Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Locurile din învăţămân: cu 75.000 mai multe în ciclul primar şi cu 25.000 mai puţine în clasa a IX-a

Numărul locurilor în învăţământul va creşte cu 75.000 în ciclul primar odată cu organizarea clasei pregătitoare şi cu 20.000 locuri în profesional, în schimb vor fi cu 25.000 mai puţine în clasa ...

Share

Rl online 0 comentarii

02.04.2012 - 20:35
Numărul locurilor în învăţământul va creşte cu 75.000 în ciclul primar odată cu organizarea clasei pregătitoare şi cu 20.000 locuri în profesional, în schimb vor fi cu 25.000 mai puţine în clasa a IX-a, potrivit proiectului Ministerului Educaţiei privind cifra de şcolarizare în anul 2012-2013, citat de Mediafax.

 

Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat în anul şcolar şi universitar 2012-2013 a fost postat pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS).

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, în 2012-2013 este prevăzută majorarea faţă de anul şcolar precedent a cifrei de şcolarizare, odată cu organizarea clasei pregătitoare, dar şi pentru a creşte gradul de cuprindere a elevilor în învăţământul profesional şi postliceal.

Astfel, în învăţământul primar cifra de şcolarizare creşte cu 75.000 de locuri, în învăţământul profesional, clasa a X-a - cu 20.000 de locuri, în învăţământul profesional special - stagii de practică - cu 1.650 de locuri, iar în învăţământul postliceal - cu 4.050 de locuri.

Totodată, având în vedere evoluţia demografică a absolvenţilor clasei a VIII-a şi opţiunile elevilor pentru continuarea studiilor, în învăţământul liceal, clasa a IX-a vor fi cu 25.000 de locuri mai puţin, în învăţământul liceal, clasa a IX-a, seral - cu 3.000 de locuri mai puţin pentru absolvenţii de opt clase din serii vechi, în învăţământul liceal, clasa a XI-a / a XII-a zi sau seral - cu 40.000 de locuri mai puţin pentru absolvenţii anului de completare sau al învăţământului profesional din serii vechi (având nivelul 2 de calificare). De asemenea, la învăţământul profesional - anul de completare vor fi cu 10.000 de locuri mai puţine, deoarece începând cu anul şcolar 2012-2013 nu se mai şcolarizează pe acest nivel, în învăţământul de masă.

Proiectul de Hotărâre de Guvern nu generează cheltuieli bugetare suplimentare şi nici creşteri numerice ale totalului normelor şi, respectiv, posturilor didactice la nivel naţional în anul şcolar 2012-2013, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit MECTS, numărul total al copiilor cuprinşi în grădiniţe va fi în anul şcolar 20122-2013 de 665.000. În învăţământ primar pot fi în total 925.000 de elevi, iar în clasele V-VIII - 900.000, din care 880.000 la zi şi 20.000 la frecvenţă redusă.

În învăţământul liceal vor fi în total, în clasa a IX-a, 210.000 de elevi, dintre care 17.000 la seral şi cu frecvenţă redusă, iar 25.000 pot fi cuprinşi în clasa a XI-a / a XII-a, învăţământ seral.

În învăţământul profesional, în clasa a X-a vor fi 20.000 de locuri la zi şi 10.000 de locuri pentru stagii de pregătire practică.

În învăţământul superior, pentru prima dată MECTS alocă bani (granturi) şi nu locuri la admiterea în anul întâi de studii.

Astfel, pentru ciclul universitar de licenţă, anul I, MECTS alocă 45.887granturi de studii, pentru ciclul universitar de masterat - 25.426 de granturi, pentru rezidenţiat - 4.000 de granturi de studiu, iar pentru doctorat - 1.504.

Granturile de studiu se pot fracţiona în condiţiile respectării capacităţii de şcolarizare. "De exemplu, o univeristate care primeşte o mie de granturi le poate da toate pentru locurile bugetate sau le poate fracţiona. Altfel spus, pot fi date 500 de granturi pentru locurile bugetate, iar restul pentru locurile cu taxă, dar la care facultatea poate contribui cu o anumită sumă, iar studentul cu restul. În schimb, universităţile nu vor mai putea percepe taxe mai mici decât costurile reale", susţin oficialii MECTS.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...