nu ştiu dacă vor fi prea mulţi care vor pica testul.

De-a dreptul comică este însă avertizarea ”drum în lucru”, în condiţiile în care vineri, în amiaza mare, nu era picior de muncitor sau roată de utilaj pe toată distanţa dintre Obârşia Lotrului şi Rânca. Iarăşi, am putea spune: nimic neobişnuit pentru România…

Şi, ca să respect întocmai realitatea din teren, trebuie să mai spun că Transalpina este incomparabil mai bună decât şoseaua dintre Voineasa şi Obârşia Lotrului, de pildă, ce are ­adevărate prăpăstii în asfalt, în care, dacă nu eşti atent, poţi dispărea cu tot cu maşină. Şi din nou trebuie să ne ­întrebăm: ce sens are să investeşti 350 milioane de euro în Transalpina, dar să laşi drumurile care leagă ­staţiunile din jur de investiţia respectivă în situaţia jalnică în care se află acum?

Piaţa din vârful muntelui

Pe măsură ce înaintezi pe Transalpina, vezi că trec pe lângă tine din ce în ce mai multe maşini, motociclete şi chiar taxiuri care îşi văd de treabă, conduse de români zâmbăreţi ce opresc din loc în loc, admiră peisajul şi fac poze. Nu m-aş fi aşteptat însă ca pe această şosea, interzisă circulaţiei publice, să descopăr chiar o piaţă în aer liber, cu terase cu grătare, chioşuri cu Kürtőskalács, magazine cu cojoace de oaie şi mănuşi din lână, brânză, şuncă, ţuică, pălincă şi tot ce ar putea să-ţi dorească inima de turist aflat în trecere, între Ardeal şi Oltenia.

„Nu a venit nimeni să se ia de voi?”, l-am ­întrebat pe unul dintre vânzători. „Avem ­autorizaţie, de ce să se ia de noi?”, s-a uitat omul chiorâş la mine, făcându-mă iar să mă întreb cum pot fi date autorizaţii la o piaţă care se află pe un drum naţional, repet, oficial închis. Nu aveam însă nici un motiv să mă îndoiesc de adevărul spuselor ­omului, pentru că piaţa arăta ca şi cum ar respecta ­condiţiile minime de igienă. Avea tomberoane de gunoi, chiar dacă mai vedeai şi cutii de bere aruncate prin jur, şi chiar o toaletă publică cu taxă.

Tot farmecul drumului dispare însă subit în momentul în care intri cu maşina în staţiunea Rânca. Transalpina coboară brusc printre vilele şi blocurile de prost gust construite, sau aflate în construcţie, în această localitate montană, care nu arată cu nimic diferit de orice localitate din România, în care banii au înlocuit regulile urbanistice, bunul gust şi decenţa. …continuare pe TravelZoom.ro.

Gabriel Bejan
Gabriel Bejanhttp://gabriel-bejan
Gabriel Bejan, sef departament Investigatii
Cele mai citite

Facturi mai mici la gaze și electricitatea de la 1 aprilie. Ministrul energiei anunță noi scheme de plafonare

Ministerul Energiei se pregăteşte săptămâna aceasta de o optimizare a schemei de compensare/plafonare prin care facturile la energie şi gaze s-ar mai putea ieftini,...

Războiul din Ucraina intră într-o nouă etapă: Operațiunea “Explozia brândușei”

Știrea zilei de ieri: "Rusia bombardează masiv Kievul" nu a luat pe surprindere oamenii cerebrali. Era de așteptat. Putem vorbi despre Crocus, noul Casus...

Florida: Ron de Santis a semnat un proiect de lege care va interzice minorilor sub 14 ani să aibă conturi de rețele sociale

Guvernatorul republican al statului Florida, Ron de Santis, a semnat, luni, un proiect de lege care va interzice minorilor de sub 14 ani sa...
Ultima oră
Pe aceeași temă