Multi au zambit, in cel mai fericit caz, cand Federatia Romana de Schi si Biatlon (FRSB) a anuntat, cu pompa, la finele anului trecut, incheierea unui parteneriat de lunga durata cu compania austriaca OMV in scopul relansarii sariturilor cu schiurile din Romania. Mai mult, planul dezvaluit de noii sponsori, potrivit caruia in zece ani saritorii romani vor ajunge printre primii zece la nivel mondial, a avut, mai degraba, rezonante bombastice decat serioase. Nu de alta, dar romanii n-au urcat niciodata mai sus de mijlocul ierarhiei mondiale la aceasta disciplina. Totul a capatat insa alte valente dupa numai o zi petrecuta, in prag de vara calendaristica, in cantonamentul loturilor reprezentative de schi sarituri ale Romaniei in Austria, la Villacher Alpen Arena, la sapte luni de la semnarea protocolului.
Odata ajuns in austria, mai exact in centrul de pregatire pentru sarituri cu schiurile de la Villacher Alpen Arena, din start privirile sunt atrase de cele patru trambuline ultramoderne, de 15, 30, 60 si 90 de metri. Verdele crud al ierbii artificiale care "creste" pe piste, cand nu mai este zapada, comparabil cu cel al padurilor care inconjoara complexul, este impresionant pentru romanul care in tara nu are unde sa vada asa ceva.
Cei 30 de componenti ai loturilor A, B si C ale Romaniei (alcatuite pe criterii valorice), din care conducerea FR de schi si biatlon spera sa se "cearna" o echipa de patru pentru Jocurile Olimpice de la Vancouver 2010, se simt insa in elementul lor. In ciuda programului draconic pe care il urmeaza in timpul cantonamentului de vara din Alpi, cei 12 baieti si cele opt fete – cu varste intre 7 ani (Radu Pacurar de la CS Sacele) si 22 de ani (Andrei Balazs, singurul senior, de la Dinamo Brasov) – par a nu simti efortul la care sunt supusi. Pe fetele saritorilor romani, care in ciuda echipamentelor noi oferite par in continuare rudele mai sarace ale tovarasilor lor de antrenamente din Slovenia, Cehia sau tara – gazda, nu se citeste decat ambitia de a se autodepasi si de a exploata la maximum conditiile care li se ofera. Pentru ca in Romania nu mai exista nici o trambulina, nici macar pentru antrenamente onorabile.
Primii pasi, spre varful "muntelui"
Noul stil de pregatire, desi adoptat de numai cateva luni, a avut rezultate promitatoare in iarna. Pe zapada, patru sportivi romani, Mihai Damian, Andrei Balazs, Szilveszter Kozma si Remus Tudor, au obtinut puncte in etapele Cupei FIS si s-au calificat in Cupa Continentala, iar trei juniori au participat la Campionatele Mondiale, dintre acestia Mihai Damian clasandu-se pe locul 49 din 74 de concurenti. In aceasta vara se asteapta rezultate cel putin comparabile cu cele din iarna la etapele Cupei FIS si Cupa Continentala, precum si la Turneul celor patru trambuline pentru copii din iunie si septembrie. In sezonul 2008-2009 pretentiile insa cresc. Obiectivele fixate sunt clasarea in primii 20 la competitiile Cupei FIS si in top 30 la Mondialele de juniori.
Sub "lupa" austriaca
"Ingerul pazitor" al sariturilor cu schiurile din Romania a fost, fara dubiu, Paul Ganzenhüber, presedinte al comisiei Federatiei Internationale de Schi (FIS) pentru planificarea calendarului competitional, fost director al celebrei scoli de schi de la Stams (unde s-au format mari campioni, cum ar fi Toni Innauer, actualmente antrenor de succes, Andreas Goldberger sau Gregor Schlierenzauer). Tehnicianul a observat de multa vreme talentul nativ al sportivilor romani si s-a implicat direct in alcatuirea indraznetului proiect de renastere a sariturilor cu schiurile de la noi, alaturi de sponsorii austrieci. Pentru a avea siguranta ca programul in care s-a investit o suma considerabila, dar confidentiala, este respectat in cele mai mici amanunte, special pentru acest program compania austriaca a "scolit" doi oameni. Christian Moser si Andrea Bulat din Austria, respectiv Romania, urmaresc cu rigurozitate atat cum se cheltuiesc banii, cat si fiecare pas pe care il urmeaza sportivii si tehnicienii.
» Continua si proiectul care urmareste construirea a trei trambuline. "Beneficiem de indrumarea unui inginer german si speram ca totul va fi gata anul viitor. Curentul electric a fost tras, se va face canalizarea, iar drumul de la Valea Carbunarii va fi modificat. Urmatoarele obiective sunt la Sacele, unde cred ca lucrarile vor incepe in 2009, si apoi in Harghita, la Miercurea Ciuc", a precizat Puiu Gaspar, secretar federal al FRSB.