20.1 C
București
joi, 25 iulie 2024
AcasăSpecialAchizitiile publice sufera de lipsa cronica de specialisti

Achizitiile publice sufera de lipsa cronica de specialisti

In Constanta a fost organizat, de curand, un concurs pentru ocuparea posturilor in compartimentele de verificare a achizitiilor publice, la nivelul directiilor generale ale finantelor publice din Constanta, Tulcea, Calarasi si Ialomita. Din numarul total de locuri, numai aproximativ jumatate au fost ocupate, ceea ce inseamna ca, la nivelul celor patru judete, lipsa de specialisti din acest domeniu se acutizeaza.

La nivelul judetului Constanta, lucrurile stau si mai prost. Desi au fost scoase la concurs patru posturi, nici unul nu a fost ocupat. In consecinta, se vor organiza alte concursuri, pana la completarea organigramei. Printre motivele care au determinat ca locurile sa nu fie ocupate in totalitate se numara lipsa personalului cu experienta in acest domeniu, ceea ce a condus, implicit, la o slaba pregatire a candidatilor.

Unitate speciala

Achizitiie publice sunt cu atat mai importante cu cat Romania a primit un „steag” rosu, anul trecut, in ceea ce priveste capitolul de negociere intitulat „Politica Regionala si coordonarea instrumentelor structurale”. Se spunea atunci ca autoritatile centrale si locale trebuie sa actioneze pentru intarirea capacitatii administrative, pentru imbunatatirea procedurilor si sistemelor de monitorizare si control ale achizitiilor publice, precum si pentru dezvoltarea unui sistem de control, in scopul asigurarii unui management eficient al fondurilor structurale. Guvernul a aprobat Normele de aplicare a Ordonantei de Urgenta nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica. Noile reglementari asigura dezvoltarea si operationalizarea sistemului de control al procedurilor corelative procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica. MFP, prin Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCEVAP), a fost desemnat organ de specialitate responsabil pentru indeplinirea functiei de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidente legislatiei prind atribuirea contractelor de achizitie publica. Verificarea vizeaza etapele procesului de achizitie publica, dupa publicarea anuntului de participare pana la atribuirea si semnarea contractului.

Contractele, luate in vizor

UCEVAP functioneaza in coordonarea directa a ministrului Finantelor, avand personal desemnat in cadrul directiilor generale ale finantelor publice teritoriale. Ea verifica procesul de atribuire a contractelor, in mod selectiv, pe baza analizei de risc, pentru contracte de lucrari si contracte de concesiune de lucrari cu valoare estimata, fara TVA, mai mare sau egala cu 250.000 euro; contractele de servicii si contractele de concesiune de servicii cu valoare estimata, fara TVA, mai mare sau egala cu 40.000 euro; contractele de furnizare cu valoare estimata, fara TVA, mai mare sau egala cu 40.000 euro; acordurile-cadru incheiate in vederea atribuirii contractelor mentionate mai sus. Pentru procedurile de atribuire a contractelor selectate, UCEVAP va desemna observatori, la etapele procesului de achizitie publica. Observatorii, in actiunea de verificare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica, urmaresc respectarea regulilor si principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achizitie publica, modul in care se aplica si se respecta procedura de achizitie, acuratetea documentelor supuse verificarii si modul in care se aplica, de catre autoritatile contractante, criteriile de selectare a ofertelor si criteriile de atribuire a contractelor de achizitie publica. In exercitarea atributiilor, observatorii au acces neingradit la toate documentele si informatiile legate de procedura de achizitie. Acestia pot solicita persoanelor responsabile cu procesul de achizitie publica din cadrul autoritatii contractante informatii suplimentare scrise, de natura sa conduca la lamurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de atribuire. Observatorii desemnati vor elabora rapoarte de activitate pentru fiecare procedura de atribuire a contractelor de achizitii publice care a fost supusa verificarii si vor emite avize cu caracter consultativ in situatia in care se constata neconformitati in aplicarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă