10 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialA primit 17 milioane de euro ca sa curete iarba dintre sine

A primit 17 milioane de euro ca sa curete iarba dintre sine

"Romania Libera" continua seria dezvaluirilor despre jefuirea patrimoniului CFR, prezentand astazi cazul firmei "Protan" SA, controlata de Cristian Burci. Afacerile firmei Protan SA cu CFR au demarat imediat dupa ce aceasta firma de stat a intrat, prin privatizarea strategica din 2002, sub controlul lui Cristian Burci. Contractele de peste 600 de miliarde de lei pentru starpirea buruienilor dintre sinele de cale ferata au fost semnate la ordinul ex-ministrului PSD al Transporturilor Miron Mitrea, dupa cum sustine succesorul acestuia la fotoliul ministerial, pedistul Gheorghe Dobre. Afacerile lui Burci cu statul nu au intrat in declin dupa schimbarea puterii din 2005. Dimpotriva, firma sa Protan SA a castigat in mod suspect o licitatie de 100 de milioane de euro, organizata de Agentia Domeniului Statului pentru ecarisaj. Pentru ca Burci sa castige contractul s-ar fi facut presiuni asupra a doi membri ai comisiei de licitatie. Principalii sustinatori ai lui Burci ar fi fost Bogdan Olteanu, presedintele Camerei Deputatilor si senatorul UDMR Verestoy Attila, partener de afaceri cu Burci. Olteanu si Attila au negat interventiile. Protan SA nu s-a achitat de obligatiile contractuale de a investi in modernizarea instalatiilor de colectare si neutralizare a deseurilor animaliere. Cu toate acestea, firma lui Cristian Burci a beneficiat de subventiile statului si ale Uniunii Europene.

 

In articolele "de ce nu are bani CFR-ul? Intrebati-l pe Burci!" (http://www.romanialibera.ro/a117275/de-ce-nu-are-bani-cfr-ul-intrebati-l-pe-cristian-burci.html) si "Timofte: Burci este protejat de doi generali SIE" (http://www.romanialibera.ro/a117356/timofte-burci-este-protejat-de-doi-generali-sie.html) am aratat cum Ministerul Transporturilor, prin ordinele ex-ministrului PSD Miron Mitrea, a pompat – prin intermediul unor contracte dubioase – sute de milioane de euro in firmele "feroviare" ale lui Cristian Burci. De asemenea, am aratat cum a reusit Cristian Burci sa scape pana acum de dosare penale. In numarul de astazi vom prezenta contractele firmei Protan SA, prin care statul roman si UE pompeaza alte zeci de milioane de euro.
Fosta firma-mamut a statului cu opt filiale puternice in intreaga tara, Protan SA a fost preluata pe mai nimic, in 2002, de catre Pheonix Farm, o firma controlata de Cristian Burci. Responsabil de "privatizarea" societatii Protan este fostul sef al APAPS Ovidiu Musetescu, acum deputat PSD. Practic, Burci a intrat in posesia Protan SA dupa ce a platit doar datoriile firmei si s-a angajat sa faca investitii pentru ecarisaj la nivelul standardelor europene. Pana la inceputul anului 2006, cand Protan SA a castigat licitatia de peste 100 de milioane de euro pentru ecarisaj, Burci nu facuse investitiile, asa cum s-a angajat la privatizare, ceea ce ar fi trebuit sa duca atat la rezilierea contractului de privatizare, cat si la eliminarea firmei de la licitatia pentru ecarisaj. S-a trecut cu vederea, desi in acea perioada Romania s-a ales cu un stegulet rosu al UE pentru nerespectarea standardelor europene in domeniu. Ulterior, s-a eliminat steguletul, dar Romania a ramas tot cu cadavre pe malurile raurilor, dupa cum a relatat presa de nenumarate ori. Vina ii apartine firmei Protan SA, care detine monopolul ecarisajului. Numai in luna iulie anul trecut, Protan SA a fost prinsa in flagrant in timp ce ingropa pe malul raului Arges nu mai putin de 50 de tone de cadavre de animale aflate in putrefactie. La sfarsitul anului se punea problema rezilierii contractului de ecarisaj cu Protan, dar acest lucru nu s-a intamplat

 

