Pe o treime din bulevardele Capitalei au fost deschise santiere de ieri, iar circulatia se desfasoara cu restrictii pe perioada lucrarilor. Podul Grant a fost si el afectat de lucrari de reabilitare si, in prezent, se circula numai pe un fir, in ambele sensuri. Acestea au fost informatiile furnizate de edili, care au atras atentia ca pe bucuresteni ii asteapta cateva luni de cosmar in care se va circula cu mare dificultate. Am vrut sa vedem si noi cum se munceste in prima zi si am mers pe cateva dintre arterele in lucru.
Calea Serban Voda, neatinsa
Calea Serban Voda este una dintre strazile pe care soferii au mari probleme din cauza gropilor si a denivelarilor care au aparut de mult timp in piatra cubica. Mai ales pe portiunea pavata cu piatra cubica, masinile au mari probleme, dupa cum am mai scris. Odata ce intri pe respectiva portiune esti zgaltait bine din toate partile, masina se inclina cand in stanga, cand in dreapta, iar nervii iti sunt pusi la grea incercare. Multi soferi prefera sa mearga pe linia de tramvai, unde sunt mai putine gropi sau denivelari. Situatia este cunoscuta si de edili care au promis ca in acest an vor reface strada si o vor asfalta. Lucrarile au fost programate sa inceapa in cursul zilei de ieri, insa la fata locului nu se vedea nici o miscare. Piatra cubica era la locul ei, soferii circulau tot prin gropi, iar utilajele si muncitorii nu erau de gasit. „Se va scoate piatra cubica si se va turna asfalt. In ultimii ani, s-au mai facut mici reparatii, dar au fost multe lucrari la retelele edilitare subterane. Noi am completat acolo unde dispareau pietrele, dar o reabilitare nu a mai fost facuta de mult timp. Nici nu stiu sa va spun de cand”, a declarat Elena Ghineraru, directorul Administratiei Strazilor. Inainte ca strada sa fie reabilitata, detinatorii de retele edilitare vor trebui sa-si efectueze lucrarile de inlocuiri pentru ca strada sa nu fie sparta dupa ce se va termina asfaltarea.
Pe Cutitul de Argint, constructorii sapa si dirijeaza circulatia
Pe strada Cutitul de Argint, constructorii au fost mai harnici si au inceput lucrarile la sfarsitul saptamanii trecute. Dupa ce au scos bordurile, pe portiunea spre strada Constantin Istrati, a fost sapat un sant pe o parte a drumului, unde circulatia a fost oprita. In timp ce excavatoarele sapau de zor, muncitorii dirijau circulatia care se desfasura in ambele sensuri pe partea de drum ramasa libera. Responsabilii de la firma care se ocupa de lucrare ne-au asigurat ca circulatia nu va fi complet blocata, ci se va lucra pe cate un sens. Alaturi de cei care repara drumul au venit si muncitorii care se ocupa de inlocuirea conductelor de gaze, a retelelor de energie electrica si telefonie. Dupa ce vor fi inlocuite retelele edilitare, va fi refacut sistemul rutier: balast, piatra sparta si doua straturi de asfalt. Termenul de executie este de trei luni, dar constructorii estimeaza ca vor termina intr-o luna. In celalalt capat al strazii, spre Serban Voda, lucrau muncitorii de la Apa Nova. „Inlocuim bransamentele vechi si cred ca intr-o saptamana vom termina”, a spus Marian Niche, seful de echipa de la Apa Nova. Strada era sparta pentru inlocuirea bransamentelor, dar va fi refacuta dupa terminarea operatiunii.
Aglomeratie pe Podul Grant
Ieri la pranz, masinile se inghesuiau doar pe un fir de circulatie al Podului Grant, celalalt fiind inchis din cauza lucrarilor. Un politist dirija circulatia la capatul podului dinspre Turda, iar la capatul opus, cel din zona Crangasi, erau instalati doi paznici ai constructorilor. „Noi pazim aici ca sa nu intre masinile; lasam doar utilajele noastre”, ne-a spus unul dintre paznici. Numai ca utilajele constructorilor nu se zareau, erau asteptate sa vina frezele care sa decoperteze asfaltul. Circulatia a fost inchisa ieri, la ora 7, si pana la orele pranzului nu se zarea nici o miscare pe pod. Singurii veniti la fata locului, in afara de cei doi paznici, erau ziaristii care se interesau de mersul lucrarilor. La fata locului era instalata si o pancarta pe care erau trecute datele referitoare la lucrare, despre care se spune ca se va incheia pe 30 octombrie a.c. Probabil concentrati la datele de pe panou, trei soferi au uitat sa puna frana la timp si s-au ciocnit pe pod. Cei din spate s-au revoltat gandindu-se ca circulatia va fi blocata cel putin cateva minute pana se vor lamuri cauzele accidentului. Deja coloana de masini se lungise si nu era nici o speranta pentru soferii care se grabeau. Situatia va continua si in zilele urmatoare cat timp circulatia va fi bulversata pe pod.
Vara de calvar
„Va fi o vara grea pentru toata lumea. Pentru soferi, pentru constructori, pentru politistii care vor sta in strada zi-lumina. Am avertizat si recunosc public ca va fi o vara extrem de dificila pentru traficul bucurestean”, a afirmat primarul Videanu.
