Date sunt astea: câลฃiva tineri au fost amendaลฃi cu câte 500 de lei pentru cฤ au purtat, în cadrul unei manifestaลฃii autorizate, steagul istoric al Ardealului. În procesul-verbal, jandarmul a motivat amenda prin faptul „a purtat steagul Transilvaniei de dinainte de 1918“ .
Pe strฤzi, coloanele au purtat steagurile Uniunii Europene, României ลi Ungariei – manifestฤrile au fost la Cluj, în 15 martie, de Ziua Maghiarilor. Tinerii amendaลฃi spun cฤ cei care au chemat jandarmii sunt chiar organizatorii, organizatorii sunt speriaลฃi ลi spun cฤ nu-i chiar aลa: Jandarmeria le-a atras atenลฃia cฤ vor rฤspunde drastic în faลฃa autoritฤลฃilor dacฤ în coloane va apฤrea acel steag al Transilvaniei – ลi ce sฤ facฤ deci?
S-o luฤm bฤbeลte. În 28 noiembrie 2015, la Gura Humorului e dezvelitฤ statuia lui ลtefan cel Mare ลi de atunci fluturฤ pe catarg ลi steagul istoric al Bucovinei. În 19 mai 2014, premierul Victor Ponta primeลte de la organizaลฃiile judeลฃene ale PSD steagul istoric al Moldovei. În 29 mai 2008, premierul de atunci, Tฤriceanu, salutฤ drapelul Maramureลului înฤlลฃat la Baia Mare, chiar în cadrul unei ceremonii oficiale. În 4 octombrie 2012, prefectul de atunci al Gorjului anunลฃa cฤ va arbora drapelul judeลฃului pe Vârful Pฤpuศa, în prezenศa premierului Victor Ponta, pentru promovarea turismului în zonฤ. În 21 martie, începând din anul acesta, se va celebra Ziua Olteniei – poate aลa va afla ลi Ministerul Culturii despre culele olteneลti care stau sฤ cadฤ.
În Bucovina „e voie“. La fel în Oltenia ลi Moldova – la unele, steaguri – bฤbeลte – „de dinainte de 1918“. Ce-o avea steagul Transilvaniei de-i sperie? Culorile sunt aceleaลi ca ale drapelului românesc, dar aลezate în ordinea galben-roลu-albastru. Cฤ-i dinainte de 1918? – adicฤ pânฤ la 1918 n-a fost viaลฃฤ în Ardeal? Am fost adoptaลฃi la 1 decembrie ลi musai sฤ tฤcem dacฤ pฤrinลฃii adoptivi ne dau o strachinฤ de zamฤ mai puลฃin decât celorlalลฃi? Ne-o luฤm dupฤ ceafฤ ลi de la jândarii unguri ลi de la cei români? Mฤi bฤieลฃi, bฤgaลฃi-vฤ minลฃile-n cap, cฤ uneori istoria-i o vacฤ nฤroadฤ care-n cap vฤ loveลte…
Culorile astea de pe steagul Transilvaniei au constituit pretextul unui proces celebru, cel al cocardelor, de la Sibiu – în 27 mai 1894 un grup de patrioลฃi români implicaลฃi în Procesul Memorandiลtilor se întorceau în oraลul natal, iar locuitorii i-au întâmpinat purtând cocarde tricolore. Ziarele de peste munลฃi care-au avut corespondenลฃi la Sibiu au arฤtat cฤ niciunul dintre cei acuzaลฃi, cu atât mai mult un grup de cinci tinere, nu au dat înapoi în faลฃa judecฤtorului ลi ลi-au susลฃinut dreptul la identitate. ลi citim din Universul literar din 13/25 februarie 1895, Bucureลti, argumentul tinerelor românce: „La întrebarea judelui dacฤ a avut cunoลtinลฃฤ de dispoziลฃiunea legei care opreลte purtarea acestor colori, rฤspunde cฤ a ลtiut cฤ legea opreลte purtarea colorilor streine, tricolorul galben-roลu-albastru nu este însฤ tricolor strein, deoarece acelea sunt colorile noastre, ale românilor, locuitorii autochtoni ai acestei ลฃฤri, mai departe sunt ลi colorile Ardealului. (…) Nu cunoaลte cฤ prin faptul sฤu a comis vreun delict oprit de lege, deะพะฐะณece n’a avut intenลฃiune decât a’ลi manifesta cu aceastฤ ocaziune solemnฤ simลฃul sฤu de bun român“. Apฤrฤtorul românilor la Sibiu a fost unul din avocaลฃii strฤluciลฃi ai Ardealului, dr. Amos Frâncu, cel supranumit „Tribun al Apusenilor“ – e acel Amos Frâncu care l-a apฤrat pe liderul Partidului Naลฃional Român, dr. Ioan Raลฃiu, în Procesul Memorandiลtilor puลi sub acuzare pentru cฤ au denunลฃat în presa internaลฃionalฤ oprimarea românilor ardeleni.
