12 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialMinistrul Liviu Pop vrea să controleze discreționar piața manualelor și îi amenință...

Ministrul Liviu Pop vrea să controleze discreționar piața manualelor și îi amenință pe profesori cu desfacerea contractului de muncă

Liviu Pop a emis un ordin care îi va permite să controleze discreționar o piață a manualelor auxiliare estimată la zeci de milioane de euro. Profesorii care îndrăznesc să vină la ore cu culegeri gen Gazeta matematică vor fi cercetați disciplinar, riscând și desfacerea contractelor de muncă. Nota ministrului Educației a fost urmată de o campanie de intimidare la nivelul școlilor.

 Amenințarea la adresa profesorilor este strecurată într-un document trimis Inspectoratelor Școlare din teritoriu. Înainte de a trece la amenințări, oficialii ministerului încearcă să justifice această poziție.

Un plan bine construit

În nota trimisă de Liviu Pop pe 12 septembrie Inspectoratelor Școlare, se invocă faptul că ministrul Educației Naționale a aprobat, printr-un Ordin emis în luna august (4576/2017), constituirea unei comisii care a elaborat metodologia-cadru privind „asigurarea omologării utilizării mijloacelor de învățământ în învățământul preuniversitar“ respectiv „Metodologia-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în învățământul preuniversitar“.


Ordinul 4576/2017 prevede că manualele auxiliare nu mai sunt valabile. Decizia a fost luată de Liviu Pop peste noapte și fără să fi fost însoțită de o fundamentare. „Analizând Legea educației naționale, pe articolul 69 și 94, în care sunt stabilite mijloacele de învățământ, materiale didactic-auxiliare și didactic-curriculare, am constatat că Ordinul 4916 din 2002 nu a fost actualizat, deși Legea educației a apărut în 2011, fapt pentru care am emis un ordin care anulează acest act normativ din 2002, adică toate mijloacele de învățământ didactic auxiliar și didactic curricular trebuie revizuite. Adică toate auxiliarele, începând cu ziua de astăzi, nu mai sunt valabile“, a spus Pop, după emiterea respectivului ordin. Cu alte cuvinte, ministrul a pregătit din timp terenul pentru amenințările din aceste zile.

Justificările ministerului

Demn de menționat este faptul că ordinul prevedea că metodologia va fi finalizată până la sfârșitul lui august: „până pe data de 31 august 2017, MEN, în colaborare cu reprezentanți ai Federației Sindicatelor din Educație «Spiru Haret», Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, și a Consiliului Național al Elevilor va elabora Metodologia privind elaborarea, evaluarea, avizarea, aprobarea și utilizarea auxiliarelor didactice, auxiliarelor curriculare și a mijloacelor de învățământ“.



Din nota trimisă de Liviu Pop pe data de 12 septembrie, reiese că profesorii sunt obligați să mai aștepte până la finalizarea procedurii. „Până la adoptarea procedurilor legale pentru acreditarea/autorizarea auxiliarelor școlare în învățământul preuniversitar, este intezisă utilizarea de auxiliare școlare neaprobate de Ministerul Educației Naționale“.

Documentul se încheie cu o amenințare la adresa corpului profesoral. „Precizăm că, în cazul în care nu va fi respectată această obligație Ministerul Educației Naționale își rezevă dreptul de a sesiza organele de stat abilitate în legătură cu încălcarea cu vinovăție a prevederilor art 69. alin 1 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare“, se afirmă în document.

Articolul 69 prevede că „în cadrul unităților de învățământ preuniversitar se folosesc numai manualele școlare și auxiliarele care sunt aprobate de Ministerul Educației Naționale“.

Totuși, Legea educației conține și un alt paragraf potrivit căruia „cadrele didactice selectează și le recomandă elevilor, în baza libertății inițiativei profesionale, acele manuale școlare din lista celor aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului care vor fi utilizate în procesul didactic“.

