Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

EXCLUSIV. O cădere suspectă a afectat serverele principale ale Autorităţii de Supraveghere Financiară, dar și cele trei sisteme de rezervă. Incidentul informatic care a șters la timp documentele ASF

Date importante ale Autorității de Supraveghere Financiară au dispărut fără urmă din sistemul informatic intern pe 28 octombrie. Incidentul vine într-un moment crucial, iar printre actele rătăcite s-ar număra dovezi care incriminează conducerea ASF, în frunte cu Mișu Negrițoiu.

Share

Petru Zoltan 0 comentarii

Actualizat: 04.11.2016 - 09:15

Date importante ale Autorității de Supraveghere Financiară au dispărut fără urmă din sistemul informatic intern pe 28 octombrie. Incidentul vine într-un moment crucial, iar printre actele rătăcite s-ar număra dovezi care incriminează conducerea ASF, în frunte cu Mișu Negrițoiu.

Parlamentul a demarat procedura pentru demiterea lui Mișu Negrițoiu de la conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) pe 31 octombrie. Dar, cu câteva zile înainte de această decizie care era anticipată, la ASF a picat, întâmplător sau nu, tot sistemul informatic intern. Mai exact, serverele nu au funcționat în zilele de 26 și 27 octombrie. După ce a fost remediată problema, s-a constatat, pe 28 octombrie, că ar fi dispărut toate informațiile prețioase aflate pe acel dispozitiv. 

Situația este încă incertă, o comisie de anchetă fiind înființată miercuri, pentru a o investiga. O parte dintre sursele consultate de „România liberă“ au precizat că „singura evidență a acestor acte dispărute este un fișier de tip .xls realizat de către un IT-ist din cadrul ASF. Ce treabă avea acest băiat de la IT să țină evidența documentelor? Prin această evidență cred că se încearcă să se acopere urmele unor acte dispărute care incriminează conducerea ASF.

Este vorba despre mai multe documente controversate legate de piața asigurărilor din România“. Alte surse din preajma comisiei de anchetă au afirmat că s-au pierdut mii de numere de înregistrare alocate dosarelor de la ASF, solicitărilor externe, petițiilor și altor documente.

Suspiciunile cu privire la acest incident sunt amplificate de faptul că nu a fost afectat doar serve­rul principal, ci și cele trei sisteme de rezervă, situație foarte rar întâlnită în practica de profil. „Salvarea de documente pe server se făcea întotdeauna vinerea, când nu se lucra cu publicul. Serverul a crăpat exact în zilele de miercuri și joi, pentru a nu putea fi salvate toate aceste documente“, a mai precizat, sub anonimat, o sursă a „României libere“.

Informațiile privind incidentul informatic controversat au fost confirmate de persoane din conducerea ASF, dar și din mediul parlamentar. Un important parlamentar cunoscător al sistemului informatic din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară a precizat, sub anonimat, că această informație i-a ajuns la urechi de câteva zile. „Oficial, nu vă pot confirma, dar cu siguranță, ce coincidență, serverele ASF au cedat acum o săptămână, conform informațiilor pe care le am din interior. Nu instituția parlamentară trebuie să verifice asta, dar alte instituții ale statului ar trebui să ancheteze acest caz“, a declarat parlamentarul pentru „România liberă“.

Unul dintre membrii conducerii Autorității a arătat, de asemenea, că informația referitoare la pierderea datelor din sistemul informatic este reală. “Dar problema nu e la mine în «bătătură», sunt alții din conducere care au această ­responsabilitate”, a declarat membrul conducerii ASF.

Precedent

Sursele consultate de „România liberă“ au precizat că bazele de date ale ASF pot fi refăcute, căci există și în formă fizică, pe hârtie, însă prin dispariția numerelor de înregistrare va fi nevoie de o muncă de câteva săptămâni pentru a repune în ordine informațiile. Asta într-un moment în care Parlamentul a demarat procedurile de demitere a președintelui Mișu Negrițoiu.

Responsabilul cu comunicarea publică din partea ASF este Lucian Pop. Acesta a precizat că la dânsul nu ajung astfel de informații, dar când are un răspuns legat de situația menționată ne va furniza informațiile solicitate.   

Dovada unui abuz

„România liberă“ a relatat în septembrie că, din postura de lichidator judiciar provizoriu, KPMG a făcut ce a vrut la Astra Asigurări, fără să informeze Autoritatea de Supraveghere Financiară, așa cum prevede Legea insolvenței. Cu toate acestea, președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a susținut acțiunile lichidatorului chiar și în ceasul al 12-lea, când devenise evident că interesele KPMG nu coincid cu cele ale consumatorilor și când toți factorii responsabili din ASF, inclusiv ceilalți 8 membri ai Consiliului Autorității, au cerut înlocuirea KPMG Restructuring.

În același început de martie 2016, alarmați de posibilitatea ca mii de oameni să rămână cu daunele neachitate, mai mulți directori din ASF, dar și membri ai Consiliului Autorității au propus înlocuirea lichidatorului. Așa cum arată și documentele consultate de „România liberă“, opt din cei nouă membri ai Consiliului ASF au votat pentru trimiterea către Tribunalul București a unei scrisori prin care să ceară înlocuirea KPMG din poziția de lichidator al Astra. O singură persoană s-a opus, aceeași care a apărat KPMG de fiecare dată când vreun director din ASF sau vreun membru al Consiliului ASF s-a arătat nemulțumit de activitatea lichidatorului: Mișu Negrițoiu. Votul majorității a fost ignorat, iar acțiunea de lichidare a Astra Asigurări a mers mai departe.

Acte compromițătoare distruse la începutul anului

Situația actuală nu este singulară. ASF are mari probleme cu sistemele informatice și cu arhivarea documentelor. Recent, sistemul CEDAM, fără de care în România nu se pot emite polițe RCA, a devenit nefuncțional timp de 40 de ore, provocând pagube serioase brokerilor și firmelor de asigurare. Mai mult, la începutul acestui an, ASF s-a confruntat cu o altă problemă rezolvată tot de o comisie de anchetă. Atunci au fost pierdute mai multe documente legate de  Astra Asigurări și cerute de procurorii DNA.

Pe 26 august 2015, Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis retragerea autorizației de funcționare și solicitarea intrării în procedura de faliment a companiei Astra Asigurări. Aceleași surse din cadrul ASF au mai precizat că „în momentul în care s-a decis falimentul companiei s-a luat decizia de a fi distruse mai multe documente compromițătoare din care rezultau abuzurile conducerii ASF. Actele au fost tocate efectiv. Erau documentele din care reieșeau abuzurile comise de directorii din subordinea lui Mișu Negrițoiu. Nu este prima dată, pentru că la fel s-a întâmplat și în cazul altei firme de asigurări”.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...