Numai de bine despre politologul Stelian Tanase, dar scenaristul Stelian Tanase a dat gres cu „Despre morti numai de bine”. Filmul e realizat de debutantul in lungmetraj Claudiu Romila, actor „la baza”, dar care de putin timp cocheteaza cu regia. Nefericita cale de a debuta, chiar daca proiectul a castigat (!) finantare de la Centrul National al Cinematografiei. Cum oare a putut castiga un proiect atat de stangaci, unde politicul e un pretext pentru un policier lesinat? Nici argumentul ca filmul poate aduce public larg in sala nu sta in picioare (ma indoiesc ca o va face), precum nici acela ca proiectul era bun, dar ca filmul a iesit asa cum a iesit. E vorba de bani publici si, in cazul de fata, de sprijinirea unui debutant despre care se considera ca trebuie ajutat.
Ce ne ofera „Despre morti numai de bine” si proaspatul debutant Claudiu Romila? Din nefericire pentru ei, o comedie involuntara, la care, daca ai un prieten pe langa tine, razi cu lacrimi. (Asta e cea mai buna reclama adusa filmului, mai buna decat o lauda.) Filmul se vrea unul politist, dar care sa dezvaluie dedesubturile murdare ale politicii romanesti. De fapt, acroseul e unul fals politic. In film se vehiculeaza partide imaginare, normal, dar fara vreo trimitere clara la un partid anume. Prin urmare, pentru a nu supara pe nimeni, acesti politicieni vorbesc in generalitati („ceilalti”, spun capii Partidului Bunastarii Nationale despre adversari), iar frazele lor nu sunt ironice la adresa demagogiei politice de la noi, ci se topesc in lipsa de miza a restului filmului, confundandu-se cu derizoriul general. Politicul e „radiografiat” doar prin cateva intalniri de campanie electorala, o conferinta de presa si mai multe aparitii ale senatorului Panait (Stefan Sileanu), care face afaceri cu mafia rusa, are o sotie (Victoria Cocias) care bea mult si se culca cu bodyguardul, precum si un fiu student la Arte care pana sa fie ucis facea trafic de droguri. Filmul incepe cu descoperirea cadavrului tanarului (care are barbuta rotunda, ca un adevarat student la Arte!) si continua cu ancheta a doi politisti, in paralel cu activitatea incendiara a unei ziariste (Crenguta Hariton) si implicarile mafiei ruse, care, impreuna cu senatorul, vrea sa inchida cazul. Umorul involuntar al filmului vine atat din neputinta scenariului, cat si din cea a regiei, care nu sunt capabile sa construiasca o poveste animata, ritmata, convingatoare. Un onorabil film de consum. Viata lipseste insa cu desavarsire. Actorii nu sunt catastrofali, dar eforturile lor de a juca sunt contrate de lipsa regiei. Muzica atotprezenta in absolut fiecare cadru oboseste spectatorul si arunca filmul definitiv in derizoriu. Efectele sonore sunt puse parca cu mana. Lumina cade aiurea. Urmaririle cu masini sunt incredibil de lungi si atat de amatoristice (ca toate secventele de actiune) incat devin, inevitabil, amuzante. Secventele de amor (pentru ca publicul le cere, nu?) sunt extrem de amuzante in stangacia lor.
Romania nu are o traditie a filmului politic. Pana in '89, normal, cine nu se conforma lucra cu metafore ori strecura aluzii. Dupa '89, caderea barierelor i-a lasat pe cineasti descoperiti. Filmele despre politica romaneasca de azi, chiar scrise de oameni care stiu cu ce se mananca ea, mai bine ca noi, sunt dezamagitoare. Sarace in idei, stereotipe, superficiale. Nici o legatura cu originalul. De cele mai multe ori folosesc politicul ca pretext pentru drame ori filme de public, cum e si acest „Despre morti…”, care ar vrea sa lanseze si la noi, dupa atata timp, filmul comercial cu cupluri de politisti misto, sefi nesuferiti, mafioti, prostituate etc. Cine le-ar confunda cu niste filme de actualitate ar face o greseala. Cine le-ar lua ca pe niste filme de consum iar ar gresi, pentru ca le lipseste calitatea. Nu mi-am dat seama din ce categorie face parte filmul de fata, din moment ce afisul lui arata ca afisul unui concert de manele. Oricum, n-am mai vazut o vizionare de presa la un film romanesc ce se vrea serios, la care jurnalistii sa rada in hohote.
„Despre morti numai de bine” – 2005, regia Claudiu Romila; scenariul Stelian Tanase; imaginea Florin Mihailescu; montajul Nita Chivulescu; cu: Stefan Sileanu, Tomi Cristin, Crenguta Hariton, Sorin Cocis, Victoria Cocias, Bogdan Voda, Vitalie Bantas, Lavinia Munteanu, Eusebiu Stefanescu.