Nume grele ale cinematografiei ruse s-au raliat unui protest împotriva preลedintelui Uniunii Cineaลtilor, Nikita Mihalkov, regizorul-fetiล al Kremlinului, a cฤrui firmฤ de producลฃie deลฃine „monopolul” asupra fondurilor acordate de stat pentru cea de-a ลaptea artฤ.
Selecลฃionarea în com-petiลฃia de la Cannes, în acest an, a peliculei „Soare înลelฤtor 2″ (cel mai scump film din istoria cinematografiei ruseลti, cu un buget de 55 milioane dolari) a stârnit în Rusia un val de proteste din partea cineaลtilor, care acuzฤ „stilul totalitar” în care Nikita Mihalkov conduce de 12 ani Uniunea Cineaลtilor ruลi. „Discuลฃiile libere, diversitatea opiniilor, spiritul de libertate ลi democraลฃia au pฤrฤsit de mult Uniunea noastrฤ”, se aratฤ în protestul lansat pe internet ลi semnat de cunoscuลฃi intelectuali ruลi, printre care regizorii Alexandr Sokurov, Andrei Popov, Pavel Bardine, criticii de film Daniil Dondurei ลi Andrei Plakhov, precum ลi directorul Muzeului Cinematografiei din Mosova, Naoum Kleiman. Cineaลtii se declarฤ revoltaลฃi de „falsul patriotism ลi de servilismul” din sânul Uniunii ลi vor sฤ înfiinลฃeze o asociaลฃie independentฤ.
Un regizor în slujba preลedinลฃilor
Nikita Mihalkov a cochetat dintotdeauna cu puterea politicฤ. În urmฤ cu 16 ani, filmul „Soare înลelฤtor” a primit un premiu Oscar, iar regizorul a fost recompensat cu un loc în Parlamentul Rusiei (din partea partidului condus de Viktor Cernomîrdin). La acea vreme, au existat chiar zvonuri despre o posibilฤ candidaturฤ a sa la preลedinลฃia ลฃฤrii. În ultimii ani, Nikita Mihalkov nu s-a sfiit sฤ recunoascฤ apropierea ลi prietenia ce-l leagฤ de actualul premier rus, Vladimir Putin. Când fostul lider de la Kremlin a împlinit 50 de ani, Mihalkov i-a dedicat un film care, potrivit criticilor internaลฃionali, „aminteลte de ruลinoasele perioade ale cultului personalitฤลฃii”.
Firma lui a obลฃinut 80 la sutฤ din fondurile acordate de stat pentru cinematografie
Însฤ în toลฃi anii în care a rฤmas fidel ลi a slฤvit puterea Mihalkov a acumulat funcลฃii ลi a beneficiat de subvenลฃii. El este în prezent preลedintele Fondului rus al Culturii, membru în Consiliul Prezidenลฃial, preลedinte al Uniunii Cineaลtilor ลi membru al Consiliului Civil din Ministerul Apฤrฤrii. În luna martie, firma sa de producลฃie „Trite” a obลฃinut 80 la sutฤ din fondurile acordate de stat pentru cinematografie, adicฤ peste 50 milioane euro. „Nimeni nu primeลte subvenลฃii dacฤ nu face parte din cercul lui Mihalkov. Comportamentul lui nu e deloc corect, a politizat totul, iar acลฃiunile sale sunt distructive”, se plânge Alexandr Sokurov, regizorul peliculei „Russian Ark”. Nikita Mihalkov a fost reales preลedinte al Uniunii Cineaลtilor în martie 2009, la un extracongres ce a avut loc dupฤ invalidarea scrutinului iniลฃial care îl dฤdea câลtigฤtor pe Marlen Khutsiyev.
Una dintre cele mai prestigioase reviste de film din lume, „Iskusstvo Kino”, publicaลฃie lansatฤ în 1931 (înainte de faimoasele reviste occidentale de cinema „Sight and Sound” ลi „Cahiers du Cinéma”), n-a putut rezista presiunilor preลedintelui Uniunii Cineaลtilor ลi a trebuit sฤ-ลi mute sediul. Motivul a fost – spune redactorul-ลef Daniil Dondurei – „o simplฤ rฤzbunare” pentru faptul cฤ revista nu l-a susลฃinut la cârma organizaลฃiei pe atotputernicul Nikita Mihalkov.
De curând, fondurile pentru cinematografia rusฤ nu mai sunt administrate de Ministerul Culturii, ci de un Fond de susลฃinere economicฤ ลi socialฤ, unde Mihalkov deลฃine controlul. În statutul Fondului se stipuleazฤ cฤ subvenลฃiile vor fi acordate „filmelor de calitate care corespund intereselor naลฃionale”.
Era culturalฤ Mihalkov
Redactorul-ลef de la „Iskusstvo Kino” spune cฤ cineaลtii au înลฃeles care este cheia succesu-lui în Rusia de astฤzi: „Existฤ cei care sunt de acord cu con-cep-ลฃia sa ลi cei care nu sunt de acord, dar tac, gândindu-se cฤ dacฤ nu spun nimic vor putea su-pravieลฃui în era culturalฤ Mihalkov. Apoi mai sunt câลฃiva care îลi spun cu voce tare pฤrerea. Aceลtia vor fi pedepsiลฃi. Nikita Mihalkov s-a autonumit preลedinte ลi mergem înapoi, vom închide definitiv uลa libertฤลฃii, deschisฤ de politica de glasnost”.
Chiar ลi Yuri Bogomolov, criticul de film al ziarului oficial „Rossiiskaia Gazeta”, declara în 2009, pentru Europa Liberฤ, cฤ acum controlul în cinematografia rusฤ s-a întฤrit: „Pare cฤ ลeful Uniunii ลi poate ลi cel al ลฃฤrii privesc cฤtre un sector care sฤ le fie loial, cu intelectuali pe care sฤ se poatฤ baza. Nu prin forลฃa, ci prin intelectul lor”.
Cu Stalin, de douฤ ori la Cannes
În 1994, Mihalkov a participat la Festivalul Internaลฃional de Film de la Cannes cu „Soare înลelฤtor”, dar – spre dezamฤgirea lui – nu a luat marele premiu, juriul votând atunci în favoarea peliculei „Pulp Fiction”, a lui Tarantino. Supฤrat, Mihalkov declara la întoarcerea în ลฃarฤ cฤ nu va mai participa la Cannes niciodatฤ ลi cฤ „francezii habar n-au sฤ aprecieze operele de artฤ”. Însฤ „Soare înลelฤtor”, care aborda trecutul stalinist al Rusiei, a luat Oscarul pentru Cel mai bun film strฤin.
Despre filmul „Soare înลelฤtor 2″, epopeea de trei ore pe care o duce în acest an la Cannes, Mihalkov povesteลte: „La filmฤri am avut o secvenลฃฤ în care actorul Ma-xime Soukhanovcare, cel care-l întruchipeazฤ pe Stalin, iese pe o terasฤ, în faลฃa oamenilor, îmbrฤcat în uniformฤ completฤ. Toatฤ echipa – peste 60 de persoane – s-a ridicat în picioare ca la un semn. Printre ei nu erau nici veterani, nici foลti membri ai Gulagului, ci tineri. Dacฤ actorul l-ar fi întruchipat pe Hruลciov, credeลฃi cฤ s-ar mai fi ridicat în picioare? Nu. Asta este realitatea ลi trebuie înลฃeleasฤ”. Filmul a fost proiectat la sfârลitul sฤptฤmânii trecute în Palatul Kremlinului, în faลฃa a peste 6.000 de invitaลฃi.