E foarte posibil ca în această iarnă să tot asistăm la accidente în care să fie implicate numeroase mașini pe şoselele de viteză din România, şi aşa puţine. Pe autostrăzile spre Pitești, Ploiești și Constanța nu există contracte de întreținere pe timp de iarnă.
La distanţă de zece zile, două accidente în lanţ, soldate cu numeroase victime, s-au produs pe Autostrada Soarelui. Cel de-al doilea a fost cauzat de carosabilul acoperit cu gheață.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat că a constituit o comisie care va cerceta şi va stabili modul în care s-a intervenit şi s-a acţionat miercuri dimineaţă pe autostrada A2, subliniind că Administraţia Naţională de Meteorologie nu a emis nicio atenţionare de polei.
Adevărata cauză a accidentului este lipsa încheierii unui contract de întreținere pe timp de iarnă. În luna mai au plecat toate procedurile de achiziţie către SEAP, a explicat directorul general al CNAIR, Cătălin Homor, doar că procedurile nu au fost finalizate.
Pe porțiunea de autostradă București-Lehliu ofertele au fost deschise abia pe 7 noiembrie 2016, dar nu a fost declarat niciun câștigător. Astfel că, pentru contractul de patru ani de întreținere pe timp de iarnă, CNAIR a decis „întocmirea documentației pentru procedura de urgență la DRDP București pentru 2016-2017. Lansarea procedurii în 17.10.2016. Trimitere invitații la 28.10.2016 urgență. Deschidere oferte la 07.11.2016. Inventariere oferte – în analiză“. Nici pe restul autostrăzii spre mare nu are cine să îndepărteze zăpada ori să acționeze împotriva poleiului. Pe porțiunea Lehliu-Cernavodă, care acoperă 200 km, licitația câștigată de SC Trameco a fost contestată de compania Itaro și se așteaptă soluționarea ei. Până atunci, contractul în valoare de 27 milioane de lei nu poate fi atribuit. În schimb, ultima porțiune de autostradă va fi deszăpezită, aceeași companie Trameco câștigând serviciile de întreținere pe timp de iarnă pentru suma de 23 milioane de lei (165 km).
Strategii pentru mai mulţi bani: boicotul şi contestaţia
Pe raza Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) București – în ograda căreia se află cei mai mulți kilometri de autostradă –, din zece contracte de deszăpezire au fost încheiate doar patru. Pe Autostrada București-Pitești, la data de 19 iulie, compania Trameco a depus o contestație, iar ulterior CNAIR a anunțat „procedura de urgență la DRDP București. Lansare procedură în 17.10.2016. Trimitere invitații 28.10.2016 urgență. Deschidere oferte – prevăzută pentru 7 noiembrie 2016. Inventariere oferte – în analiză“. Contractul se referă la o porțiune de 124 km și este evaluat la 30 milioane de lei.
La o lună după anunțarea câștigătorului licitației pe porțiunea de Autostradă Bucureşti-Ploiești, pe data 10 octombrie a fost anunțată anularea procedurii. Imediat s-a decis deschiderea procedurilor de urgență și trimiterea invitațiilor pentru negociere directă.
De altfel, această tactică nu este deloc nouă. Multe societăţi care au utilaje de deszăpezire aplică o strategie menită să le aducă mai mulţi bani în buzunare: pur şi simplu boicotează licitaţiile organizate de Secţiile de Drumuri Naţionale (SDN), pentru ca apoi să se apropie iarna şi responsabilii din teritoriu ai CNADNR, acum CNAIR, să intre în panică şi să apeleze la negociere directă. În aceste condiţii, pot obţine contracte mult mai profitabile decât dacă ar fi participat la licitaţiile organizate din timp.
În cazul în care una dintre firmele din zonă nu respectă înţelegerea şi participă totuşi la licitaţie, pe care o câştigă, ceilalţi au la îndemână contestarea ei şi, din nou, se ajunge la negociere directă.
Firma de casă a lui Dragnea, contract de opt milioane de euro
Au fost însă şi firme care au încheiat contracte-cadru de deszăpezire, iar procedurile nu au fost contestate. Este cazul Tel Drum SA din Alexandria, despre care presa a scris că este „firma de casă“ a actualului preşedinte al PSD, Liviu Dragnea, fost şef al Consiliului Judeţean Teleorman.
Tel Drum şi-a adjudecat un contract-cadru pe patru ani cu SDN Alexandria, în valoare totală de aproape 35 milioane de lei (aproximativ opt milioane de euro). Pentru aceşti bani, firma se obligă să deszăpezească 396 km de drumuri naţionale.
Şi unele sectoare de autostradă au semnate contracte pentru deszăpezire. Tronsonul Cunța-Nădlac are semnate două contracte cu compania Tredeco și un al treilea cu firma Diferit, în valoare totală de peste 90 milioane de lei pentru patru ani. Pe porțiunea de autostradă Turda–Nădășel au fost încheiate contracte de deszăpezire în valoare de
16 milioane de lei, iar pe Sibiu-Orăștie compania Diferit a câștigat o licitație de 25 milioane lei.