Contract de 600 de miliarde de lei la ordinul lui Mitrea
Imediat dupa privatizarea din 2002, Protan SA s-a capitalizat prin contractele marca "Cristian Burci" derulate cu statul. Astfel, in anii 2003-2004, Protan SA a derulat contractele "de ierbicidare" incheiate cu SN CFR SA, in valoare de peste 600 de miliarde de lei. Mai exact, Protan SA s-a ocupat de starpirea buruienilor dintre sinele de cale ferata. In 2005, ministrul Transporturilor Gheorghe Dobre a incercat sa verifice modul in care se derula contractul CFR-ului cu Protan SA. "Era un contract care nu se putea verifica. Nu puteai sti daca au aruncat apa intre sine sau chiar era un ierbicid. Oricum, suma platita de CFR pentru aceasta operatiune era astronomica. Ordinul de incheiere a contractului a fost dat de la nivelul conducerii Ministerului Transporturilor, de la nivelul lui Miron Mitrea", ne-a declarat fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre. In mod ciudat, in 2006, desi PSD nu mai era la guvernare, Cristian Burci a fost ajutat sa castige un alt contract banos cu statul: ecarisajul (neutralizarea cadavrelor de animale), printr-un contract ce se va derula pe o perioada de 10 ani.

Legea ecarisajului, cu dedicatie
Licitatia a fost pregatita in 2005 de catre Agentia Domeniilor Statului (ADS), condusa pe atunci de udemeristul Tanczos Barna. Castigatorul licitatiei obtinea contracte de peste 100 de milioane euro plus subventiile statului roman si ale Uniunii Europene. Intr-o prima faza, din textul ordonantei de guvern (OG 47/2005) care reglementa ecarisajul au fost eliminate (la Camera Deputatilor) subventiile acordate crescatoriilor de animale care aveau si incineratoare. Se poate interpreta ca acest text de lege a lasat cale libera la licitatie doar firmei lui Cristian Burci, Protan SA. Apoi, s-a tinut o licitatie, castigata de firma lui Burci, care a fost insa anulata deoarece legislatia prevedea organizarea unei licitatii internationale. Pentru a corespunde exigentelor acestei licitatii, sustin surse din cadrul ADS, doi parlamentari UDMR ar fi negociat si reusit asocierea intr-un consortiu a firmei maghiare ATEV cu Protan SA. Cei doi ar fi senatorul Verestoy Atilla (asociatul lui Burci printr-o firma occidentala, dupa cum a relatat presa) si presedintele Comisiei Agricole din Camera Deputatilor, Kelemen Atilla (care, prin modificarile aduse unei ordonante de urgenta, a eliminat potentialii competitori). La licitatia internationala a aparut insa si o surpriza: un consortiu format din puternica firma olandeza "Natural Organic Product" si firma autohtona Iridex.

Firma olandeza, surclasata de consortiul Protan-ATEV
Firma olandeza "Natural Organic Product" avea plan de dezvoltare, dotari si fonduri reale pentru investitii, in timp ce Protan SA detinea fabrici si incineratoare care nu respectau nici o norma elementara de protectie a mediului. De asemenea, majoritatea masinilor Protan, fara instalatii frigorifice, erau si sunt numai bune de aruncat la fier vechi. Cu toate acestea, firma olandeza a fost depunctata pe motivul imaginar ca nu ar fi avut bilantul depus. Licitatia a declansat si un scandal de presa, iar ministrul de atunci al Agriculturii, Gheorghe Flutur, a dispus un control la ADS.

Nereguli clasate fara sesizarea Parchetului

Corpul de Control al ministrului Flutur ar fi descoperit faptul ca licitatia s-a desfasurat ilegal deoarece doi dintre membrii comisiei au lipsit, iar firma olandeza a fost depunctata abuziv, motiv pentru care se propunea anularea licitatiei si sesizarea Parchetului. Potrivit surselor noastre din cadrul ADS, motivele absentei celor doi membri ai comisiei de licitatie ar fi fost presiunile la care au fost supusi "de la cabinetul lui Bogdan Olteanu", astfel incat licitatia sa fie castigata de consortiul Protan-ATEV. Tanczos Barna sustine ca "doi consilieri de la Ministerul Agriculturii nu au mai venit la licitatie. Unul a mai fost pe la noi si a semnat cateva procese-verbale inainte de licitatie, dar pe urma nu a mai venit. Eu nu am auzit ca ei ar fi fost amenintati de la cabinetul lui Bogdan Olteanu ca sa castige licitatia consortiul Protan cu ATEV, pentru ca mie nu mi-au spus. stiu doar ca eu mi-am luat niste masuri ca sa fie cel putin cinci membri in comisia de licitatie: am mai invitat trei reprezentanti de la trei ministere, asa ca sigur am avut cinci membri in comisie, deci licitatia a fost legala. Am fost sanctionat cu mustrare de ministrul Flutur, dar eu l-am dat in judecata si am castigat", ne-a relatat Tanczos.

