Organizatorii Raliului Paris-Dakar au decis sa se revanseze pentru anularea competitiei de la inceputul anului. Prin urmare, intre 20 si 26 aprilie, peste 250 de competitori vor participa la Raliul Europei Centrale, o cursa care se va desfasura in Romania si Ungaria. Ce nu stiu insa organizatorii este ca s-ar putea ca noul raliu sa puna probleme mai mari decat Dakar-ul.
Raliul Europei Centrale face parte dintr-un proiect creat de Amaury Sport Organization (detinatoarea drepturilor de organizare a Raliului Dakar) si, teoretic, va permite echipelor inscrise in Dakar sa recupereze o parte din sumele investite pentru participarea la competitia programata in ianuarie, intre Lisabona si Dakar, si anulata din cauza amenintarilor teroriste. Spun teoretic, pentru ca organizatorii nici nu stiu ce capcane si surprize ascund drumurile din Romania. Gropi, hauri, balti, noroaie si praf avem din plin. Iar daca, Doamne fereste!, mai vin si niste inundatii de primavara, tare ma tem ca vom asista la o cursa cu vasle. In loc sa fie atenti la lei, tigri, girafe sau ce alte animale mai sunt prin Africa, pilotii vor trebui sa treaca cu bine de vacile lasate in doru lelii la pasunat, de turmele de oi care traverseaza soselele pe oriunde si oricum, de carutele manate cu nesimtire pe drumurile nationale, in ciuda legii, precum si de cainii-kamikaze, din rasa "comunitara", care vor fi atrasi nevoie-mare de bolizii de Dakar. si exemple mai sunt. Dar mai avem si alte "surprize".
Dupa Dakar-ul in varianta Romania-Ungaria cred ca majoritatea copilotilor vor fi fie batuti, fie concediati. Saracii, fara nici o vina insa. De unde sa stie ei ca pe drumurile din Romania ce vezi azi, maine s-ar putea sa se schimbe. Or fi auzit ei de echipele de la apa sau gaze care se trezesc noaptea sa sape un sant de-a latul drumului si pe care sa nu-l astupe? Nu. Dar de ciorditorii de capace de canal? Nu. Solutia? Cred ca s-ar impune angajarea unor "copiloti-adjuncti" romani.
Pe de alta parte, daca in Mauritania Dakar-ul a fost amenintat de celulele organizatiei teroriste Al Qaeda, in Romania membrii echipelor si organizatorii vor trebui sa fie cu ochii in patru dupa "indienii" locali. Ar fi pacat ca vreun concurent sa nu poata sa ia startul pentru ca, peste noapte, i-au disparut rotile de la bolid sau la jumatatea unei probe speciale sa ramana fara benzina. Atentie si la camioanele cu piese de schimb! Ce, n-ar da bine un eleron de Schlesser pe o Dacie din ’78 ori o pereche de amortizoare de concurs pe vreun Break? N-a vazut Dakar-ul asa ceva, dar "beduinii" nostri au scoala.
Lasand la o parte gluma, organizarea etapei Dakar Series Romania-Ungaria face bine atat motorsportului autohton, cat si imaginii tarii per ansamblu. Cursa din aprilie va include sapte etape, iar la ea pot participa nu doar concurentii inscrisi pentru Dakar. Ceilalti doritori trebuie sa plateasca insa o taxa de inscriere de 3.000 de euro pentru motociclete, 5.000 de euro pentru masini si de 7.000 de euro pentru camioane.
Daca organizatorii isi doresc sa vada chiar "ce nu a vazut Dakar-ul", as putea sa le indic cateva probe speciale prin Bucuresti…
Etapele raliului Europei Centrale
Duminica 20 aprilie: Budapesta – Baia Mare (510 kilometri, dintre care 110 kilometri de probe speciale)
Luni 21 aprilie: Baia Mare – Sovata (500 de kilometri, dintre care 250 de kilometri de probe speciale)
Marti 22 aprilie: Sovata – Sovata (364 de kilometri, dintre care 240 de kilometri de probe speciale)
Miercuri 23 aprilie: Sovata – Debrecen (590 de kilometri, dintre care 200 de kilometri de probe speciale)
Joi 24 aprilie: Debrecen – Veszprem (480 de kilometri, dintre care 170 de kilometri de probe speciale)
Vineri 25 aprilie: Veszprem – Veszprem (315 de kilometri, dintre care 290 de kilometri de probe speciale)
Sambata 26 aprilie: Veszprem – Balatonfured (213 de kilometri, dintre care 170 de kilometri de probe speciale)