25.3 C
București
sâmbătă, 5 octombrie 2024
AcasăSpecialCadastrul general mai are nevoie de un miliard de euro şi încă...

Cadastrul general mai are nevoie de un miliard de euro şi încă 600 de angajaţi

Realizarea cadastrului general mai are nevoie de cheltuieli în valoare de un miliard de euro până în 2023 și înființarea a încă 600 de posturi, ceea ce reprezintă 20% din personalul actual.

Potrivit Mediafax, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară (PNCCF) pentru perioada 2014 – 2023 şi modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, aprobat prin HG 1288/2012.

PNCCF are drept obiectiv înregistrarea gratuită a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, eliberarea certificatelor pentru înscrierea în cartea funciară a posesorilor ca proprietari şi eliberarea certificatelor de moştenitor în cazul succesiunilor nedezbătute. Astfel, va fi creată o bază de date unitară şi completă a imobilelor din ţară.

Bugetul estimat pentru implementarea Programului este estimat la 4,39 miliarde de lei în intervalul 2014-2023, jumătate din sumă fiind necesară pentru realizarea măsurătorilor cadastrale.

Beneficiarii Programului naţional sunt persoanele fizice şi juridice, instituţii publice, asociaţii, fundaţii şi orice alte organizaţii care deţin imobile în calitate de proprietari, posesori ori deţinători legali ai acestora.

Iniţierea şi implementarea activităţilor Programului naţional se realizează de Agenţia Naţională şi vizează în principal realizarea înregistrării sistematice a imobilelor în 2.381 de unităţi administrativ- teritoriale, respectiv oraşe şi municipii, comune, inclusiv satele şi localităţi componente ale acestora, eliberarea certificatelor pentru înscrierea posesorilor ca proprietari, în cadrul înregistrării sistematice, eliberarea certificatelor de moştenitor, în cadrul înregistrării sistematice, realizarea de ortofotoplanuri pentru 320 de oraşe şi municipii, dezvoltarea şi mentenanţa sistemelor informatice, precum şi conversia în format digital a documentelor analogice existente.

Totodată, programul urmăreşte întărirea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale şi a instituţiilor subordonate şi îmbunătăţirea serviciilor furnizate de acestea, prin organizarea campaniilor de informare şi conştientizare publică, pregătirea şi formarea personalului, dezvoltarea tehnicii de calcul şi de stocare a datelor şi prin activităţi complementare înregistrării sistematice, activităţi de monitorizare şi control, alte activităţi.

Pe perioada derulării Programului naţional de cadastru şi carte funciară, în cadrul ANCPI şi al instituţiilor subordonate se vor înfiinţa un număr de 600 de posturi, cu finanţare din venituri proprii.

De asemenea, în cadrul Agenţiei şi al instituţiilor subordonate se vor înfiinţa compartimente funcţionale de înregistrare sistematică a proprietăţilor imobiliare, ale căror atribuţii se stabilesc prin ordin al directorului general şi care urmăresc, în principal, coordonarea la nivel naţional şi realizarea serviciilor de înregistrare sistematică.
În subordinea ANCPI funcţionează 42 de oficii de cadastru şi publicitate imobiliară, organizate în fiecare judeţ şi Bucureşti, numărul de posturi aprobat în Agenţie şi unităţile subordonate fiind de 3.004. Agenţia funcţionează în subordinea Guvernului şi în coordonarea primului-ministru.

Unităţile administrativ-teritoriale, incluse în Program în vederea înregistrării sistematice a imobilelor, trebuie să îndeplinească trebuie fie să facă obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură, fie să facă obiectul realizării unor proiecte de dezvoltare locală, de îmbunătăţire a infrastructurii de bază, fie prezintă zone cu vulnerabilităţi sociale particulare privind aşezări informale ale comunităţilor rome.

Programului naţional de cadastru şi carte funciară a făcut în ultimii ani obiectul mai multor dispute la nivel politic, în condiţiile în care la un moment dat s-a dorit implicarea firmelor private în vederea implementării acestuia.

În ianuarie 2012, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a anunţat că firmele private vor putea participa la realizarea cadastrului general al României prin parteneriat public-privat, în baza unui memorandum aprobat atunci de Guvern.

Memorandumul pentru aprobarea proiectului de parteneriat public-privat viza înregistrarea sistematică a imobilelor situate pe teritoriul României, autorităţile căutând investitori privaţi care să asigure resursele financiare necesare pentru realizarea cadastrului, mai scrie Mediafax.

Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, a declarat în acea perioadă, de mai multe ori, că grupul Samsung este interesat să realizeze cadastrul general al României, în parteneriat public-privat.

Cele mai citite

Adriean Videanu și soția, „pensionarii” de lux, prinși la vamă cu bijuterii de peste jumătate de milion de euro

Fostul ministru al Economiei și soția sa au fost opriți în aeroportul din Munchen, pentru că nu au declarat bijuterii de peste 650.000 de...

Ineficiența energetică: Povestea care ne costă scump

România, odinioară un jucător energetic major în Europa de Est, se confruntă acum cu o realitate sumbră: prețurile au explodat, iar țara e în...

PSD vrea reducerea taxării cu 5 procente pe salariile mici și medii. Câți bani ar rămâne în buzunarele românilor

Ministrul Adrian Câciu a declarat că măsura ar duce la creșterea puterii de cumpărare a românilor și la competitivitatea companiilor Ministrul investițiilor și proiectelor europene,...
Ultima oră
Pe aceeași temă