3.8 C
București
sâmbătă, 14 decembrie 2024
AcasăSpecialConsortiul care a facut ranfluarea cere daune de 7,5 milioane euro

Consortiul care a facut ranfluarea cere daune de 7,5 milioane euro

Consortiul international Rostock Wreck Removal, care a executat ranfluarea epavei navei Rostock de pe Canalul Sulina, a deschis actiune in justitie impotriva statului roman, solicitand daune de 7,5 milioane de euro, de la AFDJ Galati.

Daune de trei ori mai mari ca ranfluarea

Actiunea in instanta a fost deschisa de consortiu la Curtea Internationala de Arbitraj a Camerei de Comert din Paris, pe considerentul ca in perioada 2005-2006 consortiul ar fi efectuat lucrari care au depasit bugetul contractului si a avansat si o suma la care evalueaza aceste lucrari: 7,5 milioane de euro! Daunele pretinse de consortiu sunt mai mari decat valoarea contractului initial, de 5 milioane de euro. Conflictul mocnit dintre Rostock Wreck Removal Consortium si AFDJ este ceva mai vechi. In timp, reprezentantii consortiului au lasat sa le mai scape o serie de nemultumiri, ba ca AFDJ nu ar fi pus la dispozitie toate informatiile necesare ranfluarii si din aceasta cauza proiectul ar fi fost modificat in timpul executarii lucrarilor, ba ca lucrarile ar fi fost intarziate, la un moment dat, din motive birocratice. Lucrarile au fost intarziate de o serie de cazuri de forta majora, de la iarna prelungita din 2004/2005, cand sloiurile au determinat intreruperea lucrarilor, la inundatiile din vara anului trecut, cand din cauza curentului marit al apei si aluviunilor, lucrarile au fost ingreunate. Acum, in motivarea actiunii, reprezentantii Rostock Wreck Removal Consortium au pus pe hartie toate aceste cazuri de forta majora; adica tot ce le-a trecut prin minte. O evaluare a situatiei trebuie raportata insa la datele initiale ale incheierii contractului. Prin contract, Rostock Wreck Removal Consortium se obliga sa ranflueze nava Rostock pana in aprilie 2005, dar a reusit sa finalizeze lucrarile abia la 1 decembrie 2005. In nerespectarea acestui termen de catre consortiu, partea romana a avut intelegerea necesara a ceea ce inseamna cazurile de forta majora care au determinat intarzierea lucrarilor.

AFDJ are sanse sa castige procesul

Daca partea romana ar pierde procesul, banii ar trebui platiti de Ministerul Transporturilor, prin Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati, care a incheiat contractul cu Rostock Wreck Removal. Directorul AFDJ Galati, Mihai Ochialbescu, este increzator in sansele partii romane de a castiga procesul: „Tocmai am primit hartiile prin care suntem anuntati ca suntem chemati la Curtea Internationala a Camerei de Comert de la Paris. M-am consultat cu avocatii si am inteles ca avem sanse sa castigam procesul”. Directorul AFDJ Galati a mai precizat ca in contract era trecuta o clauza in baza careia consortiul ar mai fi putut primi pana la 1 milion de euro pentru cheltuieli neprevazute, dar cu o foarte riguroasa justificare a lor. Clauza respectiva nu ar face insa obiectul acestei actiuni in justitie, deschisa la peste o jumatate de an dupa incheierea lucrarilor.

Un contract din „epoca Mitrea”

In economia acestui subiect nu trebuie uitate toate suspiciunile legate de modul in care a fost incheiat contractul in 2004. A fost organizata o licitatie internationala la care s-au prezentat doua consortii. Primul dintre ele, consortiul german Partel-Simas, cerea pentru ranfluarea navei 3.600.000 de euro, iar metoda tehnica era una prin care epava era scoasa la suprafata fara sa fi fost nevoie de taierea ei. Celalalt competitor a fost Rostock Wreck Removal Consortium, format din compania americana Titan, firma Multraship din Olanda si societatea Deltacons Tulcea, condusa de controversatul Alexandru Stroe, considerat un apropiat al PSD si al fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. In mandatul lui Mitrea, Deltacons a obtinut o serie de lucrari, pe care le-a executat in trap usor, intarzierile si lipsa de calitate a unora dintre ele reusind sa il scoata din pepeni si pe fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, care a amenintat Deltacons-ul lui Stroe cu plangerea penala. In cazul contractului pentru ranfluarea Rostock, incheiat de Ministerul Transporturilor condus de Miron Mitrea, prin AFDJ Galati, cu consortiul din care face parte si Deltacons, suspiciunile vizeaza faptul ca Rostock Wreck Removal a introdus in plicul inchis o oferta de 4.999.000 de euro, cu un euro sub suma de 5 milioane oferita de statul roman! Trebuie sa fii un bun telepat ca sa ghicesti „pretul corect”, nu-i asa?! Stroe-Deltacons se pare ca era.

Cele mai citite

Tema Conferinței UNESCO WPFD de la București, 5-7 mai 2025 – Impactul inteligenței artificiale asupra jurnalismului și media 

Tema Zilei Internaționale a Libertății Presei (București, 5-7 mai 2025) va fi ”Impactul inteligenței artificiale asupra jurnalismului și media” La 12 decembrie a.c., a avut...

Tema Conferinței UNESCO WPFD de la București, 5-7 mai 2025 – Impactul inteligenței artificiale asupra jurnalismului și media 

Tema Zilei Internaționale a Libertății Presei (București, 5-7 mai 2025) va fi ”Impactul inteligenței artificiale asupra jurnalismului și media” La 12 decembrie a.c., a avut...

Actorul Mircea Diaconu a murit. Trupul neînsuflețit va fi depus la Teatrul Nottara

Actorul Mircea Diaconu a încetat din viaţă, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani. Trupul neînsufleţit al actorului va fi depus luni, între orele...
Ultima oră
Pe aceeași temă