Gheorghe Flutur: "Burci s-a angajat sa investeasca"

Fostul ministru Gheorghe Flutur isi aminteste ca "ADS-ul a organizat licitatia. Era raspunderea lor exclusiva. Pentru Protan SA, tin minte ca a venit Cristian Burci, care s-a angajat sa investeasca, astfel incat sa eliminam steguletele rosii pentru ecarisaj. Cat am fost eu, Burci a venit de vreo trei ori, in rest isi trimitea reprezentantii de la Protan. Pentru ca au existat niste contestatii la licitatia castigata de Protan, noi am declansat un control, apoi a preluat verificarile Corpul de Control al premierului Tariceanu, care a gasit niste nereguli nesemnificative la licitatie. Eu am aplicat sanctiuni conducerii ADS, adica lui Barna, pe urma nu mai stiu ce s-a intamplat pentru ca am plecat din minister".
Pe Cristian Burci l-am sunat in repetate randuri, dar nu ne-a raspuns. Singura lui reactie a fost sa ne inchida telefonul, probabil atunci cand il exasperam cu obstinatia noastra.

Asociati penali, protejati de SRI si SIE
Cristian Burci are doi parteneri de afaceri statornici: Dumitru Crestin si Costel Bobic, ambii implicati in numeroase scandaluri cu iz penal. Dumitru Crestin a avut legaturi la varful filialei SRI Prahova, decapitata de procurorii militari prin 2005 pentru furturi de produse petroliere din rafinarii. Costel Bobic, celalalt asociat al lui Burci, a avut vreo 10 dosare penale, fiind acuzat ca nu a rambursat credite de milioane de dolari de la Bancorex. In unele dintre acestea Bobic a fost anchetat alaturi de generalul SIE Gheorghe serbanescu, despre care fostul sef al SRI Radu Timofte ne-a declarat ca protejeaza afacerile lui Burci. Un alt asociat al lui Burci, Emil Botea, responsabil de falimentarea Bancii "Unirea", a fost condamnat la doi ani inchisoare.

Tariceanu, fost partener de afaceri cu Burci

Cristian Burci are ca parteneri de afaceri nu doar persoane asociate cu lumea interlopa sau cu serviciile secrete, ci si puternici oameni politici precum Verestoy Attila sau Calin Popescu Tariceanu.
Presa a relatat ca Verestoy Attila este partenerul lui Burci in firma European Radio Investment Limited (Marea Britanie), societate care controla Prima Broadcasting Group SA, unde Tariceanu detinea actiuni pe care le-a vandut dupa ce a fost numit premier.

Verestoy Attila:

» "Eu il cunosc pe Cristian Burci din 1991 si am investit alaturi de el in afacerea cu vagoanele, nu cu Protanul. si nu am intervenit nici pentru Protan, nici pentru ATEV. Eu imi platesc impozitele, asa sa scrieti."
Verestoy Atilla a refuzat sa vorbeasca despre modul in care Cristian Burci a ajuns sa-si adjudece, la preturi de nimic, active ale statului care valoreaza sute de milioane de euro.

BOGDAN OLTEANU:

» "Nu am dat nici un telefon pentru Protan. Nu pot sa spun ca nu-l cunosc pe Cristian Burci pentru ca nu ar fi adevarat. Sotia mea lucreaza si ea in acelasi domeniu, publicitar, ca si el. stiu ca au fost probleme cu licitatia castigata de Protan pe ecarisaj, am aflat acest lucru in contextul unui proces, de la fostul sef al ADS, Tanczos Barna, dar eu nu am dat nici un telefon."

Cele mai citite

În timp ce Iohannis se află în Coreea de Sud, Coreea de Nord a simulat un “contraatac nuclear”

Armata din Coreea de Nord a simulat un "contraatac nuclear" împotriva Coreii de Sud, chiar în perioada în care o delegație oficială din România,...

Mașinile cu motoare puternice sunt mai predispuse la accidente, conform studiilor – Grafic

Șoferii începători sunt sfătuiți, de obicei, să-și cumpere mașini ieftine cu motoare mici pentru a căpăta experiență de condus și pentru a evita accidentele....

Doliu în fotbalul românesc! A murit o legendă a Universității Craiova

Florin Oprea, portarul cu care Universitatea Craiova a cucerit primul titlu de campioană a României în sezonul 1973-1974, a decedat astăzi, la 76 de...
Ultima oră
Pe aceeași temă