30.1 C
București
luni, 8 august 2022
AcasăSpecialCasa Naţională de Asigurări a câștigat definitiv în justiție procesele legate de...

Casa Naţională de Asigurări a câștigat definitiv în justiție procesele legate de cardul de sănătate. Ce sancţiuni riscă firma care va asigura mentenanţa sistemului informatic în cazul unor deficienţe

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a câștigat definitiv procesele pe care le avea cu Hewlett-Packard România (HP) și cu European Funds Invest, care au contestat în instanţă atribuirea prin licitație către Teamnet, firmă fondată de către deputatul Sebastian Ghiță, a unor contracte de peste 5 milioane euro pentru mentenanța timp de 3 ani a sistemului IT al cardului național de sănătate (CEAS) și a platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS).

Purtătorul de cuvânt al CNAS, Augustus Costache, a declarat pentru România Liberă că, la acest moment, instituţia pe care o reprezintă „aşteaptă comunicarea oficială a deciziei Curţii de Apel. Totodată, în cel mai scurt timp posibil, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va semna contractele de mentenanţă pentru CEAS (Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate) şi PIAS (Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate).    

După semnarea contractelor și preluarea sistemelor, Teamnet va trebui să asigure buna funcționare a acestora, în caz contrar riscând penalități mari-pentru 1 oră de depășire a timpilor de răspuns, Teamnet poate pierde până la 10.000 de euro, echivalentul a 10% din factura lunară pe care o va încasa de la CNAS. 
  
CNAS nu mai dispune de mentenanța și suport pentru sistemul IT al cardului național de sănătate de la sfârșitul lui 2015, acesta fiind principalul motiv al deselor căderi ale acestui sistem care afectează atât doctorii cât și pacienții care sunt nevoiți să aștepte cu orele pentru primirea unei rețete. La sfârșitul lunii iunie din acest an, CNAS a anunțat că a atribuit prin licitație două contracte de peste 5 milioane de euro către Teamnet, firmă fondată de Sebastian Ghiță, pentru mentenanța sistemului IT al cardului de sănătate (CEAS) și a platformei IT a asigurărilor de sănătate (PIAS), care vor fi semnate dacă nu vor există contestații.

PIAS semnifică Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate cuprinzând: 
SIUISistemul informatic unic integrat al CNAS 
SIPE-Sistemul Informatic pentru Prescripția Electronică 
CEAS-Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate 
DES-Dosarul Electronic de Sănătate (nu face obiectul procedurii) 

Rezultatele ambelor licitații au fost contestate mai întâi la CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor) și, ulterior, pentru că CNSC a respins contestațiile, către Curtea de Apel București.  După semnarea contractului de mentenanţă pentru Cardul de sanatate, există 30 de zile în care CNAS trebuie să predea sistemul către Teamnet, iar în cazul PIAS, imediat după semnarea contractului, Teamnet va deveni responsabil de buna funcţionare a platformei.

Penalităţi pentru depăşirea timpilor de răspuns în cazul nefuncţionării celor două sisteme IT ale Casei de Asigurări

HotNews.ro scrie că CNAS a menţionat în caietele de sarcini ale ambelor licitaţii IT penalităţi consistente pentru depăşirea timpilor de răspuns în cazul unor incidente apărute atât la sistemul IT al cardului de sănătate, cât şi la PIAS. Astfel, în cazul unui incident critic (în care întreg sistemul este nefuncţional), timpul maxim de răspuns este de 1 oră, timpul maxim pentru o soluţie provizorie este de 1 oră, iar timpul maxim de remediere este de 24 de ore.

În cazul unui incident major, care are impact asupra functionării sistemului, în sensul că problema împiedică desfăşurarea în condiţii normale a activităţii utilizatorilor, timpul maxim de răspuns este de 1 oră, timpul maxim pentru o soluţie provizorie este de 8 ore, iar timpul maxim de remediere este de 24 de ore.

Depăşirile timpilor de răspuns/soluție provizorie/remediere, respectiv penalizările, sunt cuantificate în puncte de penalizare, acordate pe grade diferite de criticitate. 
  
Astfel, în cazul unui incident critic, depășirea cu 1 oră a timpilor de răspuns pe fiecare componența de timp (Timp de răspuns, Timp soluție provizorie, Termen de remediere) se penalizează cu 10 puncte de penalizare. Un punct de penalizare valorează 1% din factura lunară aferentă serviciilor ce fac obiectul contractului.  
  
În cazul mentenanței pentru sistemul IT al cardului de sănătate, CNAS va plăti către Teamnet suma de 14,8 milioane lei fără TVA, în facturi lunare pe o perioadă de 36 de luni. Aceasta înseamnă că factura lunară va fi de aproximativ 10.000 de euro, iar depășirea cu 1 oră a timpilor de răspuns în caz de incident critic va însemna că Teamnet ar putea pierde până la 10.000 de euro, echivalentul a 10% din factura lunară pe care o va încasa de la CNAS. 
  
Aceeași timpi de răspuns și aceleași penalități sunt valabile și în cazul defecțiunilor apărute la Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate (PIAS). 

Elena Marinescu
Elena Marinescuhttp://elena-marinescu
Elena Marinescu, redactor Rl online
Cele mai citite

Farmecul bijuteriilor cu perle. Când și cum să porți aceste superbe accesorii?

Bijuteriile cu perle sunt printre cele mai elegante piese din colecția unei femei. Clasice și rafinate, ele au devenit o alegere tot mai populară...

Șoșoacă, executată de ANAF: În loc să achite, inventează dușmani – VIDEO

ANAF începe executarea silită a Dianei Șoșoacă pentru neplata mai multor obligații la bugetul de stat, a anunțat, luni, Lucian Heiuș, președintele instituției. „Doamna Şoşoacă...

Cât de deschise sunt firmele din România la trendul global cage-free?

Tot mai mulți consumatori și tot mai multe firme refuză să consume, respectiv să folosească ori să vândă ouă marcate cu cifra 3 și...
Ultima oră
Pe aceeași temă