Nu cred ca cel mai recent film al lui Sergiu Nicolaescu este un film despre Revolutia de la Timisoara, asa cum a fost ea. De altfel, cineastul insusi sustine acest lucru, la fel de bine cum sustine, paradoxal, ca este si un document. Nu cred nici ca e un document. Cred mai degraba ca Revolutia e un pretext, dar pentru ce mi-ar fi greu sa spun. In film nu apar in mod fatis securisti, in orice caz nu e specificat care ar fi. Armata e cea care trage in manifestanti, ofiteri de armata in haine cu pulpane lungi orchestreaza transportul celor 43 de cadavre la crematoriul „Cenusa”, numele lui Ceausescu nu apare pe pancarte decat o data sau de doua ori, fiind inlocuit in restul cazurilor cu „dictatorul” sau „cizmarul”. „15” nu e un film anticeausist si, daca e doar un love-story, si nu un film care incearca sa deturneze atentia de la adevaratele subiecte, este un slab love-story. E in orice caz un film minor.
Scenaristii D.R. Popescu si Sergiu Nicolaescu au preferat, asadar, sa se concentreze pe drama unui cuplu format dintr-o timisoreanca inocenta si gravida – Imola (Ioana Moldovan), si un marinar – Marinica (Cristi Iacob), baiat cu gura mare si bon viveur. Marinica vine in tara sa se insoare si sa-si vada copilul care urmeaza sa se nasca. E asteptat la gara de Imola si de prietenele ei (Daniela Nane si Mihaela Radulescu). Incepe Revolutia si Marinica e impuscat in fata maternitatii. Nu se va mai afla nimic de el. Va ajunge la morga, va fi urcat intr-un camion frigorific cu destinatia crematoriu. Ca in orice film cu suspans, el nu e mort, dar suficient de ranit ca sa fantazeze timp de 10 minute de film in legatura cu propria-i evadare (palpitanta, cu cascadorii) si cu sfarsitul fericit al povestii. Va sfarsi ars de viu. Imola va naste in Catedrala si va muri mai apoi. Peste ani, in 2004, o jurnalista franceza de origine romana (Maia Morgenstern) revine in Romania pentru a-l gasi pe copilul nascut la Catedrala. Nu-l va gasi, desi va ajunge la noua casa a acestuia, un canal unde, ca in orice film unde totul e posibil, a fost aruncata cenusa tatalui sau. Jurnalista se va intoarce in Franta dupa ce a scris din „poignet” un material laudat de sef.
Acestea sunt, pe scurt, reperele dramaturgice. O schela saraca, banala, din care nu lipsesc locurile comune ale imaginarului postceausist – „politicienii de taraba”, vilele si „miliardarii de carton” – reclamati de doi senatori care nici ei nu inspira prea multa incredere. Dinspre trecut razbate mirosul cenusii celor morti – fara ca autorul sa arunce anatema pe cineva, fara sa ceara, ca artist-cetatean, adevarul si numai adevarul, fara sa rezoneze cumva cu imaginile cadavrelor, desi ni le arata in nestire, din toate pozitiile. Povestea in sine e si mai mult coborata in deriziune de un scenariu lipsit de minime explicatii logice, care le trimite pe personaje dintr-o parte intr-alta pentru a face pe urma apropieri fortate intre situatii. O goana fara sens, cu atat mai rizibila datorita indicatiilor regizorale. „Timisorenii” vorbesc cu „pa” si „ma”, cine sa le mai ceara accent? Scenografia nu da impresia anului 1989. Dialogurile sunt de multe ori pretioase, desi redau vorbirea obisnuita. Cine vorbeste in mod curent cu „sa se pogoare in pamant”? (E drept, numarul pretiozitatilor e mai mic decat era in „Orient-Express”). „15” nu are aerul natural pe care ar trebui sa-l aiba un film bazat pe evenimente reale, cu atat mai putin aerul natural pe care ar trebui sa-l aiba orice film. E o inchipuire de carton, cu niste figuranti care stau insirati ca pe ata, cu actori defectuos condusi, care spun replici ieftine sau pretentioase, cu caini care apar inexplicabil ici si colo, cu secvente burlesti care s-ar vrea dramatice, cu secvente care s-ar vrea de la Revolutie, dar care nu fac decat sa o caricaturizeze. Asta sa-i fi fost scopul?
„15” – 2005, regia Sergiu Nicolaescu, scenariul D.R. Popescu si Sergiu Nicolaescu; imaginea Marian Stanciu, scenografia Radu Corciova, muzica Petru Margineanu, montaj Nita Chivulescu, machiaj Dana Roseanu. Cu: Maia Morgenstern, Serban Ionescu, Cristi Iacob, Ioana Moldovan, Daniela Nane, Mihaela Radulescu, Ion Dichiseanu, Valentin Teodosiu, Vladimir Gaitan. Distribuit de MediaPro Film Distribution