Cine judecă profesorii

Profesorii nu vor putea răspunde penal în caz că vor folosi, totuși, auxiliare didactice. În schimb, ei vor putea fi cercetați disciplinar la nivelul unităților școlare. Din informațiile „României libere“, nota ministrului Educației a fost urmată de o campanie de intimidare la nivelul școlilor. Directorii școlilor au întocmit tabele nominale în care au trecut numele tuturor profesorilor.

Cadrele didactice au fost obligate să semneze nominal că au luat la cunoștință că, în cazul în care nu vor respecta obligaţia de a nu folosi auxiliarele-didactice la ore, vor suporta consecințele. Consecințele ar putea fi următoarele. Profesorul care utilizează un astfel de material didactic este chemat într-o comisie de disciplină formată la nivelul școlii. Aceasta va analiza abaterea disciplinară a profesorului. În final, comisia va decide ce formă de sancțiune va primi profesorul. Cea mai aspră o reprezintă desfacerea contractului de muncă. 

Gazeta Matematică, în ilegalitate

În acest moment, profesorii nu pot folosi niciun material didactic auxiliar – culegeri, diverse cărți, manuale alternative, nici măcar planșe sau hărți. Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) va decide lista cu auxiliarele pe care profesorii le pot folosi la clase. Este un dictat fără logică. Nu membrii unei comisii, închiși într-un birou, ci profesorii cunosc cel mai bine nivelul clasei și pot decide ce auxiliare li se potrivesc aptitudinilor elevilor.

Tocmai licența profesorului reprezenta garanția că are calificarea de a alege auxiliarele potrivite fiecărei clase. În acest moment, sunt interzise culegeri precum Gazeta Matematică sau culegerile de matematică ale profesorului Grigore Gheba care au făcut epocă în învățământul românesc. Ca să înțelegem mai bine absurdul acestei situații… dacă, spre exemplu, antrenorul lotului Olimpic de matematică, profesorul Radu Gologan, scrie o culegere de probleme, ea nu poate fi folosită la clasă deoarece nu este acreditată de CNEE.

Măsura este abuzivă deoarece nu se explică pe ce bază s-a considerat că membrii CNEE – chemați să acrediteze auxiliarele didactice – sunt mai pregătiți să o facă decât zecile de mii de profesori care urmează să le folosească.

Ministrul, vizat de o moțiune

Vicepreşedintele PNL Laurenţiu Leoreanu a cerut demisia din func-ţie a lui Liviu Pop, după ce ministerul pe care îl conduce a transmis circulare în toate judeţele din ţară în care îi ameninţă cu „sesizarea organelor de stat“ pe profesorii care folosesc la clasă materiale auxiliare:

„Ministerul Educaţiei îi ameninţă pe profesorii care doresc să muncească mai mult pentru elevii lor. Într-o circulară transmisă peste tot în ţară, care a creat o revoltă fără precedent în rândul corpului profesoral, Ministerul Educaţiei interzice profesorilor să folosească materialele auxiliare la clase, ba chiar îi ameninţă pe profesorii care fac acest lucru cu „sesizarea organelor de stat“. „Nu m-ar mira ca în curând ministrul Liviu Pop să creeze şi o miliţie a ministerului Educaţiei, menită să îi sancţioneze şi să-i excludă din învăţământ pe profesorii care nu respectă întocmai regulile impuse de PSD. Gestul este un «ceauşism» fără precedent, iar Liviu Pop trebuie să demisioneze imediat din funcţie sau să fie demis de premierul Mihai Tudose“, afirmă Leoreanu.



PNL și USR cer demisia lui Pop

În paralel, moţiunea simplă a PNL „O Românie fără educaţie de calitate este o Românie săracă“ a fost depusă la Senat, ea urmând să fie dezbătută şi votată lunea viitoare.

În moţiunea semnată de 37 de senatori PNL şi USR se cere demisia ministrului Educaţiei, Liviu Pop, căruia i se mai solicită „să prezinte în Parlament un raport privind starea învăţământului românesc“.

