20 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăSpecialDeclin de 40% pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Declin de 40% pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 40,4% in prima jumatate a anului comparativ cu primele sase luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro, conform raportului GfK TEMAX Romania pentru trimestrul al doilea 2009.

Piata totala de bunuri electrice monitorizata de GfK TEMAX a fost de 308 milioane euro in al doilea trimestru al acestui an, o scadere accentuata in valoare de 46,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Piata a atins o valoare de 664 milioane de euro in primele sase luni ale anului 2009, adica o scadere a activitatii economice de 40,4%.
Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si 25,8% in prima jumatate a anului. Vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%. Si electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto cu o crestere negativa de 43,2% pentru primele 6 luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut performanta cea mai slaba deoarece au avut o scadere accentuata de 47,2% si, respectiv,  51,4%.

Electrocasnicele mici
Electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de crestere negativa de 27,6% in T2-2009, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand 16 milioane euro. Performanta negativa a sectorului este alimentata de cererea slaba pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala. In cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, robotii de bucatarie si blender-ele manuale sunt produsele care au inregistrat o descrestere semnificativa, tragand in jos intreaga categorie. Pe de alta parte, grupele de produse cu preturi medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evolutie pozitiva.  

Tendinta negativa reflecta o scadere accentuata in ceea ce priveste puterea de cumparare a oamenilor, cauzata de descresterea venitului si de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influentat evolutia valorica a acestei piete.  
"Un alt motiv pentru cererea slaba ar putea fi numarul mare de romani a caror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazeaza pe convingerea ca aparatura trebuie folosita pana cand se uzeaza, fara a fi inlocuita cu alta care foloseste o tehnologie mai buna sau care are caracteristici tehnice inovative", declara Ciprian Hatneanu, Retail &Technology Director GfK Romania.

Telecom: telefoanele Smart echilibreaza efectul negativ asupra cererii

In al doilea trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vanzarilor de telefoane mobile si smart a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului. De asemenea, scaderea pretului pentru telefoanele smart le-a facut mai convenabile si ofera astfel posibilitatea de a fi alese in locul telefonului clasic.

Electrocasnicele mari: programul buy-back a incetinit cresterea negativa
In a doua jumatate a anului, piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 milioane de euro, urmand modelul negativ manifestat in acest trimestru de toate bunurile monitorizate in cadrul GfK TEMAX.
Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparand vanzarile acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent. Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut. Chiar daca tendinta negativa incepe sa se atenueze in cazul incorporabilelor, incetinirea economica are, in continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari.

Vanzarile sunt la jumatatea nivelului atins in trimestrul 2 din 2008

In al doilea trimestru al anului 2009, vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 milioane de euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata – televizoarele LCD si plasmele.
"Daca in aceeasi luna a anului precedent vanzarile de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal, anul acesta incetinirea activitatii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor. Campaniile recente s-au desfasurat in trimestrul 2-2009 pentru produse electronice specifice, iar programul buy-back nu a reusit sa determine o mai buna performanta in materie de vanzari, comparativ cu anul trecut. Este de remarcat faptul ca, in afara de televizoarele LCD si consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate in cadrul Temax au atins in trimestrul 2 mai putin de jumatate din volumele la care s-au ridicat in aceeasi perioada a anului precedent", adauga Ciprian Hatneanu.

Foto: evolutie negativa
Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de 9 miioane de euro. Totusi, marcand dezvoltarea sezoniera pentru aparatele foto digitale, situatia vanzarilor este cu 2 milioane de euro mai mare decat in trimestrul 1-2009.
Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum – comparativ cu anul trecut – dar deprecierea pretului a determinat o evolutie negativa in ceea ce priveste valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezinta, pentru trimestrul 2-2009, o stagnare in ceea ce priveste pretul – cel mai vizibil in moneda locala.

IT: monitoarele si desktop-urile in scadere accentuata
Sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbook-uri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebook-urilor traditionale.
Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.
Echipamentele de birou: Sectorul cel mai afectat de scaderea generala
Sectorul echipamentelor de birou a continuat sa inregistreze o scadere acuta (58,5%) in al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane de euro.
Imprimantele si multifunctionalele au prezentat o tendinta de descrestere in  vanzari cauzata de nivelul scazut al dorintei consumatorilor de a cheltui.

Cele mai citite

Ministrul Câciu: România își bazează deficitul pe investiții, singura cale spre dezvoltare economică

Adrian Câciu, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat că România se numără printre puținele țări din UE al căror deficit bugetar este generat...

Microsoft lansează aplicația „Windows App” pentru acces la distanță dedicată conturilor de muncă și educație

Microsoft a anunțat lansarea oficială a aplicației „Windows App”, o soluție care le permite utilizatorilor cu conturi de muncă sau educație să acceseze sisteme...

Pilonul II de pensii: Ce trebuie să știe participanții despre retragerea fondurilor și continuarea investițiilor

Contribuția la Pilonul II de pensii este reglementată prin lege și reprezintă un procent din salariul brut al fiecărui angajat. În prezent, aceasta este...
Ultima oră
Pe aceeași temă