17.9 C
București
vineri, 27 septembrie 2024
AcasăSpecialAfacerea "Maxi-Taxi", evaziune de proportii

Afacerea „Maxi-Taxi”, evaziune de proportii

» Neregulile din transportul maxi-taxi produc numai la Galati sute de miliarde de lei vechi "la negru".

» Banii se impart intre soferi, proprietari, operatori si beneficiarii de spagi, care intretin haosul.

Producerea accidentului de la Foltesti, soldat cu ranirea a 11 dintre pasagerii din microbuzul de la firma Sher Impex SRL, a fost favorizata de haosul din transportul maxi-taxi tolerat de Primaria Galati si Consiliul Municipal. soferul Cornel Neagu, care nu avea licenta pentru transport in afara orasului si e cercetat penal pentru vatamare din culpa, este in acest caz doar "acarul Paun", pentru ca principalii vinovati sunt edilii Galatiului. Concluzia spre care se indreapta ancheta inspectorilor de la Autoritatea Rutiera Romana este ca accidentul nu s-ar fi produs daca ar fi fost respectata legislatia. Practic, accidentul nu s-ar fi produs daca cele trei firme care detin licenta pentru transport maxi-taxi la Galati, Star 2005, ACJ Globe Tour si Sherr Impex, ar fi obligate sa respecte un minimum de reguli. "Daca fiecare firma ar fi fost obligata prin lege sa aiba propriul garaj, nu s-ar mai fi ajuns la acest gen de situatii. soferii practic pot sa foloseasca microbuzele oricand", a declarat  seful ARR Galati, Benone Mihailuc. Haosul din traficul maxi taxi la Galati este tolerat pentru ca, prin evaziunea fiscala de 97%, sunt produse sume imense de bani negri, care sunt impartite de soferi, proprietarii de microbuze si operatori, dar ajung si in buzunarele celor de care depinde mentinerea haosului.

Galatiul este singurul mare oras in care traficul este dat peste cap de cele 850 de microbuze de transport persoane care circula pe arterele principale. In 2005, a fost organizata licitatia pentru 600 de microbuze, care a fost castigata de doi operatori, ACJ Globe Tour si Star 2005. In urma protestelor soferilor, au fost repartizate trasee si aproximativ 100 de microbuze de la Sherr, firma lui Teodoru Dobritoiu, fost viceprimar al Galatiului in perioada 1990-2004. In timp, au mai aparut alte 150 de "microbuze-pirat", care au intrat in "legalitate". Sistemul de la Sherr este exemplar pentru modul in care functioneaza aceasta afacere. Proprietarii de microbuze platesc la Sherr aproximativ 650.000 lei vechi pe zi, dar baga in buzunar tot ce incaseaza. soferii de la Sherr, ACJ Globe Tour si Star 2005 nu elibereaza bilete. Fostul presedinte a Camerei Taximetristilor Galati, stefan Gherasim, aprecia ca un microbuz realizeaza venituri zilnice de peste trei milioane de lei vechi, ceea ce inseamna peste 790 milioane lei vechi anual. Pentru cele peste 850 de microbuze "arondate" la trei operatori, cu contracte de inchiriere depuse la Finante, se platesc impozite modice, de 15-20 de milioane lei vechi pe an, restul veniturilor impartindu-se intre proprietari, operatori si soferi. Operatorii sustin ca valoarea contractelor de inchiriere nu poate fi impusa, ea fiind negociabila intre operator si proprietarul microbuzului, si acuza ca de evaziunea fiscala sunt vinovati soferii, care nu elibereaza bilete. De nivelul evaziunii care saraceste bugetul Galatiului sunt constienti si cei care au un cuvant de spus. Consilierul municipal Picu Apostol Roman este de parere ca municipalitatea incaseaza o suma infima, in comparatie cu profitul obtinut de Sherr, Star 2005 si ACJ Globe Tour. Potrivit datelor pe care le detine, numai un singur operator are anual incasari de peste 30 miliarde de lei vechi, in timp ce primaria incaseaza de la cei trei operatori doar 8 miliarde. In opinia lui Picu Apostol Roman, lucrurile s-ar putea schimba daca primaria ar face contracte direct cu proprietarii microbuzelor si, daca fiecare proprietar de microbuz ar plati pe zi 25 de lei, suma incasata de Primaria Galati ar ajunge la 30 miliarde de lei vechi pe an. Dupa unele calcule, numai diferenta neincasata cu titlu de impozite si taxe este cifrata la 200 miliarde de lei vechi anual.

Cele mai citite

Europa League: FCSB victorie spectaculoasă cu FC RFS 4-1

FCSB a învins echipa letonă RFS cu scorul de 4-1 (2-1), joi seara, pe Arena Naţională din Bucureşti, în prima etapă din noul format...
Ultima oră
Pe aceeași temă