Constructorul Autostrazii Transilvania, compania americana Bechtel, a anuntat marti ca a finalizat cel mai mare viaduct de pe tronsonul 2B (Campia Turzii-Gilau) al Autostrazii Transilvania, a carei constructie a inceput in urma cu doi ani – relateaza agentia NewsIn.
"Viaductul are o lungime de aproape un km (960 m) si o inaltime de 23 m (echivalenta cu un bloc de 8 etaje) si este situat peste raul Aries, pe sectiunea 2B (Campia Turzii – Gilau) a Autostrazii Transilvania. Lucrarile la constructia viaductului au inceput in iunie 2007, dar au continuat cu intermitente pe parcursul anului 2008, din cauza lipsei de finantare", se arata in comunicatul companiei.
Potrivit constructorului, pentru constructia viaductului au fost necesare 192 de grinzi de tip U, cu o greutate de 160 tone fiecare, lucrarile fiind finalizate prin turnarea placii de suprabetonare, astfel incat viaductul va putea asigura, din acest moment, continuitatea transportului greu pe aliniamentul autostrazii.
In prezent, pe tronsonul 2B (Campia Turzii – Gilau) se desfasoara lucrari de hidroizolatie si asfaltare la alte zece structuri – poduri, pasarele, pasaje, viaducte, instalarea grinzilor de tip T la pasajul peste autostrada din apropierea nodului rutier de la Turda, activitati de terasamente la nodul rutier de la Gilau.
In zona nodului rutier Gilau, unde vor fi cinci benzi de urcare si coborare de pe autostrada, s-a aflat o fosta groapa de balastiera, plina cu apa, care a trebuit sa fie desecata si umpluta cu balast si piatra. In prezent, se lucreaza la patru podete tubulare si casetate pentru evacuarea apelor pluviale si la benzile A si C de urcare pe autostrada.
"In paralel, pe sectiunea 3C a Autostrazii Transilvania, intre Surplacu de Barcau si Bors, contractorul (Bechtel, n.r) este in plin proces de mobilizare a fortelor de munca, reluandu-se lucrarile de constructie in patru locatii. Pe aceasta sectiune se vor construi 43 structuri (poduri, pasarele, pasaje, viaducte, etc), incluzand si viaductul de la Surplacu de Barcau, cel mai mare viaduct al intregului proiect. Viaductul va avea o lungime de 1,8 km si va fi cea mai importanta structura de pe aliniamentul Autostrazii Transilvania", se arata in comunicat.
Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov – Bors, a inceput in urma cu cinci ani, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro acordat Bechtel de catre fostul Guvern Nastase. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea lui 2005 de democratul Gheorghe Dobre, ajuns ministru al Transporturilor, care a cerut renegocierea contractului incheiat de guvernarea precedenta. Termenul de finalizare a autostrazii a fost, astfel, prelungit cu un an, respectiv 2013. Radu Berceanu, actualul ministru al transporturilor, a precizat in numeroase randuri ca Executivul va putea finanta costurile lucrarii doar pentru jumatate din autostrada, respectiv pentru portiunea de la Turda pana la granita cu Ungaria.
"Nu avem probleme sa finantam portiunea de la Turda pana la granita, astfel incat sa fie gata pana in 2013. Restul nu e neaparat o urgenta. Nu avem capacitatea financiara sa ne gandim la restul autostrazii pana in 2013", declara Berceanu la inceputul anului.
In urma protocolului semnat in februarie cu ministrul transporturilor, Radu Berceanu, Bechtel s-a angajat sa finalizeze in acest an 42 din cei 54 km ai tronsonului 2B.