27.2 C
București
marți, 23 iulie 2024
AcasăSpecialDe ce este important să mâncăm fructe și legume

De ce este important să mâncăm fructe și legume

Studii guvernamentale susțin ideea potrivit căreia consumul fructelor și al legumelor reduce riscul apariției unor boli cronice.

Anunțul de mai sus a fost făcut de către o autoritate incontestabilă în domeniu și se bazează pe date concrete, cum ar fi obiceiurile de hrană ale populației, dar și bolile cauzate de o dietă dezechilibrată.

Unde găsim sursele vegetale

Departamentul pentru Agricultură al SUA a întocmit o listă cu motivele pentru care e necesar să consumăm fructe și legume: „Cele mai multe legume sunt, în mod natural, sărace în grăsimi și calorii. Ele nu au colesterol. Legumele constituie o sursă importantă de potasiu, fibre dietetice, acid folic, vitamina A și vitamina C. Dietele bogate în potasiu pot ajuta la menținerea tensiunii arteriale în limitele corecte. Sursele vegetale de potasiu sunt reprezentate de cartofi dulci, cartofi albi, fasole albă, tomate, sfeclă, soia, spanac, linte, fasole. Fibrele alimentare din legume, ca parte a unui regim alimentar sănătos, ajută la reducerea nivelului de colesterol din sânge și pot reduce riscul bolilor de inimă. Fibrele sunt importante pentru buna funcționare a intestinului. De asemenea, ajută la reducerea constipației. Alimentele care conțin fibre oferă o senzație de sațietate, dar avantajul este lipsa caloriilor în exces. Femeile care doresc să devină gravide ar trebui să consume acid folic pentru a evita anumite complicații din timpul dezvoltării fetale. Vitamina A menține ochii sănătoși și pielea frumoasă și protejează împotriva infecțiilor. Vitamina C ajută la vindecarea tăieturilor și rănilor. De asemenea, păstrează dinții și gingiile sănătoase. Tot vitamina C ajută la absorbția fierului”.

Minunea verde

Concluziile Departamentului american pentru Agricultură sunt simple, fără echivoc și ele pot fi comprimate în câteva fraze: „Consumul legumelor și al fructelor, ca parte a unei diete sănătoase, poate reduce riscul de apariție a bolilor de inimă, inclusiv infarctul miocardic și accidentele vascular-cerebrale.O dietă bogată în legume și fructe protejează împotriva anumitor tipuri de cancer. Dietele bogate în alimente care conțin fibre pot reduce riscul apariției bolilor de inimă, a obezității, diabetului. Consumul de legume și fructe bogate în potasiu scade tensiunea arterială și reduce riscul de a dezvolta pietre la rinichi”.

Cum ajuți creierul

Studii recente vorbesc despre faptul că legumele pot fi o armă eficientă împotriva îmbătrânirii și a neplăcerilor cauzate de atingerea vârstei a treia. Astfel, potrivit unui studiu american, dietele bogate în frunze proaspete de salată, fasole, fructe de pădure şi cereale integrale au potenţialul de a încetini procesul de îmbătrânire a creierului şi declinul cognitiv la persoanele de vârsta a treia. Declinul cognitiv reprezintă o etapă normală a procesului de îmbătrânire, însă un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Rush din Chicago, pe o durată de aproape cinci ani, a arătat că persoanele de vârsta a treia care au ţinut cu stricteţe dieta MIND erau cu 7,5 ani mai tinere din punct de vedere cognitiv în comparaţie cu voluntarii care au respectat cel mai puţin regulile acestei diete. Într-un studiu anterior, aceiaşi cercetători americani au evidenţiat faptul că dieta res-pectivă poate să reducă riscul de dezvoltare a maladiei Alzheimer. Dieta MIND (Mediterranean-DASH Diet Intervention for Neurodegenerative Delay) are la bază dieta mediteraneană, bogată în ulei de măsline şi legume. Ea constă în 15 componente dietetice şi recomandă persoanelor care o urmează să mănânce în fiecare zi cel puţin trei porţii de cereale integrale, o salată şi o altă legumă şi să bea zilnic un pahar cu vin. Fasolea şi carnea de pasăre ar trebui mâncate cel puţin de două ori pe săptămână, iar carnea de peşte o dată pe săptămână. Adepţii dietei limitează drastic cantităţile aferente unui număr de cinci alimente considerate nesănătoase – carne roşie, unt, margarină, brânză, paste, dulciuri şi preparate prăjite sau de la fast-food – pe care le mănâncă. Singurele fructe incluse în dieta MIND sunt cele de pădure.

Eficiente împotriva fumatului?

Un studiu anterior arăta că – în mod nesperat – consumul variat de fructe şi de legume diminuează riscul de declanşare a unor tipuri de cancer pulmonar în cazul persoanelor care fumează. Este concluzia unui studiu ale cărui rezultate au fost publicate în Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention și citat de Mediafax. „Chiar dacă renunţarea la fumat reprezintă acţiunea preventivă cea mai importantă în ceea ce priveşte reducerea riscului de declanşare a cancerului pulmonar, consumul mai multor varietăţi de legume şi fructe poate reduce şi el acest risc, indiferent de cantitate“, a declarat medicul H. Bas Bueno-de-Mesquita, care a coordonat realizarea studiului.  Riscul de carcinom pulmonar cu celule scuamoase s-a dovedit a fi mult mai mic în cazul persoanelor care consumau o mare varietate de fructe şi legume. Mai importantă decât cantitatea de fructe şi legume consumate pare să fie varietatea acestora. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 450.000 de europeni, dintre care 1.600 sufereau de cancer pulmonar.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă