Candidatii la carnetul de sofer din estul Germaniei au probleme cu examenul auto si pica mai des decat cei din vest, cauza trebuind insa cautata altundeva decat in neindemanarea acestora, scrie revista germana Focus, citat de Agerpres.
Seful Asociatiei Instructorilor Auto din landul Sachsen-Anhalt (estul Germaniei), Wolfgang Prescher, a declarat la postul de radio MDR ca Uniunea Federala a Asociatiilor de Instructori Auto a comandat o analiza independenta in acest caz, accentuand totodata ca toti candidatii se bucura de aceleasi conditii de plecare, formularele sunt unitare la nivelul intregii tari iar instructorii de sofat au aceleasi conditii. Potrivit cercetatorilor, se pare ca mai ales examenul teoretic face probleme multora, barbati sau femei, din spatiul Germaniei de Est. In Sachsen-Anhalt, anul trecut, au picat in prima faza a examenului de sofat 44,4 la suta din candidati, in timp ce in alte landuri din est situatia nu este nici ea mai buna. Media la nivel federal este de 30,4 procente picati la examen iar la examenul practic rata era in est de 30-36 la suta, in celelalte landuri din vest fiind situata in general sub 30 la suta.
Prescher este de parere ca, din cauza lipsei banilor, candidatii nu-si mai procura material de invatare nou, neluand in serios pregatirea teoretica in asa fel incat sa mai invete ceva si acasa. Tinerii, adauga el, nu sunt partial asa de motivati, pentru ca au o viziune diferita asupra mediului social. Parintii sunt partial someri iar presiunea financiara ar trebui sa conduca in mod normal la dorinta unei absolviri rapide a scolii de soferi, ceea ce nu se intampla insa, mai spune Prescher. Cauzele reale ale ratei mari de esecuri la examenul auto din est nu se cunosc insa pana in acest moment. In ce priveste diferentele la examenul practic, impresia este ca standardele in est sunt mai ridicate decat in alte landuri, pe motiv ca in noile landuri numarul de accidente ar fi foarte mare in cazul soferilor incepatori. Ministrul Transporturilor din landul Sachsen-Anhalt, Karl-Heinz Daehre (CDU – crestin-democrati) afirma ca pentru aceasta situatie nu este de vina inteligenta tinerilor din est sau vest, mai degraba jucand aici un rol motivatia si costurile reduse ale examenului teoretic. Ministrul facea referire la o rata de escuri scazuta la candidatii pentru carnetul de sofer cu varsta de 17 ani – pentru asa-numitul sofat cu insotitor la 17 ani – ceea ce indica ca o cauza a diferentelor este motivatia.
Clubul Auto Germania (VCD) respinge sugestiile conform carora candidatilor la carnetul de sofer din estul Germaniei le lipseste sarguinta, fiind suficient sa privim la rezultatele testelor PISA pentru a constat ca tinerii din est nu sunt nici mai neindemanatici nici mai putin sarguinciosi, afirma Almut Gaude, purtatoare de cuvant a clubului. Ea nu a putut insa spune de ce asa de multi nu reusesc sa treaca examenul auto, fiind posibil ca scolile de sofat sa nu-i pregateasca suficient, opina ea. Presedintele Uniunii Federale a Asociatiilor de Instructori Auto, Gerhard von Bressendorf, recunostea si el ca nu exista o explicatie consistenta pentru rezultatele proaste ale candidatilor din est. Este probabil o chestiune de motivatie, spune el.
Chiar si cei de la ADAC (Automobil Clubul German) din Munchen ridica din umeri a nedumerire, purtatorul de cuvant al clubului, Maximilian Maurer declarand ca exista numeroase ipoteze. Este posibil ca instruirea sau pedagogia folosita sa fie diferite, spune el, aratand insa ca astfel de ipoteze nu sunt altceva decat "citit in cafea". In orice caz, conchide el, nu poate fi vorba aici de capacitatea de invatare a tinerilor din est.