24.1 C
București
luni, 8 august 2022
AcasăSpecialAlbumul "Samuel Mutzner (1884-1959)" de Rodica Marian

Albumul „Samuel Mutzner (1884-1959)” de Rodica Marian

La Editura ANTET a aparut in deosebite conditii grafice volumul-album dedicat pictorului Samuel Mutzner (1884-1959), semnat de Rodica Marian.

Nascut la Bucuresti la 13 decembrie 1884, viitorul pictor urmeaza Scoala de Belle Arte, avandu-i printre profesori pe Eugen Voinescu si George Demetrescu Mirea. La 15 ani este trimis la Munchen, unde ramane putin timp, dupa care pleaca la Paris, unde urmeaza cursurile Academiei Julian cu Jean Paul Florens. In 1912 deschide o expozitie la Ateneul Roman cu lucrari realizate in Franta si Algeria, dupa care urmeaza o perioda de calatorii pana in 1919 (Japonia, Statele Unite, Venezuela, Coreea, Filipine, Ceylon). Lucrarile din aceasta perioada intra in prestigioase colectii (Regina Maria, Zambaccian, Sadoveanu, Dona, Malaxa etc.). In 1923 se casatoreste cu pictorita Rodica Maniu, sora poetului Adrian Maniu, alaturi de care va trai si va lucra in urmatoarele peste trei decenii.
Preocupat de valentele plastice ale naturii, Samuel Mutzner elaboreaza dupa 1923 o serie masiva de opere cu tematica taraneasca. De la descrierile naturaliste pictorul va ajunge, la apogeul carierei sale, la lucrari de mare expresivitate, personajele sale capatand multa veridicitate si spontaneitate. In preajma celui de-al doilea razboi mondial, pictorul, silit la izolare din cauza reactiilor antisemite, traverseaza o perioada dificila. Dupa razboi, va fi o vreme profesor la Institutul de Arte Frumoase. In ultima perioada a vietii domina peisajele bucurestene, natura capatand in panzele sale maxime doze de expresivitate. Pictorul reia in guase si tempera motive mai vechi, subliniind transparenta si vaporozitatea subiectelor. In Jurnalul sau, pictorul (doborat de boala in 1959) scria: „Tin sa arat ca subiectele care au miscat sufletul meu nu sunt determinate de un fapt divers, anecdotic, ci vin din acel indemn launtric ce starneste reculegerea in fata frumusetii naturii”. Dar iata si cateva opinii din epoca despre arta lui S. Mutzner: „Prin maiestria sa, maniera de a vedea a unui colorist se impune iubitorului de arta. Asa se intampla cu picturile lui Muntzer: cine cunoaste coastele orientale va jura ca ceea ce a pictat artistul e culoarea lor adevarata” – Julio Panchard, „El Nuevo Diario”, 1918, Caracas. „S. Mutzner se defineste un indragostit al culorii, un om ce patrunde pretios si rafinat comorile luminii armonizate cu viziunea sa de artist” – Ionel Jianu, „Rampa”, 1931. „Fata-n fata acelasi motiv tratat in mod diferit, in acord cu ora zilei, cu atmosfera, cu mediul luminos ce-l imbraca din toate partile, cum ar fi Inserare la Balcic si Inainte de furtuna” – George Oprescu, „Universul”, 1934.
Excelenta monografie-album a Rodicai Marian cuprinde, alaturi de numeroasele ilustratii, si un „Profil Sentimental” dedicat pictorului, o antologie de ecouri critice, o densa cronologie, o Addenda cu schite si o bogata biobliografie. Copertile volumului reproduc doua valoroase lucrari ale marelui pictor.

Cele mai citite

Securicii fac poc, serviți cu AOC

Reducerea posturilor guvernamentale rămâne doar un enunț de adormit Mitsura. De parcă n-ar exista destule instituții controlate prin acoperiți, guvernanții crează Agenția pentru Operațiuni...
Ultima oră
Pe aceeași temă