Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Noul proiect de plan-cadru pentru învăţământul primar perpetuează îndoctrinarea religioasă din şcoli

La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică noul proiect de plan-cadru pentru învăţământul primar.[1] În acest context, ...

Share

COMUNICAT DE PRESA 0 comentarii

18.02.2013 - 17:54
La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică noul proiect de plan-cadru pentru învăţământul primar.[1] În acest context, Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR) îşi reafirmă disponibilitatea de a participa împreună cu toate părţile interesate la o evaluare obiectivă a manierei de predare a religiei în şcolile publice.

 

Reamintim că anul trecut, în data de 22 martie 2012, asociaţia noastră, împreună cu mai multe ONG-uri preocupate de calitatea învăţământului, a avut o primă consultare cu ministrul de atunci, dl. Cătălin Baba, precum şi cu alţi oficiali de rang înalt din Minister. Din păcate, în urma deselor schimbări de conducere din ultimul an dialogul s-a întrerupt.

ASUR îşi menţine poziţia exprimată şi în urmă cu un an. Pentru a se limita amploarea problemelor generate de predarea confesională a religiei în şcoli trebuie adoptate următoarele măsuri:

Renunţarea la studierea Religiei în toţi anii de şcoală. Legea Educaţiei Naţionale prevede că religia este parte din trunchiul comun în toate ciclurile de învăţământ, dar nu există nicio prevedere legală care să impună ca religia să fie studiată din clasa pregătitoare şi până în ultima clasă de liceu.

Înscrierea copiilor la orele de religie trebuie făcută doar în urma unei cereri exprese a părinţilor şi nu din oficiu aşa cum se întâmplă acum.

La orele de religie să nu se dea note, iar rezultatele evaluărilor la această disciplina să nu se ia în calcul la stabilirea mediei finale.

Elaborarea unui set clar de reguli privind copiii care nu participă la orele de religie pentru a nu depinde de bună-voinţa conducerii şcolii în care învaţă.

Să nu uităm că din acest an şcolar religia se predă şi la clasa pregătitoare! Planul cadru se elaborează de minister şi se aprobă prin ordin de Ministru. Nicăieri în Legea Educaţiei sau altundeva nu se spune că elevii trebuie supuşi timp de 13 ani unei îndoctrinări religioase sistematice. Domnul Pricopie este în măsură să oprească acest abuz printr-un simplu Ordin de Ministru, în cadrul actualului sistem legislativ. Până la schimbarea LEN şi adoptarea unui învăţământ religios neconfesional, ministerul poate face un prim pas în direcţia bună prin predarea orelor de religie doar la clasele a IV-a, a VIII-a si a XII-a.” a declarat Toma Pătraşcu, vicepreşedinte ASUR.

Asociaţia noastră consideră necesare câteva precizari:

1  În şcoli nu se studiază Istoria Religiilor. Din contră, predarea se face de o manieră confesională, la orele de religie elevilor prezentându-li-se insistent doctrina unui singur cult. În practică, de cele mai multe ori, este vorba de doctrina BOR.

2   Religia se studiază an de an, săptămână de săptămână, începând cu clasa pregatitoare. Timp de 13 ani, copiii sunt obligaţi, de facto, să participe la cel puţin o oră de religie în fiecare săptămână. Religia este singura materie, cu excepţia Limbii Române / materne şi a Matematicii, care se studiază în absolut toţi anii de învăţămînt preuniversitar.

3  Salarizarea profesorilor de religie, mulţi dintre ei preoţi, nu este asigurată de către culte ci grevează bugetul Ministerului Educaţiei. În sistem există aproape 10.000 de profesori de religie, iar anual fondul de salarii pentru aceştia se ridică la cca. 54 milioane de euro.

4  Deşi sunt plătiţi de către Stat, profesorii de religie sunt direct subordonaţi ierarhiei religioase locale. De asemeni, cultele controlează atât programa de învăţământ cât şi conţinutul manualelor de religie.

5  În multe şcoli se practică spovedaniile şi împărtăşaniile de grup; elevii fiind duşi cu clasa la biserică şi obligaţi să participe la aceste ritualuri.

6  Continuă să fie în circulaţie manuale de religie ce promovează violenţa fizică şi psihică asupra copiilor.

7 Copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repetă obsesiv despre “păcat”, “iad” şi “diavoli”, inducându-li-se ideea că nerespectarea cu stricteţe a “poruncilor” îi condamnă la “osânda veşnică”.

Să nu uităm: În România sunt 18.300 de biserici; doar 4.700 de şcoli generale stau la dispoziţia copiilor!

_________________________________________________________________

Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm contactaţi:

Alexandru Toma Pătraşcu

Vicepreşedinte ASUR

[email protected]

0788 39 25 39

--

Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR) a fost fondată în 2010, cu scopul de a promova valorile umanismului secular, cunoaşterea ştiinţifică şi gândirea critică. ASUR este membră a International Humanist and Ethical Union (IHEU).

Încă din primii ani de activitate, am contribuit la marcarea în România a unor evenimente importante, precum Darwin Day, Ziua Internaţională a Astronomiei, Space Week sau Ziua Mondială a Umanismului. De asemenea, am lansat campania ”În plata Domnului” (http://in.plata-domnului.ro) şi proiectul ”Legea Constribuţiei Bisericeşti”. În 2011, am participat la mişcarea internaţională 10:23 (www.1023.ro), am lansat campania de informare ”Stop îndoctrinării religioase în şcoli!”, am organizat o conferinţă”Istoria îndelungată a biodiversităţii” şi am lansat portalul educaţional www.evolutionism101.ro.

Unul dintre cele mai cunoscute proiecte ale asociaţiei este editarea anuală a Calendarului Ştiinţific, menit să contribuie la popularizarea marilor evenimente care au marcat cunoaşterea ştiinţifică, de-a lungul timpului.



[1] http://www.edu.ro/index.php/articles/18661

Citește totul despre:

Comentarii

loading...