Comisia Europeana si-a exprimat indoiala ca privatizarea Automobile Craiova s-a realizat in absenta unui ajutor de stat si a cerut autoritatilor de la Bucuresti sa trimita, in termen de o luna, toate informatiile care ar putea contribui la evaluarea ajutorului, se arata intr-o scrisoare a Comisiei Europene publicata in "Jurnalul Oficial al Uniunii Europene".
Potrivit executivului comunitar, Comisia a aflat din presa, in septembrie 2007, ca Romania a semnat un contract de vanzare-cumparare cu Ford si ca Guvernul Romaniei a adoptat o "lege speciala" privind anularea datoriilor intreprinderii Automobile Craiova. "Comisia are indoieli serioase cu privire la faptul ca privatizarea s-a realizat in absenta unui ajutor de stat si ca masurile de ajutor de stat ar fi compatibile cu piata comuna. In plus, intrucat ajutorul nu a fost notificat Comisiei, acesta constituie ajutor ilegal", se arata in anuntul Comisiei Europene.
Comisia sustine ca valoarea datoriilor intreprinderii Automobile Craiova catre bugetul de stat nu este cunoscuta, in timp ce valoarea datoriilor catre alte foste filiale Daewoo este estimata de presa la o suma de aproximativ 220 milioane euro. In plus, presa a relatat ca Guvernul Romaniei a adoptat o lege speciala pentru privatizarea Automobile Craiova. Se pare ca legea prevede o anulare a datoriilor producatorului de autovehicule si o garantie privind plata datoriilor catre celelalte filiale Daewoo. Aceasta anulare a datoriilor nu fusese oferita tuturor ofertantilor potentiali in cadrul procedurii de licitatie.
"Bazandu-se pe informatiile de care dispune, Comisia considera in prezent ca acele conditii atasate contractului de vanzare, precum si masurile referitoare la datorii au ca rezultat acordarea unui ajutor de stat in sensul articolului 87 aliniatul (1) din Tratatul CE care nu a fost notificat de autoritatile romane si , astfel, ar constitui un ajutor ilegal", se mentioneaza in document.
In aceste conditii Comisia cere imperativ Romaniei sa suspende acordarea oricarui ajutor ilegal pana la adoptarea de catre Comisie a unei decizii privind compatibilitatea ajutorului cu piata comuna (ordin de suspendare). Comisia solicita Romaniei sa inceteze imediat orice actiune de punere in aplicare in continuare a contractului de privatizare, inclusiv orice actiune legata de legea speciala.
Presedintele comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vladescu, considera ca procedura Comisiei Europene a fost declansata din cauza lipsei de comunicare. Potrivit lui Vladescu comisia de privatizare a societatii Automobile Craiova va transmite Comisiei Europene, pana pe 10 noiembrie, un raspuns oficial cu privire la investigatia declansata de CE referitoare la contractul de privatizare a companiei. "Am inceput discutiile cu Comisia Europeana. Saptamana aceasta a plecat primul set de raspunsuri, urmand ca saptamana viitoare sa transmitem cel de-al doilea set de raspunsuri. Pana pe 10 noiembrie vom transmite raspunsul oficial la decizia Comisiei Europene", a explicat Vladescu.
Comisia Europeana a anuntat, pe 10 octombrie, ca va deschide o investigatie aprofundata privind un potential ajutor pentru privatizarea uzinei Automobile Craiova. Procedura formala de investigatie a fost deschisa in temeiul normelor in materie de ajutor de stat din Tratatul CE.
Autoritatile romane au conditionat privatizarea de indeplinirea anumitor cerinte, in special realizarea unui nivel de productie de minimum 200.000 de automobile in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea unei activitati curente timp de patru ani si mentinerea tuturor angajatilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Comisia Europeana vrea sa verifice daca aceste conditii au condus la un pret de vanzare mai mic decat cel care ar fi fost obtinut in cazul in care privatizarea ar fi fost neconditionata, caz in care ar putea sa existe anumite elemente de ajutor de stat.
Ford a achizitionat, in luna septembrie, 72,4 la suta din compania romaneasca Automobile Craiova, la un pret de 57 milioane de euro, respectiv 4,15 euro/actiune.