„Tricolorul galben-roลu-albastru nu este însฤ tricolor strein, deoarece acelea sunt colorile noastre, ale românilor“ – am ajuns acum, în secolul 21, sฤ fim amendaลฃi ca pe vremuri, de astฤ datฤ de jandarmii români, pentru identitate? Orice se poate purta în Ardeal, de la steagul pus pe restaurantul italian pânฤ la steagul unei companii sau steagul unei echipe de fotbal – doar drapelul ardelenilor nu? Revenim iar la aiureala lui Brฤtianu, „vreau Ardealul, dar fฤrฤ ardeleni“? Dacฤ România e o mare familie, de ce e Ardealul copilul ลฃinut în beci când neamurile se bucurฤ la nuntฤ? Cum adicฤ sฤ nu-mi recunoลti identitatea? Existenลฃa mea depinde de spaimele tale? Dacฤ sunt din Ardeal, cฤ mฤ cheamฤ Ion sau Ianoล sau Iohann nu-s tot cetฤลฃean român, cu aceleaลi drepturi ca ale bucovineanului sau moldoveanului? Poate ar trebui sฤ apreciem cฤ Ianoล ลi Iohann au adoptat ลi ei simbolul lui Ion, steagul galben-roลu-albastru – simbol comun pentru valori comune.
Nici politicienii ลi nici Jandarmeria n-au de unde sฤ ลtie (sic!) cฤ românii ardeleni au purtat acest steag ลi la Alba Iulia, la 1 decembrie 1918 ลi cฤ apoi, din 1968 începând, în Magazin Istoric ลi în toate studiile care au urmat, culorile drapelului au fost puse în ordinea roล-galben-albastru, sฤ dea bine la cota de unitate naลฃionalฤ. Au venit dupฤ revoluลฃie hoarde de istorici, bine aghesmuiลฃi cu funcลฃii, dintr-ฤia cu abonament la Vetrele Româneลti, ลi au dus mai departe aiureala cฤ în Ardeal românii au fost doar niลte slugi fฤcฤtoare de copii –
pe de o parte, se ridicฤ în slฤvi vitejia neamului, pe de alta, aratฤ cฤ-i vai de capu’ satului. Îi vezi acum pe unii naลฃionaliลti cum învaลฃฤ pe de rost în ungureลte poezii de Petofi sฤ le spunฤ la seminarii de bune maniere, în timp ce dau interviuri „presei“ înspฤimântate cฤ furฤ ungurii Ardealul. N-o sฤ-i auzi însฤ comentând despre Legea 33/1996, de exemplu, a moลฃilor, care existฤ de 21 de ani ลi tot de 21 de ani nu e aplicatฤ – moลฃii-s buni doar în campanie electoralฤ, aลa-i? La fel ca Transilvania.
Eu, românul ardelean, când vฤd pe strฤzi drapelele României ลi Ungariei fluturând în voie în timp ce steagul Transilvaniei e (semi-)interzis, cred aลa: cฤ Ardealul e încฤ o spaimฤ pentru România, aลa cum a fost ลi pentru Ungaria câteva sute de ani. Nici Bucureลtiul nu înลฃelege, aลa cum nici Budapesta n-a înลฃeles, cฤ identitatea acestui spaลฃiu s-a nฤscut din „bunฤ ziua, jo napot, guten tag“, cฤ toate culturile sunt egale ลi fiecare a dat ลi a primit câte ceva în seva lui.
Nu pricepe nici Bucureลtiul ลi nu pricepe nici Budapesta cฤ, dincolo de aur, argint ลi gaz metan, în Ardeal bogฤลฃia cea mare sunt oamenii, cei obiลnuiลฃi sฤ deschidฤ ลampania de revelion ลi la doiลpe, ลi la unu noaptea, cei care se bucurฤ de douฤ Paลte, cei neînvฤลฃaลฃi cu breaking news-urile cฤ vine iarna ลi cฤmara-i goalฤ – aici nu vin jandarmii cu pâine ลi carne ลi cu lopatฤ de dat zฤpada din ogradฤ.
ลi poate ar fi cazul sฤ rumege – politicieni, jândari ลi alลฃi spฤimoลi – cฤ pot sฤ ia aurul, argintul, gazul, fânul din fânar ลi cloลca din cuibar, dar nu ลi „intenลฃiunea de a’ลi manifesta simลฃul de bun român“. De ce sฤ rumege toate astea? Pentru cฤ istoria-i o vacฤ uneori.