„Noi, parlamentarii PNL şi ai USR, cerem Guvernului Tudose: rezolvarea de ur-genţă a problemei manualelor şcolare, asigurarea tuturor resurselor financiare şi legale pentru obţinerea autorizaţiilor de funcţionare a tuturor şcolilor, finanţarea corectă a Educaţiei româneşti, descentralizarea reală şi depolitizarea şcolii româneşti; promovarea şi dezvoltarea învăţământului profesional; elaborarea unei legislaţii şi a unor proceduri coerente pentru înfiinţarea de noi şcoli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat, demisia ministrului Educaţiei“, transmit semnatarii moţiunii.

Potrivit acestora, România are un abandon şcolar record, rata părăsirii timpurii a cursurilor fiind de 19%. Totodată, semnatarii documentului susţin că anul şcolar 2017-2018 începe fără manualele de clasa a V-a, fără autorizaţii de func-ţionare pentru şcoli – din peste 31.000 de unităţi de învăţământ, 6.500 având avize şi autorizaţii, cu un sistem educaţional „politizat la maximum“, fără bani pentru salariile profesorilor, fără investiţii pentru modernizarea procesului didactic în universităţi. 

Top 5 decizii scandaloase ale lui Liviu Pop

1. Anularea licitațiilor pentru manuale. Ministrul a anunțat că, de anul viitor, intenționează să realizeze un manual unic pentru elevii de gimnaziu, care să fie tipărit la Editura Didactică și Pedagogică unde a numit, personal, un nou director în această vară.

2. Manualul unic. Elevii de clasa aV-a vor învăța după un singur manual care acoperă primele opt săptămâni de școală și 15 discipline.

3. Interzicerea auxiliarelor școlare. Liviu Pop nu s-a consultat cu profesorii cărora le-a interzis orice sprijin educațional.

4. Numirile politice și pe pile. Un număr de 13 inspectori școlari au fost demiși fără prezentarea unei analize detaliate a activății acestora. În locul lor au fost numiți membri ai coaliției PSD-ALDE sau amici de facultate a ministrului.

5. Îndemnul de a boicota școala. Liviu Pop le-a recomandat părinților să nu își trimită copiii în școli neacreditate. Cel puțin un sfert de școli se află în această situație.



Amendament pentru discriminarea elevilor în funcție de buget

O inițiativă preluată de la Ecaterina Andronescu și care ar urma să fie introdusă în Legea educației, va determina o segregare a sistemului educațional.

Ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a afirmat la Buzău că se ia în calcul salarizarea diferită a profesorilor din şcolile de elită, acesta fiind un punct care „trebuie să existe la nivelul Legii educaţiei“, însă a afirmat că nu ştie exact cum ar trebui formulat acest lucru. „În ce priveşte propunerea doamnei Andronescu de a încadra altfel profesorii din școlile de elită, e un punct care trebuie să existe la nivelul Legii educaţiei, dar nu ştiu acum cum ar trebui formulat, pentru că ştim care e problema cu finanţarea per elev şi tot ce înseamnă descentralizarea“, a mai spus Liviu Pop citat de news.ro.

O eventuală decizie a profesorilor din şcolile de renume să fie încadraţi pe o grilă diferită de salarizare ar determina o dublă discriminare: atât a profesorilor, dar și a elevilor. Pop și Andronescu pornesc, amândoi, de la o premisă extrem de periculoasă: toți profesorii din liceele de elită sunt excepționali și merită recompensele financiare în plus. Toți profesorii din școlile gimnaziale și licee care au rezultate medii merită marginalizați.


Romulus Georgescu
Romulus Georgescuhttp://romulus-georgescu
Romulus Georgescu, sef departament Economie
Cele mai citite

Coreea de Nord l-a primit pe șeful spionajului rus

O delegație a Biroului de Informații Externe al Rusiei a vizitat capitala nord-coreeană Phenian între luni și miercuri și a discutat despre stimularea cooperării...

Lufthansa a evitat o grevă a salariaților chiar de Paște

Compania aeriană germană Lufthansa şi un sindicat care reprezintă personalul de la sol au anunţat miercuri că au ajuns la un acord privind salariile...

UE cere ca Facebook și Tik Tok să combată falsurile create cu inteligența artificială

UE, prin Comisia Europeană, a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să reducă "viralitatea conținutului"...
Ultima oră
Pe aceeași temă