Pe Podul Grant, pana la jumatatea lunii iulie va fi inchis complet tronsonul Turda-Crangasi, urmand ca din 30 iulie si pana la 1 septembrie sa fie blocat tronsonul Crangasi-Turda. In intervalul 15-30 iulie, circulatia va fi deschisa temporar pe ambele tronsoane. Pe perioada lucrarilor, pe calea de rulare ramasa deschisa se va putea circula in ambele sensuri.
Bucurestenii din zona de nord a orasului vor putea ajunge in cartierele Drumul Taberei si Militari numai dupa un ocol pe la Gara de Nord in perioada 4 iunie-15 iulie, pe durata lucrarilor pe tronsonul Turda-Crangasi. In cealalta jumatate a verii, respectiv in perioada 30 iulie-1 septembrie, locuitorii cartierelor Drumul Taberei si Militari vor putea ajunge in zona de nord a orasului numai dupa un ocol prin zona Eroilor-Gara de Nord. Fara rute alternative, calvarul soferilor bucuresteni din zonele amintite va continua si pe traseele ramase ca unica solutie de ocol a Podului Grant. Constructorii au inceput de ieri lucrari de asfaltare si pe cele cateva rute alternative ramase ca legatura intre nordul si sud-vestul Capitalei, respectiv Calea Plevnei, Bulevardul Ion Mihalache, Bulevardul Iuliu Maniu si Soseaua Giulesti.
Vor mai deschide santiere cele sase societati comerciale care au primit in administrare, anul trecut, o suta de bulevarde principale din Bucuresti.
Bulevardele care urmeaza sa fie decopertate si asfaltate sunt situate in toate zonele Capitalei. Nu vor scapa de lucrari nici arterele de intrare in oras, nici stradutele dintre blocuri, din cartiere sau cele din zona centrala. Vor incepe simultan lucrari pe arterele principale periferice – Soseaua Bucuresti-Targoviste, Soseaua Dristorului, Soseaua Bucuresti-Magurele, Drumul Gazarului, Soseaua Progresului, Giurgiului. In centru, soferii vor trebui sa circule cu atentie in zona Cismigiu unde se asfalteaza pe strazile: Anghel Saligny, Eforie, Brezoianu, Beldiman, Domnita Anastasia, Gutemberg, Elie Radu, General Henri Mathias Berthelot, Luterana, Stirbei Voda; zona Universitate, unde vor fi in lucru: Hristo Botev si Ion Campineanu; Unirii-Bd. Dimitrie Cantemir.
Traseu deviat pentru autobuzele liniei 178
Autobuzele liniei 178 circula, incepand de ieri, deviat pe sensul spre capul de linie „Apusului”, de la intersectia dintre Soseaua Orhideelor si Calea Giulesti, prin Soseaua Orhideelor, Splaiul Independentei, General Petre Popovat, Soseaua Ciurel, Soseaua Virtutii, apoi pe traseul de baza. Aceasta masura a fost luata ca urmare a efectuarii lucrarilor de consolidare a Pasajului Grant. Pe traseul modificat, autobuzele vor efectua opriri pe Soseaua Orhideelor, comun cu linia 105, iar pe Splaiul Independentei si pe strada General Petre Popovat – comun cu linia 601.
Sfat pentru bucuresteni
Sfatul adresat bucurestenilor de directorul Administratiei Strazilor, Elena Ghineraru, a fost urmatorul: „Le solicitam soferilor sa mai lase masinile acasa, sa foloseasca RATB-ul si metroul. Sa aiba rabdare cu noi. Nu poti circula in conditii de confort daca nu ai rabdare ca strazile sa fie bine executate”. Pe cele 39 de artere pe care Administratia Strazilor le are in program de reparatii pe acest an, nu se va intrerupe circulatia, ci va fi restrictionata pe benzile in lucru.
113 drumuri in reparatii
In aceasta vara, vor intra pe rand in reparatii 113 artere importante ale Capitalei aflate in administrarea municipalitatii. La acestea se adauga alte cateva zeci de strazi secundare aflate in grija primariilor de sector. „Pe arterele mici s-au gasit solutii de deviere, insa a fost mai greu pentru marile bulevarde. Constructorii au prezentat graficele de lucrari, astfel incat Politia Rutiera sa-si elaboreze o strategie”, a afirmat primarul Videanu.
Lucrarile de refacere pe cele 113 bulevarde principale, din toate zonele orasului, nu vor incepe simultan, au dat asigurari responsabilii din Primaria Capitalei. Lunile iulie si august vor reprezenta varful de lucrari, cand se vor deschide santiere pe 80% din obiectivele stabilite. De asemenea, spre sfarsitul verii sunt programate sa inceapa lucrarile de constructie la Pasajul Basarab si la cel de la intersectia strazii Doamna Ghica cu Soseaua Colentina. Tot in vara acestui an vor demara lucrarile de constructie la 22 de parcaje subterane in zona centrala a orasului.
Valoarea investitiilor in infrastructura rutiera a orasului este estimata la 850 de milioane de lei, majoritatea cu finantare din emisiunea de eurobonduri. Restul de bani sunt asigurati de la buget si din imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii, Banca Mondiala si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.