Expresie a fenomenului poetic romanesc actual, programul “Creative Writing Rasca” s-a desfasurat intre 21 si 28 august, avand ca participanti opt tineri, intre care unul din Republica Moldova. Organizatorul taberei de creatie, Adrian Urmanov, care a beneficiat de o bursa in creative writing in Anglia a sustinut cursuri intensive de tehnici de scriere poetica, iar atelierele Ninei Vasile, bazate pe un tip original de exercitii de creativitate ce au inclus tehnici de improvizatie, in sensul celor cunoscute in jazz, au completat abordarea specifica cursului; ambele modalitati de lucru – curs/atelier – au implicat scrierea efectiva a noului text posibil pentru fiecare. Aceasta fiind miza cu importanta individuala, s-a pornit de la poemele prezentate in cadrul concursului de selectie, pentru a identifica si constientiza “punctele tari”, ca si “cele slabe”; exercitiile de re-scriere sau de indepartare de stereotipiile particulare au fost un prilej de a descoperi calea optima, diferita, a scriiturii viitoare la nivelul performantei calitativ-valorice; s-au folosit si texte ale altor poeti, tineri in special, recent publicati in volume la Editura Vinea – condusa de poetul Nicolae Tone, dar si prezenti in antologiile criticului Marin Mincu – “Poezia romana actuala”, “Generatia 2000”. Dosarul “Creative Writing Rasca” poate fi consultat pe site, iar efectul precis al cursurilor urmate de participantii din acest an urmeaza sa fie concretizat in volumul publicat la Editura Vinea. Intalnirea acestora cu poeti publicati deja este o secventa fireasca a programului taberei; de data aceasta poetul Razvan Tupa, care este cunoscut ca avand o atentie aparte catre tehnica poetica, a raspuns invitatiei organizatorului dezvaluind cu o rara sinceritate “secrete” ale laboratorului sau de creatie. Poate ca multi se vor intreba “la ce bun tehnici de creatie”, ramanand dispusi sa serveasca traditionala prejudecata ca poezia/creatia n-are a face cu elaborarea si constienta a ei – ceea ce este, in fond, “tehnica de creatie”; or, marii poeti, dintotdeauna, au stapanit cu gratie tocmai acest domeniu: al unei constiinte personale, secrete, a propriului act creator. Jocul “cu cartile pe fata” face parte acum din conditia alerta a poeziei actuale, pusa in situatia de a se redefini, reinventa, de a se face in stare sa fie vie, inclusiv intr-o postura live, prezentata ca atare unui public adecvat care are nevoie de ea, dar pe care nu mai are timp s-o guste pe indelete decat daca pofta o deschide un poem-spectacol, unul dansat, desenat, savant-improvizat, pe scena, direct in fata lectorului ascultator. Programul “Creative Writing Rasca” este doar unul dintre fenomenele culturale ce pregatesc noile generatii de poeti intr-o relatie vie cu cititorii lor, mentinand astfel rostul poeziei in societatea pragmatica actuala. Pentru a fi capabili de performante “pe scena”, este nevoie de calitati invatate, dar si de valoare. Tabara de creatie Rasca, experiment unic in Romania, deocamdata, se doreste a fi un reper strategic in afirmarea internationala, in viitor, a poeziei romanesti. Si cred ca nu sunt multi aceia care stiu ce ar fi de facut pentru a da acest impuls necesar creatiei in Romania.