Desi reprezinta principala ocupatie a mangaliotilor, turismul din sudul litoralului este inca mult sub asteptari. Tarifele exagerate, serviciile sub orice critica si conditiile de cazare necorespunzatoare sunt doar cateva dintre aspectele ce se fac remarcate in fiecare vara. Efectele acestor neajunsuri nu au intarziat sa apara, astfel ca in ultimele trei sezoane estivale numarul celor care au ales sa-si petreaca vacantele in statiunile sudice a fost in continua scadere.
Hotelierii se plang ca vizitatorii straini ii ocolesc din ce in ce mai des. Cu toate acestea, in loc sa lase lamentarile la o parte si sa se apuce sa indrepte lucrurile, unii intreprinzatori se rezuma sa execute doar reparatii superficiale. Astfel, oferta cu care-si intampina clientii ramane aceeasi sau chiar devine mai saracacioasa. Cei care deruleaza activitati in domeniul turismului spun ca principala problema o reprezinta calitatea inferioara a serviciilor. Lipseste profesionalismul personalului angajat, care nu este instruit asa cum prevad normele UE. Cele doua aspecte reprezinta un mare impediment al promovarii turismului din zona. In acelasi timp, ceea ce-i indeparteaza tot mai mult pe turisti sunt tarifele foarte mari, care nu se justifica. Din punctul meu de vedere suntem la mare distanta de celelalte zone turistice din Europa, dar nu numai. Consider ca un turism adevarat exista la Cannes, motiv pentru care fac demersuri in vederea infratirii cu Mangalia. Acolo se respecta intimitatea vizitatorului, care daca vine intr-o delegatie primeste o camera cu un pat, nu cum se intampla in unitatile noastre de cazare.
Pe de alta parte, agentiile de turism ofera mult mai multe servicii. Dintr-un singur loc vizitatorul poate afla obiectivele turistice din zona, tarifele si conditiile ce i se ofera, programul si traseul mijloacelor de transport. De asemenea, i se pun la dispozitie pliante cu schita orasului, dupa care achita contravaloarea sejurului iar in final este condus sau indrumat sa ajunga la hotelul respectiv, a declarat directorul Colegiului Economic Mangalia, Virginia Vlad, care deruleaza mai multe proiecte in colaborare cu unitati de cazare si licee din Italia, Franta, Spania etc.
Personal necalificat
O alta cauza a carentelor din turism o constituie slaba pregatire a personalului. Putini dintre angajatii hotelurilor si restaurantelor sunt calificati. In plus, din cauza salariilor mici pe care le primeste sau a nepriceperii, personalul isi schimba lunar componenta, fapt ce deterioreaza si mai mult activitatea unitatilor. De cele mai multe ori ospatarii, cameristele, receptionerele sunt atrase de profiturile imediate, lasand pe locul al doilea clientii.
Asa se face ca tot mai rar vizitatorii parasesc hotelurile cu zambetul pe buze, mai cu seama ca pe langa lipsa de amabilitate a angajatilor le-au fost golite si buzunarele. Pe de alta parte, tarifele ce cresc de la un sezon estival la altul ii dezarmeaza chiar si pe vizitatorii romani.
Pe ultimul loc
Astfel, acestia prefera sa treaca in revista ofertele unitatilor de cazare din Bulgaria, Turcia si Grecia, care sunt mult mai avantajoase. Nici conditiile din camerele hotelurilor nu sunt mai atractive. Multe dintre unitati au uitat de ani buni sa-si inlocuiasca mobilierul, fiind folosite mese si paturi uzate. In plus, televizoarele, frigiderele si celelalte obiecte electrocasnice sunt oferite clientilor contra cost. De asemenea, nu toate camerele au aer conditionat iar apa calda este furnizata cu intermitente. Partea buna este aceea ca toate unitatile de cazare aflate in prezent in constructie vor fi in masura sa se alinieze celor din tarile europene. Agentii economici prefera sa detina unitati de 3-4 stele, cu camere spatioase, sauna, masaj si chiar cu mici baze de tratament balnear. Din pacate, cladirile dezafectate sau cele de o stea sau de doua stele vor ramane cel putin in sezonul 2006 cu aceleasi „dotari”.