Agenţia Naţională de Integritate a constatat existenţa stării de incompatibilitate în cazul a patru foşti sau actuali aleşi locali (doi primari şi doi consilieri locali), ca urmare a exercitării simultane de funcţii şi calităţi, încălcând, astfel, următoarele prevederi ale Legii nr. 161/2003:
art. 87, alin (1), lit f) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcţia de primar, viceprimar […] este incompatibilă cu: funcţia de […] funcţia de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăţi comerciale de interes naţional”;
art. 90, alin. (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Consilierii locali […] care au funcţia de […] administrator, […] precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile comerciale cu capital privat […] nu pot încheia […] de furnizare de produse […] cu instituţiile […] aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local […]. (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul […] alesului local”;
art. 34, alin. (3) din Legea nr. 188/1999, potrivit căruia „[…] funcţionarii publici de conducere pot candida pentru funcţii de demnitate publică numai după încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu”.
Lista nominală a celor patru foşti / actuali aleşi locali în cazul cărora Agenţia a constatat încălcarea regimului juridic al incompatibilităţilor:
1. BOŢ IULIAN – Primar al Comunei Lieşti, Jud. Galaţi
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 29 iulie 2010 – 08 aprilie 2013, întrucât a deţinut, simultan, atât funcţia de Primar al Comunei Lieşti, cât şi calitatea de reprezentant al Comunei Lieşti în Adunarea Generală a Acţionarilor în cadrul S.C. APĂ CANAL S.A. Galaţi, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. f) din Legea nr. 161/2003.
2. TOPOLEANU NICOLAE, Primar al Oraşului Măcin, Jud. Tulcea
S-a aflat în stare de incompatibilitate:
– în perioada 06 septembrie 2012 – 26 noiembrie 2013, întrucât a deţinut, simultan, funcţia de Primar al Oraşului Măcin, cât şi calitatea de membru în Consiliul de Administraţie al Liceului Teoretic „Gheorghe Munteanu Murgoci” Măcin, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003;
– în perioada deţinerii calităţii de Consilier local în cadrul Consiliului Local al Oraşului Măcin, întrucât societatea comercială – la care soţia acestuia deţine calitatea de asociat unic şi funcţia de administrator – a încheiat un contract de furnizare materiale cu Spitalul Orăşenesc Măcin (instituţie aflată în subordinea C.L. al Oraşului Măcin), încălcând, astfel, dispoziţiile art. 90 din Legea nr. 161/2003.
3. MARIŞ IOAN, Consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Bogdan – Vodă, Jud. Maramureş
S-a aflat în stare de incompatibilitate, întrucât, în perioada exercitării mandatului de Consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Bogdan-Vodă, societate comercială la care acesta deţine calitatea de asociat unic şi funcţia de administrator, a încheiat un contract de prestări servicii cu C.L. al Comunei Bogdan-Vodă, în valoare totală de 41.025 Lei, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
4. SÓFALVI GYÖRGY-ZSOLT, Consilier local în cadrul Comunei Sîngeorgiu de Mureş, Jud. Mureş
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 26 aprilie – 11 iunie 2012, întrucât, în perioada exercitării funcţiei publice de Inspector şef adjunct în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Mureş, a candidat la alegerile locale din anul 2012 fără a demisiona din funcţia publică, alegeri în urma cărora a fost ales Consilier local în cadrul C.L. al Comunei Sîngeorgiu de Mureş, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 34, alin. (3) din Legea nr. 188/1999.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Toate persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligaţiilor legale privind […] starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective […]”.
„Persoana […] faţă de care s-a constatat […] starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.