19.6 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialCum comunicăm cu copiii noștri: online sau real-time?

Cum comunicăm cu copiii noștri: online sau real-time?

Cujeanca Liana Banakas crede că ­deprinderea cititului nu poate fi înlocuită de utilizarea ­noilor tehnologii.

În secolul în care comu­nicațiile cunosc o dez­vol­tare fără prece­dent, comunicarea rămâne o problemă ma­jo­ră. Iar în relația dintre copii și părinți, comunicarea directă și activitățile precum citi­tul cărților pentru copii nu pot fi înlocuite de utilizarea noilor tehnologii și a rețelelor de socializare, este de părere clujeanca Liana Banakas, spe­cialist în PR și, totodată, autoa­rea mai multor cărți pentru copii. ”Comunicarea cu micuții oameni în devenire este esen­țială în procesul de creștere a copiilor noștri”, spune Liana Banakas. Autoarea, care a înce­put să publice cărți pentru copii încă de acum patru ani, spune că în ajutorul său are ilustratori de carte, psihologi, dar și profesori și învățători, cu care se sfătuiește pentru conținutul cărților sale.

”Ce ne dorim de la copiii noștri? Vrem să fie primii la școală, să treacă ușor peste refuzuri, respingeri sau greutăți, să devină un fel de mici supereroi, care să facă în plus tot felul de lucruri față de ce făceam noi la vârsta lor.

Veți fi surprinși să aflați că se poate! De fapt, în măsura în care îi ajutăm, se poate!”, spune autoarea cărților pentru copii. Aceste cărți sunt, de fapt, niște povestioare care surprind evenimente obișnuite din viața unui copil, precum pierderea unui lucru important, mutatul în altă școală, cearta cu un prieten, dezamăgirea din partea unui adult, dar și cum să le facă față cu brio acestor evenimente, fără ca ele să lase urme în psihicul lor fragil.

Cărți utile pentru copii

De exemplu, cartea "Motocel are un frate" îi învață, într-un mod hazliu, pe copii cum să reacționeze atunci când un nou membru apare în familie.

"Desigur, avem multe căi de informare și de comunicare, găsim în mediul online aproape tot ce dorim, dar întrebarea este dacă se compară un joc sau o animație online cu momentul în care citești copilului tău o carte și asculți ceea ce înțelege el din ea? Copilul meu, care are 7 ani, m-a întrebat într-o dimineață când poate să aibă un cont de Facebook? Și când l-am întrebat pentru ce dorește un cont de Facebook, mi-a spus că vrea să dea share si like la jocurile lui", mai spune Liana Banakas. Deci, informațiile circulă către cei mici cu o viteză semnificativă. Un studiu social recent TRU a arătat că un procent mare de copii știe să tasteze mesaje pe telefon, dar dacă iau stiloul în mână, au dificultăți de scriere.

Neașteptat de mulți elevi din ciclul gimnazial își folo­sesc device-urile, inclusiv smartphone-urile și tabletele, pentru a-și face temele, au explicat cercetătorii.

Însă, în ciuda numărului mare de elevi care-și folosesc laptop-urile, smartphone-urile sau tabletele pentru a-și face temele, foarte puțini le folosesc la școală. Există o prăpastie foarte mare între folosirea acestor tehnologii acasă și folosirea lor la școală.

”În România sunt 10.000 de edituri, dintre care 4.500 sunt active, astfel că avem de unde să alegem, iar oferta de carte este variată. Lucrurile simple sunt, de multe ori, cele mai eficiente. Citești o carte cu copilul tău, afli lucruri noi despre el, aveți parte de un moment unic, al vostru, și lucrați deja, la ceea ce înseamnă viitorul lui de adult”, spune autoarea din Cluj.

Personajele din cărţile Lianei Banakas sunt imaginare şi originale, la fel si ilustraţiile care completează textul. “De exemplu fetiţelor le plac prin­ţesele; e simplu să-ţi vină o idee de personaj – Riţa Fiţa”, spune Liana Banakas.

Ea adaugă că ilustrațiile sunt foarte importante pentru asimi­larea de către copii a ideilor din cărți. ”O imagine bună transmite deja pe jumătate un mesaj”, afirmă autoarea, care aplică în relația cu copiii pe care dorește să îi determine să citească și să îndrăgească cititul tehnicile de PR pe care le-a dobândit în cursul colaborărilor cu agenții de specialitate din Paris, Londra sau București.

”Una din bucuriile meseriei de autor pentru copii este faptul că cei mici trasmit sentimente pure către mine, fără să mă cunoască, iar admirația lor este doza mea sau pilula mea de fericire de zi cu zi”, adaugă scriitoarea. Iar această interacțiune dintre literatura pentru copii și tehnicile de PR are efecte foarte bune.

”Cel mai amuzant a fost într-o zi când m-a sunat un administrator de la o librărie dintr-un mall din Cluj-Napoca, iar eu credeam că sunt ceva probleme cu facturile sau cu stocurile… De fapt domnul cu pricina dorea să știe când scot la tipar continuarea la "Lizuca și Motocel", pentru că dorea să știe fetița lui, care citise deja volumul meu”, mai spune Liana Banakas.

Cele 14 cărţi ale sale, precum Lizuca şi motocel, Lizuca şi bor­canul cu gem, Motocel şi şoricelul Ronţi, Iepuraşul Hun­gry Bunny, Prietenul Lizucăi, Motocel are un frate, Alex e băiat mare ori Alex şi băţul fermecat și celelalte se găsesc în prezent în librăriile din întreaga ţară, astfel că tot mai mulți copii ajung să aibă acces la aceste volume inovatoare. 

 

Cele mai citite

În Rusia circulă zvonuri că doi suspecți implicați în atentatul de la Moscova au murit în arest

Doi dintre suspecții pe care Rusia i-a reținut după atacul terorist de la Moscova, din 22 martie, ar fi murit în arest. Acest zvon este...

Modificări ale liniilor STB 90 și 201

Începând de sâmbătă, 30.03.2024, traseele liniilor urbane 90 și 201 se comasează, urmând ca noul traseu organizat între terminalele „Arena Națională” și „Semănătoarea” să...

Coreea de Nord l-a primit pe șeful spionajului rus

O delegație a Biroului de Informații Externe al Rusiei a vizitat capitala nord-coreeană Phenian între luni și miercuri și a discutat despre stimularea cooperării...
Ultima oră
Pe aceeași temă