15.3 C
București
luni, 23 mai 2022
AcasăSpecial8 lucruri pe care nu le stiai despre atacul de panica

8 lucruri pe care nu le stiai despre atacul de panica

Atacul de panica este o boala complexa care trebuie cunoscuta in detaliu asa incat o persoana sa aiba capacitatea de a o combate si invinge in mod eficient. 

Persoanele care sufera de atac de panica sunt uneori confuze cu privire la propria boala si la ce ar trebui sa stie despre ea. Implicit se acuza de tot felul de lucruri neadevarate si traiesc la nesfarsit cu impresii gresite. Pentru ele, dar si pentru cei care vor sa stie mai multe despre aceasta afectiune complexa, aducem cateva lamuriri.

Simptomele sunt inspaimantatoare

E posibil ca atunci cand auzi un pacient cu atac de panica descriindu-si suferinta sa nu o percepi la fel ca el. Insa, atunci cand simti toate acele sentimente si senzatii foarte intense si tu te-ai speria si ai incepe sa te intrebi ce se petrece cu tine. Ar trebui sa fim toleranti cu noi insine dar si cu cei din jurul nostru care poate chiar experimenteaza o situatie dificila. Uneori simptomele atacului de panica sunt confundate cu cele ale unui atac de cord. Deci, chiar sunt greu de suportat.

Nu dureaza mult, desi uneori asa pare

Atacurile de panica se manifesta sub forma de episoade. Un episod dureaza numai cateva minute, insa perceptia pacientului este ca acesta dureaza la nesfarsit.  Atat acesta cat si cei dragi ai lui trebuie sa invete sa se confrunte cu aceasta situatie si sa gaseasca metode prin care atacul sa devina mai usor de suportat. Pentru asta e nevoie de multa rabdare si de informare temeinica.

Nu au o cauza clara

(uneori e vorba de genetica, alteori de evenimente traumatizante)

Desi s-au facut numeroase cercetari in domeniu, nu se poate spune ca exista o cauza clara pentru care se declanseaza atacul de panica. Sunt situatii in care genetica parintilor provoaca necazuri copiilor.Dar nu se poate generaliza.Sunt doar factori cu statut de variabila. Alteori evenimente traumatizante reale lasa rani adanci in viata interioara a pacientilor. E posibil chiar ca trauma sa nu fi fost una reala ci doar una perceputa ca fiind reala. Chiar si atat este suficient sa incepi sa te simti vinovat sau sa dai vina pe cei din jur. Nimeni nu doreste asa ceva. Deci nu faceti din atacul de panica o sursa de invinovatire.

Cand ceri mult de la tine exista riscul sa experimentezi atacuri de panica

A nu se intelege ca sa fii perfectionist e ceva rau. Pentru ca nu e. Insa, poate deveni rau daca este dus la extrema si nu mai esti niciodata multumit de tine., daca doresti sa fii in controlul a tot ceea ce ti se intampla. Asa ajungi sa traiesti cu frica indiferent ca faci un lucru important si crucial sau doar unul cotidian si neinsemnat. Invata sa diferentiezi lucrurile. Pune accentul adecvat in functie de importanta lor.

Atacul de panica se poate petrece oriunde si oricand

Daca primul episod de atac de panica s-a petrecut acasa, nu inseamna ca si pe viitor ti se va intampla la fel. Ti se poate intampla la serviciu, la scoala, pe strada, in metrou, etc. Daca ti-ai pus la cale un mod riguros de a “lupta” cu atacul, iti va fi relativ usor sa iesi din posibile situatii stanjenitoare. Ti se poate intampla si noaptea cand dormi sa ai atac de panica. De ce? Pentru ca activitatea cerebrala umana nu inceteaza niciodata, doar se diminueaza pe durata noptii.

Anticiparea atacului e uneori mai inspaimantatoare decat atacul in sine

Dupa 2-3 atacuri de panica se dezvolta o forma de frica foarte perfida: anticiparea atacului. Chiar daca vreme indelungata nu ti se mai intampla un atac propriu zis, aceasta anticipare iti face viata grea. Uneori ti-e greu sa si recunosti acest lucru. Nu mai dormi, nu mai iesi din casa, ai nevoie de insotitor pentru orice lucru mic pe care vrei sa-l faci. Confrunta-te cu atacul, cu problema, in cel mai scurt timp de la primul episod, asa incat sa nu mai experimentezi si anticiparea.

Poti invata cum sa te descurci pe durata atacului

Poti sa descoperi singur metode care sa te ajute sa te descurci pe durata atacului de panica. Si e foarte bine sa faci asta. Daca nu le poti gasi singur, te poate ajuta un psihoterapeut sau un grup de sprijin (format din persoane care experimenteaza atacuri de panica de mai mult timp si au capatat ceva cunostinte si experienta in domeniu).

Tratamentul chiar te ajuta

Nu porni de la premisa ca la psihiatru sau psihoterapeut se duc numai persoanele cu boli mintale. Afectiunile si tulburarile sufletesti au nevoie si ele de remedii si tratamente daca vrei sa traiesti o viata frumoasa, sa te bucuri de ea. Deci, depaseste aceasta perceptie si ai incredere in specialisti. Unii iti vor recomanda tratament medicamentos, altii psihoterapie (sunt mai multe metode). Toate sunt eficiente. Trebuie doar gasita cea care functioneaza cel mai bine in cazul tau.

Dintre cele enumerate mai sus, in mod cert au fost lucruri pe care nu le stiai. Speram ca ti-am fost de ajutor in caz ca te confrunti cu atacul de panica sau stii pe cineva cu aceasta suferinta.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă